Jump to content

Blålysbruk på sjøen


Lady B

Recommended Posts

Er nok litt usikker på om plikten for å holde av veien for blålys på sjøen er tilfelle, men enhver normalt tenkende person vil selvsagt holde av veien for slike farkoster.. .Ser jo at det finnes folk som trådstarter som ikke har til hensikt å holde av veien for de, men slike folk i båt er heldigvis så ikke mange av på fjorden...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det står i sjøveisreglene at man skal holde mest mulig av veien for nyttetrafikk. (Regel 44. Ansvar mellom fartøy)

En politibåt, ambulanse er jo under denne kategorien så du plikter å holde av veien, uavhengeig av blått lys eller ikke. (Problemet er vel ikke først og fremst når du blir innhentet, men heller når man er på kryssende kurs og du i utgangspunktet har retten til veien). Men et at problemene er hvordan ser man dette i mørket? Et roterende blått lys er jo strengt tatt ikke i hht. regelverket men det gir jo et signal om at hva slags båt det er.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men et at problemene er hvordan ser man dette i mørket? Et roterende blått lys er jo strengt tatt ikke i hht. regelverket men det gir jo et signal om at hva slags båt det er.

 

 

 

 

Ja feks dykkerklubben i Søgne på sykepleiertur i gummibåt, eller John og Kurt på heisatur med gjengen, eller en politibil som rykker ut på veien som går langs leia, eller kanskje faktisk noen som har et viktig ærend, hvem vet?

 

Ikke godt å si, men så hva? Hvordan skal man vike ekstra når man ser blålys utover hvordan man alltid skal vike? Og hvordan ser man hvilken retning en blålysbåt kommer? Ser man lanternene greit gjennom blinkenede blitzlys mon tro?

Link to post
Share on other sites

Hvor mange har sett en båt som har brukt blålys uten at det synes å være en båt som utfører et oppdrag som f.eks politi, lege eller tilsvarende?

 

Nå har vel blå lys, eller blålys, vært tilgjengelig for hvermansen i noen tid, men kan ikke huske å ha sett noen ha disse montert og/eller i bruk så kanskje man her lager et problem utifra ren kjedsomhet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, enig Waylon. Og føre var vil si og beholde kurs og fart og ikke finne på plutselige sprell.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja, enig Waylon. Og føre var vil si og beholde kurs og fart og ikke finne på plutselige sprell.

 

Helt enig, altså gjøre akkurat som man uansett skal gjøre.

 

Selv tror jeg bruk av blålys vil kunne fremprovosere uventet oppførsel fra båter på sjøen, særlig om det blir tatt i bruk i mørket. Fordelen er selvsagt at man kanskje kan få tidligere oppmerksomhet enn uten.

Hvor mange har sett en båt som har brukt blålys uten at det synes å være en båt som utfører et oppdrag som f.eks politi, lege eller tilsvarende?

 

Nå har vel blå lys, eller blålys, vært tilgjengelig for hvermansen i noen tid, men kan ikke huske å ha sett noen ha disse montert og/eller i bruk så kanskje man her lager et problem utifra ren kjedsomhet?

 

Praksis som etablerer seg tidlig har en tendens til å bli gjeldende når bruket eskalerer.

 

Å debattere bruken av blålys i startfasen av et nytt fenomen er selvsagt mye mer viktig og kan ha en betydning nå enn om en venter 3-4 år til taxibåter og vannscootere flest osv. raser rundt med disse om natten, da er det for seint.

 

Det kan jo feks hende at dykkerklubben i Søgne nå setter seg ned og leser sjøfartsreglene og finner ut at det er veldig dumt at klubbåten deres har montert lys som spesifikt er nevnt som uegnet på sjøen og dermed fremstår som et dårlig forbilde når de tar slike lys i bruk. Kanskje de også tar det opp på et møte og må tenke i gjennom bruken av slike lys?

-----------

 

Det er akkurat nå en kan sette fokus på det og gjøre noe som vil ha betydning, nå som det angår veldig få.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sakt over så monterte jeg blålys på gamle Escada og kjørte rundt med dette i flere år.a. Det var etter en periode med mye tyveri i båthavna vår. Jeg fikk frastjålet jollemotoren en gang og en annen gang vertøy og fiskeutstyr. Etter at tyvene ødela inngangsdøra og stjal kartplottere og annet fastmontert elektronikk, byttet jeg ut det orange blitzlyset til tyverialarmen som jeg hadde montert under targabøylen med blått lys. I motsetning til det orange som overhodet ikke tiltrakk seg oppmerksomhet kom folk i havna flyende så snart de hørte alarmen og så det blå blinkende lyset. Etter dette har jeg ikke blitt frastjålet noen ting. Anbefales.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er nok litt usikker på om plikten for å holde av veien for blålys på sjøen er tilfelle,

 

Hvis man forhindrer en redningsetat i å utføre jobben sin - uansett hvilket element man befinner seg i - så kan man nok trygt anta at man har forbrutt seg mot ymse lover og regler. Jeg tror faktisk man ikke kommer noen vei om man argumenterer med at man ikke visst helt sikkert at båten som gjerne ville passere var et utrykningsfartøy fordi det likegodt kunne være en partybåt med blålys ...

