Jump to content

Blålysbruk på sjøen


Lady B

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hvordan skal det kunne ødelegge?

Sterkt og ikke relevant lys, endog blinkende og roterende må da være en stor distraksjon for alle som ferdes på sjøen i mørket? Se for deg flere båter som rykker ut med diverse sterke og roterende/blinkende lys i et trafikkert område i mørket. Øker den totale sikkerheten da?

 

Har det skjedd mange ulykker pga manglende rotasjonslys hos båter som rykker ut? Eller er det mer kjekt å ha løsning?

 

Tar for gitt at de gis full opplæring i utrykkningskjøring, så hvem er det som kurser blålysskippere?

Link to post
Share on other sites

Vel, når det kommer til stykket vil jeg tru at ambulansepersonell, politi og andre utrykkningsbåter ville foretrukket at andre båter beholder sin kurs og fart, istedenfor å be ynne å vingle i hytt å pine for å "vike". Ihvertrfall tror jeg dette er å foretrekke der det er godt om plass

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om det ikke er krav til opplæring eller noe så er det vel fritt frem. Sommerens tragiske hendelse viser vel da at feks taxibåter bør vurdere blålys, og også kanskje andre som ferdes hurtig.

 

Men problemet blir vel at de som vil ses av de som ferdes hurtig nok også bør ha det, og da er det i gang.

Link to post
Share on other sites

Sterkt og ikke relevant lys, endog blinkende og roterende må da være en stor distraksjon for alle som ferdes på sjøen i mørket? Se for deg flere båter som rykker ut med diverse sterke og roterende/blinkende lys i et trafikkert område i mørket. Øker den totale sikkerheten da?

 

Ja da er de godt synlige uten at de kan forveksles med fyr og lykter. Hvis du mener dette er distraherende håper jeg du tenker deg veldig godt om før du bedriver mørkekjøring på landeveien.

Om det ikke er krav til opplæring eller noe så er det vel fritt frem. Sommerens tragiske hendelse viser vel da at feks taxibåter bør vurdere blålys, og også kanskje andre som ferdes hurtig.

 

Men problemet blir vel at de som vil ses av de som ferdes hurtig nok også bør ha det, og da er det i gang.

 

Blålys er nok ikke så aktuelt for annet enn utryktningsfartøy, taxibåter og andre må klare seg uten. Jeg skulle gjerne hatt på bilen for å komme litt kjappere fram i rushtrafikken btw.

Link to post
Share on other sites

Hvem som helst kan føre blålys til sjøs. På landjorda er det forbeholdt utrykningskjøretøyer. Sjøl hadde jeg blålys på gamle Escada

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvem som helst kan føre blålys til sjøs. På landjorda er det forbeholdt utrykningskjøretøyer. Sjøl hadde jeg blålys på gamle Escada

 

Sjøveisreglene om å bruke lys for å påkalle oppmerksomhet: "For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås." (http://lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html#map007), som nevnt i den andre tråden det ble linket til her, så jeg kan ikke skjønne at det stemmer.

Denne tråden må da være trolling? Kun for å få igang en kranglete diskusjon! Tviler på om noen faktisk er så dumme som ladyb gir uttrykk for...

 

Lady Bird er selvfølgelig et fjørkre nært beslektet med Ugla vår vil jeg tro. Men det er nå artig agurksalat da ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Reglene er jo klare, en skal ikke bruke blålys eller tilsvarende. Det står konkret at man kan rette strålen av en lyskaster mot et fartøy for å fange dets oppmerksomhet. Og det står konkret at roterende lys og tilsvarende skal unngås.

 

Lurer på hvorfor dette da er noe å debattere, det skal ikke brukes. Og lurer jo også på hvorfor så mange i tråden syns roterende lys på båt er stas? Og ikke minst kan en jo lure på hvorfor båtbruk som er organisert, feks en dykkerklubb eller tilsvarende, kan være dumme nok til å ta det i bruk? At enkeltpersoner uten evne eller vilje til å forholde seg til reglene for lysbruk til sjøs ikke bryr seg kan en jo skjønne... ingen blir vel overrasket om en ungdomsbåt eller tilsvarende kommer susende med blålys og full musikk, men båter som representerer en organisasjon eller organisert båtbruk burde jo evne å sette seg inn i reglene og forholde seg til de.

----------

 

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.
-----------------

 

Selv med godvilje eller vrangvilje klarer jeg ikke å misforstå denne paragrafen. Blinkende/roterende lys skal ikke brukes.

Link to post
Share on other sites

er dette noe annerledes enn på land, egentlig? utrykningskjøretøy/fartøy kan ha blålys, andre ikke. ellers ville jo politiet måtte arrestere seg selv under utrykning, og det gjør de jo vitterlig ikke. ergo sum, qed osv.

Og lurer jo også på hvorfor så mange i tråden syns roterende lys på båt er stas?

 

mange? hvem? jeg har det ikke ... Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det at sjøveisreglene kan forstås slik at blinkende/roterende lys ikke er tillatt tror jeg man kan ta med knusende ro.

Som nevnt tidligere er det enkelte regler i sjøveisreglene som må tas med en (stor) klype salt.

 

Blålysene har nok kommet for å bli.

