Jump to content

Blålysbruk på sjøen


Lady B

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

I Sverige brukes både blålys og sirene ved utrykning til sjøs. Det har jeg observert mange ganger når redningsskøyta rykker ut fra Käringön.

 

Må innrømme at jeg har mer tro på sirenebruk hvis det er mørkt, det øker overvåkenheten til andre båtførere uten å sjenere mtp andre lanterner, fyrlykter, nattsyn osv. På dagtid må en jo tro at begge deler fungerer godt, og gjerne i sammen.

 

Tipper svenskene har på plass et lov-regelverk og opplæring ifht bruk av blinkende lys osv på sjøen.

Paragraf 6 er oppklarende, den sier hvem som skal bruke blinkende lys, og det definerer også hvem som ikke bør bruke det:

------------

 

Fartsbegrensninger gjelder ikke for

a) forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord, eller

c) fartøyer i sjøredningstjenesten

 

 

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

 

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

-----------------------

 

Dessverre står ikke hverken dykkerklubber eller andre nevnt. Det er kun forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer som, om mulig, skal føre varsellys eller feks lyd.

 

Men om en leser paragrafen så lukker den ikke for bruken av lys og lyd fra andre, den påpeker kun at noen typer båter skal bruke denne typen signaler.

 

Og paragraf 36 bruker da også ordet "bør ikke bruke" ifht blinkende lys

 

Så loven sier altså hvem som skal bruke slike signaler og sier samtidig at andre ikke bør bruke de, men ikke at de ikke skal eller kan.

-----------------------------------

 

Det ligger i kortene at den lokale dykkerklubben absolutt ikke bør bruke blinkende lys.

Link to post
Share on other sites

 

Men om spørsmålet skal være relevant i denne tråden, kan duck eller hvem som helst (den lokale dykkerklubben på gummibåttur med sykepleiere) fyre opp blålysa en stille sommernatt og ligge i lovlige 20 knop forbi Risør eller Kragerø, eller i Oslofjorden? Såvidt jeg kan lese loven så er svaret soleklart ja (om forholdene ellers tilsier det).

 

Men hva med lydsignal, kan de bruke sirene også?

 

bør unngås står det, så da kan jeg ikke det hvis jeg ikke absolutt må. kanskje hvis jeg redder sju sjösjuka sjukskjöterskar som må raskt i land? de må i tilfelle ha med eget utstyr ... husk at svenske sykepleiere er autorisert til å utføre mange oppgaver som bare leger kan i norge, så det er nesten som å ha lege omord. jeg vil tro at blålys da er klarert, hva tror dere?

 

(dette er jo nesten like usannsynlig som at jeg skulle bli innhenta av andre båter.)

Noen som har opplevd andre som noen gang noe sted som har misbrukt disse blålysene på sjøen?

mener jeg har sett det på noen av de fjernstyrte båtene i bassenget på sjøen for alle. elias er vel også en synder her, akkurat som pelle politibil på land. Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt artig med slike tråder der iveren blir så stor at argumentene slår seg selv i hjel :-)

 

Jeg skrev i et tidligere innlegg at dykkerklubben vurderte blålys. Dette var da ikke for å få folk til å vike, men for å få en viss forståelse for at vi noen ganger kjører 25 knop ut fra Høllen der det er 5 knops grense. Dette forutsetter selvsagt at det vurderes til å skje uten fare for andre.

Senest sist helg gikk vi ut til et hjertetilfelle og kom inn under "b) fartøyer med lege om bord, eller" som det er referert til lenger opp.

Det er helt uaktuelt å kjøre sakte da, men hvis vi hadde brukt blålys hadde omgivelsene fått et hint om hvorfor vi kjørte slik. Nå er det nok noen som snakker om oss på samme måten som taxibåtene i Kragerø, og det er et rykte vi ikke ønsker.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

bør unngås står det, så da kan jeg ikke det hvis jeg ikke absolutt må. kanskje hvis jeg redder sju sjösjuka sjukskjöterskar som må raskt i land? de må i tilfelle ha med eget utstyr ... husk at svenske sykepleiere er autorisert til å utføre mange oppgaver som bare leger kan i norge, så det er nesten som å ha lege omord. jeg vil tro at blålys da er klarert, hva tror dere?