 

Mulig noen vil ha utbytte av denne teksten også:

 

"Nødvendige manøvrer i kritiske situasjoner

Dette punkt i regelen om ansvar pålegger alle å ta hensyn til alle farer og vurdere hele situasjonen. Dette gjelder også situasjonen for andre fartøyer som bruker samme farled. Ingen spesielle forhold eller fortolkning av reglene skal hindre et fartøy i å velge den manøver som er mest effektiv og hensiktsmessig for å unngå øyeblikkelig fare - selv om det måtte bli nødvendig å avvike fra sjøveisreglenes bestemmelser. Et fartøy kan med andre ord ikke fraskrive seg ansvar ved å sette frem påstand om at han måtte følge reglene. Men når det blir funnet nødvendig å avvike fra disse regler, må man også ha klart for seg at bevisbyrden for at dette var nødvendig vil hvile på det fartøy som foretok handlingen." ( http://www.batforerskolen.no/index.php?post=11&page=7 )

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri sett noen private båter med blålys hverken her i landet eller i andre land i Europa. Dersom dette er et et problem må det i så fall være svært lokalt. Forstår ikke at en kan diskutere dette opp og ned i det uendelige :confused:

Derimot er blinkende blankt lys brukt mye rundt omkring, særlig som anker-lys. Det er noe omdiskutert, ikke direkte ulovlig, men overlapper på en måte oppmerksomhetsignal, f.eks ved behov om assistanse.

Link to post
Share on other sites

Ja, enig Waylon. Og føre var vil si og beholde kurs og fart og ikke finne på plutselige sprell.

 

Ja, det vil stort sett gjøre susen, utrykningsfartøy har som regel høy fart og da skaper "sprell" bare dårlig oversikt.

 

Men med en gang regelverket fører til fare, skal det fravikes. Det å forholde seg slik at en forårsaker unødig fare kan ikke rettferdiggjøres av at man var nødt til å følge reglene. Ser du f.eks. noen som har forulykket i vannet i en 5kn sone bryter du selvsagt fartsgrensen for å komme til unnsetning, medmindre forholdene tilsier at det da oppstår ytterligere fare.

 

Står det forresten noe sted at utrykningsfartøy - hvis noe slikt i det heletatt er definert - har anledning til å bryte lokale fartsgrenser? Det må da være en mye artigere problemstilling å fortvile over enn dette corner-caset med blålys i trangt farvann? Hvis Pinkvin observerer redningsetaten bryte fartsbegrensningen, har han da lov til å unnlate å anmelde dem? Jeg bare lurer ...

Link to post
Share on other sites

Ingen her som har tenkt tanken at det kan være en selv politiet ønsker å stanse eller snakke med, om en ser en politibåt med blålys. For det er jo "alle andre" politiet vil og bør kontrollere. En selv gjør jo ikke noe galt.

Kanskje en ihvertfall kan senke farten, holde stø kurs, og følge med på VHF om det er melding om nødstilfelle.

Om man er i ferd med å bli innhentet av et fartøy under utrykning og man er på vei mot et smalt sund, trang lei mm, så er det jo ikke noe i veien for å stanse opp( slappe ned og slippe fartøyet forbi, slik at det ikke blir trangt lenger fremme.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om de organisasjonene det angår, feks RS, politi osv satt seg ned og lagde et forslag til bruk av lyd og lyssignal ved såkalt "utrykkning" til sjøs er jeg sikker de ville kommet opp med lykkelige løsninger som ei heller var i konflikt med gjeldende regler og lover.

 

Feks vil det være logisk å tro at all bruk av roterende/blinkende lys i mørke eller ved redusert sikt vil frarådes, fordi det kan sjenere andre båter og skape farlige situasjoner.

 

Kan hende at bruk av roterende/blinkende lys når det er lyst og god sikt har noe for seg, og kanskje aller mest lyd da den ikke begrenses på samme måte av fysiske hindringer. Hjelper lite med blålys om man kommer i full fart rundt en odde eller nes.