 

I den grad noe blir endret er det at bruken av blålys på båt blir regulert.

 

Enn så lenge skulle det være enkelt nok å gi plass til de som kommer med blålys.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har med normal folkeskikk å gjøre, at man slipper forbi båt som kommer bakfra med blålys! Dessuten kan det gjelde liv eller død!

 

1. Fartøy som kommer bakfra (tar for gitt i større fart) passerer deg, du holder stø kurs og sakker evt av. Om alle i feks en trang lei skulle begynne å vike pga et blålys ville det bli et totalt kaos og sjangsen for at det går galt ville øke betraktelig. Eneste fornuftig er å holde seg til de reglene som gjelder.

 

2. Så lenge det ettertrykkelig står at man skal unngå bruk av blinkende lys på sjøen så er det feks i mørket rimelig å anta at det er en ungdomsbåt som skal ha det morro eller noe om en møter det på sjøen og ikke kan identifisere fartøyet visuelt. Det står i loven at en kan rette en stråle mot et fartøy hvis en ønsker dets oppmerksomhet, men at dette lyset ikke skal sjener andre, en må ta for gitt at båter med offentlig ansatte som rykker ut har både redskapen og mannskap til å gjøre dette hvis nødvendig.

 

Om du mener at din folkeskikk skal gjøre at folk vingler rundt i leia for å "vike" om de ser et blinkende lys så syns jeg du gir et dårlig råd. Reglene for hva en skal gjøre når noen tar en igjen bakfra er temmelig klare og enkle. Å innføre at en skal "vike" pga blålys, hva betyr det? Styrbord-barbord, mot land, fra land, i mørket vil det være helt håpløst, ja egentlig ellers også.

 

Du kan jo avklare hva du mener med å "vike" og hvordan denne "vikingen" for blålys skal være anderledes enn hva sjøfartsreglene beskriver?

Link to post
Share on other sites

siden vanlige fartøy ikke har anledning til å bruke blålys er det vel tvert imot rimelig å anta det er et utrykningsfartøy som fører blålysene ... just a tought ...

 

til å ha svømmehud mellom tærne virker du ikke særlig flyvedyktig, for å si det slik, Pinkvin.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvor står det at vanlige fartøy ikke har anledning til å bruke blålys?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og hvor står det at vanlige fartøy ikke har anledning til å bruke blålys?

 

Akkurat ;-) Hvem som helst kan og da må en jo anta at det er "hvem som helst" som velger å kjøre blålys for å brøyte seg vei, eller en dykkerklubb som kjører gummibåt med sykepleiere oppi eller noe... om det feks er mørkt eller andre forhold gjør at en faktisk ikke kan se hvilken type båt som bruker lysene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

-----

For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, unngås.

........

 

"Bør unngås" er neppe et forbud men heller en streng formaning om å ikke bruke det. Men uansett egentlig fritt frem for hvermannsen.

 

Men må jo tro at henvisningen om at stråle fra hvitt lys som brukes ikke skal sjenere andre (tidligere i samme paragraf) også må gjelde blinkende lys. Og det er jo problemet, et blinkende/roterende lys vil sjenere alle, et hvitt lys/stråle rettet mot båten det gjelder er jo en metode for å i best mulig grad unngå å sjenere andre båter.

 

Derfor er det jo også spesifisert at blinkende lys er uønsket, men altså ikke ulovlig. Men paragrafen sier altså veldig klart at lysbruk utover lanterner ikke skal være til sjenanse for andre og spesifikt at roterende lys er det og derfor ikke bør brukes.

------------------------

 

Og ang blålys på sjøen, hva skal man gjøre som ikke står i sjøveisreglene, skal man vike "mer" enn vanlig? Hvordan? Skal det gjelde ulike regelsett?


så du mener du kan gjenkjenne en sivil politibåt i dagslys?

 

Understreker vel bare poenget. Og selv om de flasher med blålys så er det ikke en sivil politibåt, det kan jo godt være dykkerklubben, eller jeg som har kjøpt meg lys.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

siden vanlige fartøy ikke har anledning til å bruke blålys er det vel tvert imot rimelig å anta det er et utrykningsfartøy som fører blålysene ... just a tought ...

 

til å ha svømmehud mellom tærne virker du ikke særlig flyvedyktig, for å si det slik, Pinkvin.

 

Da håper jeg ikke du er biolog. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

har aldri sett annet enn utrykningsfartøy med blålys. hvis de ikke kan passere uten at jeg viker viker jeg, hvis situasjonen tilsier at stø kurs er best så holder man det. sjansen for å vike for blålys i utrengsmål er svært liten og holder ikke meg våken om natta, prøv en runde med fugledansen før vagletid så får nok du også sove Pinkvin.

 

det heter forresten ornitolog.

Man kommer ganske langt med, " sunn fornuft"!

tvert imot, er jo alt oppe i tre sider uten et snev ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man kommer ganske langt med, " sunn fornuft"!

 

Nåja.. syns nå sjøveisreglene er mer fornuftig å forholde seg til, så kan en legge en liten dash "sunn fornuft" på toppen når det trengs. Sunn fornuft hos enkeltpersoner er ikke mye til nytte hvis en skal manøvrere mellom mange båter i stor fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...