 

(dette er jo nesten like usannsynlig som at jeg skulle bli innhenta av andre båter.)

mener jeg har sett det på noen av de fjernstyrte båtene i bassenget på sjøen for alle. elias er vel også en synder her, akkurat som pelle politibil på land.

 

Står spesifikt i loven at båt med lege ombord kan bryte fartsreguleringene, men lege ombord gir ikke rett til å bruke blålys, det er det kun visse typer båter som kan (står listet, forsvaret, toll, politi, ambulansebåt osv).

Litt artig med slike tråder der iveren blir så stor at argumentene slår seg selv i hjel :-)

 

Jeg skrev i et tidligere innlegg at dykkerklubben vurderte blålys. Dette var da ikke for å få folk til å vike, men for å få en viss forståelse for at vi noen ganger kjører 25 knop ut fra Høllen der det er 5 knops grense. Dette forutsetter selvsagt at det vurderes til å skje uten fare for andre.

Senest sist helg gikk vi ut til et hjertetilfelle og kom inn under "b) fartøyer med lege om bord, eller" som det er referert til lenger opp.

Det er helt uaktuelt å kjøre sakte da, men hvis vi hadde brukt blålys hadde omgivelsene fått et hint om hvorfor vi kjørte slik. Nå er det nok noen som snakker om oss på samme måten som taxibåtene i Kragerø, og det er et rykte vi ikke ønsker.

 

Mons

 

Fint at dere fikk denne tråden som oppklarer en del da. Selv om dere har lege ombord skal dere ikke bruke blinkende lys eller andre signaler, det er det kun visse typer båt som skal gjøre. Hvilke står listet i loven.

 

Og dere har da, i et slikt tilfelle, lov å bryte lokale fartsreguleringer.

 

Men burde ikke dere ha full kontroll på dette? Rart at dere da i det hele tatt vurderer å montere blålys, dere er jo proffe og bør vite hva som gjelder i større grad enn andre, eller i det minste bruke noen minutter til å lese dere opp på lovdata for å se hva som gjelder.

 

En båt fra dykkerklubben, eller hvilken som helst annen klubb, skal ikke føre blinkende lys. Det er det kun forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer som skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ja, enig Waylon. Og føre var vil si og beholde kurs og fart og ikke finne på plutselige sprell.

Tja, om en er på vei inn i UGLESETT sundet i Østfold, som er 3nm langt og så trangt at båter ikke kan passere... mener du da at du fortsatt bør gå inn i sundet og dermed hindre båten som er under utrykning...eller ville det vært lurt å redusere hastigheten slik at båten under utrykning kunne passere

 

Jeg er uenig i at det å holde fart og kurs alltid er riktig, selv ville jeg valgt TTT prinsippet som er signalisere at jeg har sett båten under utrykning, og dette gjør jeg ved å endre kursen Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig, da vil båten være klar over at jeg har sett båten og har til hensikt å slippe den frem.. og om nødvendig lagt bi til båten har passert.. Dette koster null og niks, for de fleste

 

Nå gjøres det oppmerksom på at dette kun er nødvendig om kursene er kryssende eller blir innhentet med fare for sammenstøt og/eller farvannet ikke er åpent hav

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blå lys på sjøen har ingen lov -eller forskriftshjemmel , og betyr ingenting og forplikter ingen til å forholde seg på noen bestemt måte .I verste fall kan bruken av blålys være i strid med en eller flere av sjøveisreglene.Alminnelig god folkeskikk tilsier at man respekterer blålyset og flytter seg avveien for utrykningsfartøyer

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal man vike ekstra når man ser blålys utover hvordan man alltid skal vike? Og hvordan ser man hvilken retning en blålysbåt kommer? Ser man lanternene greit gjennom blinkenede blitzlys mon tro?

