Jump to content

Blålysbruk på sjøen


Lady B

Recommended Posts

Ser at flere og flere båter har blålys montert i mastene. Dette gjelder redningsskøyter, brannsprøyter, politibåter, m.fl.Såvidt jeg kan se, er bruk av slike lanterner ikke nedfelt noe sted i lanternereglementet, derimot står det uttrykkelig at bruk av roterende lys og strobelys(blitz) skal unngås. Hva forventer brukere av disse lysene at andre båtbrukere skal gjøre når de bruker disse lysene? I veitrafikkloven står det at annen trafikk skal gi fri vei, og om nødvendig stanse. I veitrafikken er det ofte begrenset med plass. Men veitrafikkloven gjelder fortsatt ikke på sjøen. Dersom jeg er på vei med båten og det kommer en bakfra med blålys svinger ihvertfall ikke jeg tilside, ikke stopper jeg, heller, da han som innhenter et annet fartøy har vikeplikten. Og på sjøen er det vanligvis nok plass til at han skulle komme seg forbi uten hjelp. Og stanse bør en vel heller ikke gjøre for hvilken som helst tulling, så mye piratvirksomhet som det er til sjøs for tiden... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg er på vei med båten og det kommer en bakfra med blålys svinger ihvertfall ikke jeg tilside, ikke stopper jeg, heller, da han som innhenter et annet fartøy har vikeplikten.

Er du kranglete eller bare litt dum?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Synes du skal stå på ditt og ikke fire en tomme. Er neppe noen av dine som er i en situasjon som krever øyeblikkelig utrykning. Sikkert noen du ikke kjenner, og da kan det jo være det samme. Eller.....?

 

Tosk, fjott og idiot er betegnelser man helst ikke skal bruke i slike forum. Så det gjør jeg ikke. Bare sånn at det er sagt.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder redningsskøyter, brannsprøyter, politibåter,

 

 

Regner med de som bruker blålys på sjøen er ute i et reelt hasteoppdrag, og da bør man vise litt velvilje og holde avstand i stedet for å være reglelrytter.

Jeg forholder meg på samme måte, siden dette gjelder båter som nevnt i startinnlegget..Det at noen ikke vil gi plass for slike båter kan medføre at liv går tapt.. men det betyr nok lite for trådstarter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg forholder meg på samme måte, siden dette gjelder båter som nevnt i startinnlegget..Det at noen ikke vil gi plass for slike båter kan medføre at liv går tapt.. men det betyr nok lite for trådstarter..

Om du blir innhentet av rutegående fartøy eller nyttetransport skal du vike, blålys eller ikke. Redningsskøyte og ambulansebåt er i høyeste grad nyttetransport. Men når det kommer en skjærgårdsjeep med blålys? Eller en gummibåt?

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom jeg er på vei med båten og det kommer en bakfra med blålys svinger ihvertfall ikke jeg tilside, ikke stopper jeg, heller, da han som innhenter et annet fartøy har vikeplikten.

 

Disse båtene har behov for å komme raskt fram fordi noen trenger hjelp raskt. Neste gang er det du som trenger hjelp. Bruk hodet.

Link to post
Share on other sites

 

Bruk hodet.

Du stiller store krav til trådstarter ser jeg, men tror ikke det hjelper

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste som har reist i utenriksfart, vært med båt i utlandet eller bare spasert ved havner, broer og kanaler har vel fått med seg at dette med å bruke blinkende blått lys alene eller sammen med lydsignal er internasjonal politipraksis.

 

Nødetatene har bragt saken til Sjøfartsdirektoratet og har fått støtte for sin praksis gjennom Sjøfartsdirektoratets regelfortolkning, samt hva SD kaller "i tråd med internasjonal praksis".

Dette ligger faktisk åpent tilgjengelig på nett med paragrafreferanser og alt.

Hva Redningsselskapet har gjort veit jeg ikke.

 

Fiskerioppsynets "blåtopp" kan vanskelig forveksles med blålys som brukt av nødetatene.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men når det kommer en skjærgårdsjeep med blålys? Eller en gummibåt?

Jeg slipper alle frem, så lenge de holder større fart en meg.. Det gjelder både til sjøs og til lands.. Det er helt uproblematisk og gjør ikke vondt noen steder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det minner litt om han som kjører på motorveien og hører advarselen på radioen om at det er en bil som kjører i feil retning. Èn sier mannen - det er jo flere titalls som kommer mot oss...


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det mest skremmende er at geniet viser en fantastisk historieløshet og mangel på konsekvensforståelse for nødetatenes arbeide. Dette med tanke på at han bor der han bor.

Du trenger ikke mye fart i spekulatoren for å skjønne at Kristiansund med omland både var og er et område der nødetatene til tider er helt avhengig av sjøveien for å respondere raskt.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dykkerklubben i Søgne kjører en del turer i løpet av året med ambulansepersonell om bord.

Det er en vanlig Mørejet, og vi stiller opp for nødetatene på forespørsel. Vanligvis er båten klar til avgang 3-4 min etter at vi er oppringt, godt før ambulansen er på kaia med førstehjelpspersonell.

Når vi er på vei med hjertestarter og oksygen til en uheldig sjel kjører vi adskillig fortere enn vi vanligvis ville gjort, og legger mer sjø enn folkeskikken tilsier.

 

Vi har diskutert å montere blålys. Dette er ikke for å skremme folk av veien ettersom det nesten alltid er god plass å passere for folk som er lokalkjent.

Når man passerer andre båter relativt nært og i uvanlig høy fart gir man kanskje et lite signal i hornet på forhånd, men det har nok lett for å oppfattes som "jævla råkjøring".

Med blålys hadde nok flere oppfattet at det var en reell grunn til hastverket og sett på oss med litt blidere øyne - tror jeg.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Om du blir innhentet av rutegående fartøy eller nyttetransport skal du vike, blålys eller ikke. Redningsskøyte og ambulansebåt er i høyeste grad nyttetransport. Men når det kommer en skjærgårdsjeep med blålys? Eller en gummibåt?

 

Ja, når gummibåten til Røde Kors i Lillesand kommer med blålys tent så viker alle normalt oppegående mennesker uten å blunke. Jeg tror mange sågar takker dem for at de er i beredskap for hvem vet, en dag kan det være min. din eller noen du har kjær sin tur som trenger deres hjelp.

 

Faktisk så slipper jeg folk forbi også uten blålys enten det er på sjøen eller på veien, men har notert at for enkelte her på forumet så er slikt helt utenkelig av en eller annen merkelig grunn.

 

bilde

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...