Tallisman Startet 2.August.2013 Link til dette innlegget Startet 2.August.2013 Tipper på at Stavangers Gjestehavn ved oljemuseumet er en av de havnene som riper opp mest gelcoat i hele i hele landet. Snakker om og lage det vanskelig for båtfolk rene stålet og vinkelrette hjørner på alle utriggere. Er klar over att en kan fendre selv men det nytter allikevel ikke. Ett lite feiltrinn under manuvrering i denne havna er det ikke rom for da det er svært trangt .så her er det svært lett og få sine båtsider totalt ramponerte . Trodde det var tidligere sjøfolk og folk med nærhet til sjøen som jobbet i havnevesenet jeg men større skogsmatroser og inkompetente mennesker som har bestemt her trodde jeg var vanskelig og finne men det går tydeligvis an. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Jeg har bodd i Stavanger i snart 20 år, og budskapet fra bysentrum har blitt tydeligere hvert eneste år: "Pell deg vekk, vi vil ikke ha deg her" Om du kommer med bil eller båt spiller ingen rolle. Er aldri i sentrum lenger. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hakkannen Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Stavanger havn er kun for store stygge cruiseskip og andre mastodonter, ikke for småbåter, det er lenge siden de ble prioritert dessverre. Enig, gjestehavna ved Oljemuseet er ikke noe å rope hurra for. Trangt og vondt å komme inn om, spesielt om man har en båt med litt størrelse. Da er det bedre å ta turen inn til Sandnes som legger mer til rette for båtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Mine foreldre, som nå er i ferd med å ta siste etappe av årets langtur Ålesund-Grimstad- Ålesund, lå et par dager i Tananger nettopp. Opplevde det som en fin havn og veldig greit å ta bussen til og fra Stavanger, i stede for å ligge inne i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Enig med deg i dette Salomon, ikke spesielt vel lagt til rette for besøkende. Man må ha tunga rett i munnen når man skal inn i båsene, det er ikke mye plass å gå på. Men når det er sagt, er det ganske mange andre små havner som kan være verdt et besøk i området - både gjestehavner og uthavner. Ett alternativ, som Hakkanen nevner, er Sandnes gjestehavn. Eller "Dollevigå" som den kalles lokalt... De sliter litt med kloakkutslipp i vågen i Sandnes, pleier normalt å gå bra, men kan ved enkelte tilfeller dufte litt... Ellers er det kort vei til Hommersåk. Da kan man reise til Stavanger med hurtiggående rutebåt. Hommersåk er et lite tettsted (ca 6000 sjeler), tilgang på diesel og bensin. Pizzabakeren har "restaurant" ved gjestekaien. 2 matbutikker ved kaien gir tilgang til bunkring av skaffevarer. Jørpeland og Tau er også muligheter som kan besøkes med forbindelse til Stavanger hvis ønskelig. Velkommen skal dere være. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Eg e ekte siddis, men kem i helsikke gidde å oppsøga byen frivilligt? Men vil du likevel besøke byen kan jo legge deg i gjestehavnen som er ved oljemuseet Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Frøken Fryd Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Stavanger ønsker ikke fritidsbåter, så enkelt er det med den saken... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Stavanger ønsker ikke fritidsbåter, så enkelt er det med den saken... En liten presisering. Stavanger ønsker ingen vanlige folk. Kun de som tilhører "nikkersadelen" og kultureliten Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Knutzen1 Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Enig!! Det spisse hjørne der, må ha tatt et par skrog... Noen som har noen historier? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 En med en Chris Craft Constelation 57' forteller om erfaringen sin med Stavanger gjestehavn til Båtliv. Ikke god reklame for Stavanger, han stiller spørsmålsstegn ved om han er uønsket i Stavanger. Dessverre har han mye rett i det han skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Synes faktisk ikke Stavanger er så gale jeg, en har en rekke muligheter avhengig av hvor mye fred en ønsker (vågen,oljemuseet eller seilforeningen på andre siden (Sjølyst?), eventuelt Tananger om du vil ha enda mere fred). Det er riktignok litt trangt og dårlig fendret ved oljemuseet, men har en først funnet seg plass (har vært der tre ganger om sommeren og alltid fått plass) så ligger en sentralt med greie fasiliteter like ved. Byen som jeg har tatt mitt nicknavn fra er ikke i nærheten av Stavanger etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Byen som jeg har tatt mitt nicknavn fra er ikke i nærheten av Stavanger etter mitt syn. Er enig i det, men muligens ikke på samme måte. I Bergen er det rikelig med plass, enten man vil ligge på Zachen og feste eller ute på Bradbenken å ha fred. Hvis man vil ha fullstendig ro drar man ikke til byen. Nå kan jeg jo legge til at kaiene i Bergen brukes til alt mulig så noen ganger er det begrenset plass. Men i Stavanger er det begrenset hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Har vært i gjestehavnen ved oljemuseet etpar ganger det siste året, sentralt og fint plassert midt i sentrum. Men jeg gruer meg like mye hver gang vi besøker havna på grunn av de skarpe kantene på utriggerne, det er uforståelig for meg at ikke kommunen kan ordne dette enkle problemet, det er så lite som skal til for å fikse dette. Var sist i Stavanger på lørdag og da var jeg innom gjestehavna bare for å få konstatert at det var like ille enda, valgte å ikke tilbringe helgen i Stavanger på grunn av dette selv om det var plenty ledige plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Tenker mye hadde vært gjort om ikke cruiseskipene fikk ligge så langt inne og man hadde fått et par flytebrygger til inne i Vågen. Lagt mer opp til at båtfolk skal bruke Vågen. Det hadde ført til mer handel lokalt og vært langt mer interessant for andre turister å se på enn å glo inn i en stålvegg av cruiseskip langs hele Vågen. På 90-tallet jobbet jeg en plass der jeg brukte tradisjonelle båter til jobb. Brukte flere av arbeidsplassens båter inn til Stavanger. Så og si hver gang kom interesserte folk og turister (to forskjellige ting..) og inspiserte båtene. Unger kom med joller inn til Vågen, og det lå mange seilbåter og snekker der hele sommeren. Vågen levde. Det gjør den dessverre ikke nå lengre, bortsett fra under arrangerte festivaler og helgefylla. Har gjerne sammenheng med tusenårsstedet, det forblåste torget, som mistet mye av sjarmen etter ombyggingen. Uansett, trist for en fin by som Stavanger at Vågen ligger brakk. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Lå i Stavanger ved oljemuseet i sommer men merket ikke noe spesielt i forhold til utriggerne. Det som er helt sikkert er at det er en urolig havn med mange "suspekte" personer som reker rundt. Et konstant tilsig av tiggere som skal bli med inn gratis i toalettanlegget. Ganske lite trivelig. Her ligger vi bakket inn midt i bildet. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Nord West 420 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 For å klage litt til når man først er igang med Stavanger Havn. På flyplassen har det i flere år blitt reklamert for stavanger med bilde av flotte vågen og masse småbåtliv slik det var før. Nå er det det derimot steinbrygge med sorte dekk i vågen. Under gladmatfestivalen lå det kun et par båter reservert og solgte hhv. filleryer og øl. (muligens og litt mat) En oppblåsbar mini ble plassert midt uti der i reklameøyemed (bedre betaling enn fritidsbåter?) Sightseeingbåtene laget en veldig strøm mot den ene flytebryggen som ligger igjen og fritidsbåter ble utestengt. På lørdag morgen la det seg en stor cruisebåt ved siden av fritidsbåtene ved gjestehavnen (ved oljemuseet) som bråket forferdelig. Høyttaleranlegg med masse informasjon, motorstøy osv. Stavanger Havnevesen har skyld i å ha forvandlet en kjekk havn å besøke, til det stikk motsatte? Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 I vågen ble jo trebekledningen fjernet fra kaifrontene innenfor betongflyterne nettopp for å gjøre det mindre attraktivt for småbåter. Den ene betongflyteren ble også fjernet for å gjøre det enda mindre attraktivt. Stavanger går jeg rett forbi. og om kona på dø å liv må innom en butikk der blir hun bare satt på land via baugen som om det var et berg man skulle inntil. Utrolig trist at småbåtlivet i vågen som det var på slutten av 90 tallet er borte... man kunne vel omtrent gå tørrskodd over vågen. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 tja den offisielle grunnen var visst at man skulle vise frem den flotte ærverdige kaien som den var under trebekledningen. Forstå det den som kan. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Vi har også en blandet følelse av vårt første møte i båt med Stavanger by. Ankom gjestebrygga i Vågen torsdag 22. aug. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Jeg er flau på Stavangers vegne.. Tydeligvis gjelder "Welcome to port of Stavanger" kun for cruisebåtene og de med gode kontakter i havnevesenet.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Nå er det vel slik at det alltid er liv/røre med tilhørende støy i havnene i større byer. Når man besøker gjestehavna i vågen - eller ved oljemuseet for den del må man være forberedt på det. Vi lå ved oljemuseet søndag til mandag etter Gladmaten og sov ganske godt. Eneste vi hadde å utsette var at service bygget med oalett/dusj/vaskemaskiner var blitt oppdaget av Rom-folk. Det var en kontinuerlig strøm av disse som skulle gjøre sitt fornødne, dusje og vaske klær der inne. Heldigvis har vi egne fasiliteter ombord. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Er det ikke kodelås på dørene til toalettene, dusjene osv? Slikt er i hvert fall vanlig nedover svenskekysten. Og koden får en når en betaler havneavgiften. Til og med skur til søppeltømming har kodelås for å forhindre at hyttefolket og andre fyller opp med sitt søppel. Lars H. ekta siddis så e flaue på vegne av di så styre me gjestehavnen i byen min Redigert 25.August.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ashfirelate Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Så kommer en kar fra en seilforening og stripser fast dette skiltet i kaia der vi ligger. Klokka var da 17:45 på fredags ettermiddag. Satt og koste oss med god mat og drikke, med barn og barnebarn på besøk. Prøvde å forklare at vi hadde betalt for å få ligge der til kl 15 neste dag. Fikk da klar beskjed fra "stripseren" om at var vi ikke borte til kl 10 på lørdag kom de til å bruke "den harde veien" for å få oss fjernet. Drittsekker finnes det over alt! Eg hadde ikke flyttet meg en cm. Bare det å motta trusler av slikt slag er jo nok til å ødelege stemingen ombord! Redigert 25.August.2013 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Er det ikke kodelås på dørene til toalettene, dusjene osv? Nei, du betaler på automat for å åpne døren inn og det er myntinnkast på dusj og vaskemaskin. Så er det en som betaler for å åpne døren og de slipper hverandre inn. De betaler dusj/vaskemaskin - men det var liksom ikke dem dette var beregnet for. Hele bygget var opptatt i timevis og ingen båtfolk fikk dusje eller vaske klær. I Bergen (Zachariasbryggen) er (var?) det bedre. Her betaler man havneavgift og kjøper nøkkelkort til service bygget på turistkontoret. Da kan de "sile" ut de som ikke er båt turister. Geir Redigert 25.August.2013 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Seilaren Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) Tenker mye hadde vært gjort om ikke cruiseskipene fikk ligge så langt inne og man hadde fått et par flytebrygger til inne i Vågen. Lagt mer opp til at båtfolk skal bruke Vågen. Det hadde ført til mer handel lokalt og vært langt mer interessant for andre turister å se på enn å glo inn i en stålvegg av cruiseskip langs hele Vågen. Hva trur du gir mest handel i byen. Tusenvis av cruiseturister hver dag, eller 40 småbåter i havnen? For meg kan de rive Domkirken som holder å rase sammen uansett, og bruke massen til å fylle opp det stygge Breiavatnet og bygge parkeringsplass for bobiler der. Slik at alle turistene kan få lett tilgang til sentrum Redigert 4.September.2013 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.