 

Og man ville vel også etablere et lys og lyd som ikke kan forveksles med lys og lyd som brukes på land. Ved større hendelser er det jo rett og slett sannsynlig at det rykkes ut både på land og sjøside, er jo da et poeng at andre båter på sjøen vet hva som er hva slik at misforståelser ikke oppstår.

 

Og bruk av slike lys og lydsignaler vil vel også være naturlig å begrense til områder der det trengs, feks i områder med fartsbegrensninger eller hvor manøvreingsmuligheter er begrenset.

----------------

 

Så må det et regime med opplæring og godkjenning av de som skal kunne bruke slike lys og signaler på plass. Kompetanse i bruk er viktig, dette kan ikke være fritt fram for partybåter og gummibåten til en lokal dykkerklubb eller om eier til forrige båten til REM ønsker å komme seg kjapt gjennom Kreppa ;-)

 

Tvert i mot burde misbruk av roternede og blinkende lys på sjøen være forbudt og straffes. Hvorvidt det da bør være lov å ha slikt utstyr montert kan en jo diskutere men enn så lenge er det fritt frem for alle å bruke roterende og blinkende lys til sjøs så mye en vil.

---------------

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

med andre ord, koko. som ornitolog vil jeg ikke bli overrsasket om du både mangler svømmehud og er oppvokst i fosterhjem. vanligvis er gjøken en meget folkesky fugl, og det gjør den nok klokt i.

 

Om du ikke syns det er en nødvendig debatt, hvorfor gidder du å delta med sånne svar som dette. Jeg syns ikke du er spesielt morsom her.

 

Eller forresten, du kan egentlig bare la være å svare.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Personlig ville jeg ikke brydd meg om fartsbegrensninger hvis det var opplagt at en ikke satte andres liv og helse i fare, men den vurderingen tror jeg er vanskelig å ta i en del tilfeller, i andre tilfeller enkelt.

 

Må man hjelpe noen i nød, dvs hvor det står om liv og helse, så trør man til. Hvis det handler om hvorvidt båten vil synke eller ikke, men personene ombord er trygge så ville jeg ikke uten videre sjanset på å overskride fartsbegrensninger hvis det kunne volde skade på andre eller andres eiendom.

 

Med 6-7 knop som maks så er det nok andre som når frem før uansett ;-)

-----------

 

Men om spørsmålet skal være relevant i denne tråden, kan duck eller hvem som helst (den lokale dykkerklubben på gummibåttur med sykepleiere) fyre opp blålysa en stille sommernatt og ligge i lovlige 20 knop forbi Risør eller Kragerø, eller i Oslofjorden? Såvidt jeg kan lese loven så er svaret soleklart ja (om forholdene ellers tilsier det).

 

Men hva med lydsignal, kan de bruke sirene også?

Link to post
Share on other sites

Bruken av blålys er vurdert flere ganger tidligere, bl.a. opp mot Sjøveisreglenes § 36 ”Signal for å påkalle oppmerksomhet”, og Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, § 5 ”Unntaksbestemmelse”. Her står det bl.a. at fartsbegrensinger gjelder ikke for politiets fartøyer. Det står videre at fartøyene skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Blinkende blått lys ble valgt fordi det ikke skal kunne forveksles med annen lanterneføring. Likeså er det internasjonal praksis. Vi tror at blålys forstås av alle slik at bruken ikke misforstås, og farlige situasjoner oppstår. Vi har hatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få deres syn på saken. De mener at Sjøveisreglenes § 52 ”Spesielle fartøy”, kan hjemle bruk av blålys. I utrykket ”sine lanterner” kan blålys falle inn. Likeså mener de at intensjonen med Sjøveisreglenes § 36 ikke er ment å være til hinder for bruk av blålys. De viser også til at bruken er internasjonal praksis, og de er heller ikke kjent med at slik bruk har ført til problemer.

 

Med vennlig hilsen

Roar Isaksen

Politioverbetjent

Oslo politidistrikt

 

Kortversjonen med enkle og lett forståelige setninger.

 

Den siste setningen ble nok skrevet uten å ha lest "blålystrådene" her inne, og kommentarene/innleggene til dem som får båtlivet sitt kvalitetsforringet med denne lysbruken.

Link to post
Share on other sites

Men hva med lydsignal, kan de bruke sirene også?

 

I Sverige brukes både blålys og sirene ved utrykning til sjøs. Det har jeg observert mange ganger når redningsskøyta rykker ut fra Käringön.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...