 

Hvordan viker du - eller holder av veien som det heter- for nyttefartøy om dagen? Burde ikke være så vanskelig. Hvis en politbåt kommer f.eks. kommer fra babord i kollisjonskurs med deg stopper du eller endrer kurs så du går akter for politibåten. Uansett viktig at du viser tydelig at du viker.

 

Blå lys på sjøen har ingen lov -eller forskriftshjemmel , og betyr ingenting og forplikter ingen til å forholde seg på noen bestemt måte

 

Du plikter å holde av veien for nyttefartøy i trange farvann - blå lys eller ikke.

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan viker du - eller holder av veien som det heter- for nyttefartøy om dagen? Burde ikke være så vanskelig. Hvis en politbåt kommer f.eks. kommer fra babord i kollisjonskurs med deg stopper du eller endrer kurs så du går akter for politibåten. Uansett viktig at du viser tydelig at du viker.

 

 

Du plikter å holde av veien for nyttefartøy i trange farvann - blå lys eller ikke.

Og akkurat derfor skrev jeg følgende: ".I verste fall kan bruken av blålys være i strid med en eller flere av sjøveisreglene". Det vil da si at sjøveisreglene allerede håndterer dette da det er regler for hvordan du skal forholde deg til nyttefartøy etc.

Link to post
Share on other sites

Er nettopp det som kan være et problem og da er jo blålys en fin ting å ha. Tror uansett de som bruker den type sivile båter ikke forventer stort av de foran uansett så lenge det ikke er opplagt at de er et nyttefartøy. Heldigvis er ikke dette et stort problem da sjøen på de fleste steder er stort nok for alle.

Link to post
Share on other sites

 

(...)

Paragraf 6 er oppklarende, den sier hvem som skal bruke blinkende lys, og det definerer også hvem som ikke bør bruke det:

------------

 

Fartsbegrensninger gjelder ikke for

a) forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord, eller

c) fartøyer i sjøredningstjenesten

 

 

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

 

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

-----------------------

 

Dessverre står ikke hverken dykkerklubber eller andre nevnt. Det er kun forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer som, om mulig, skal føre varsellys eller feks lyd.

 

(...)

 

Her misforstår du nok. Når det i bestemmelsens annet ledd vises til "fartøyer som nevnt i første ledd", gjelder dette fartøyene som nevnt i BÅDE a), b) og c), og ikke - slik du later til å tro - kun fartøyene nevnt i bokstav a).

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par anledninger brukt egen båt ifm Mayday meldinger - der vi har vært første båt på stedet. Jeg ser ingen grunn til at vi skal montere på blålys av den grunn :lol:

 

Jeg så en Targa 32 med blålys topplanterne. Den lyser når landstrømmen er på. Det syntes jeg var en smart løsning for at eier skal kunne sjekke på litt avstand :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke for å provosere eller kritisere - kun fordi jeg ikke skjønner fenomenet...

 

Har i løpet av sommerferien sett noen (6-10) båter som har montert blå LED-lamper som trappelys opp til fly, som takbelysning under targa og andre steder. Da snakker jeg ikke om så kaldhvite lys at de grenser mot blått, men rene, blå pærer/LEDs.

 

Dette får meg til å lure på hvorfor noen velger blå lys her. Er det en motesak, er det kult, er det "nytt og annerledes" eller hva er det? I andre sammenhenger leter man etter varme LEDs i båten, og så velger noen blå lys helt bevisst. Hvorfor? Det er ihvertfall ikke valgt for å bedre nattsynet...

Jeg så en Targa 32 med blålys topplanterne. Den lyser når landstrømmen er på. Det syntes jeg var en smart løsning for at eier skal kunne sjekke på litt avstand :smiley:

Er strømtilførselen så usikker og av/på at man ikke stoler på at den kabelen man plugget inn for én time eller ett døgn siden ikke lenger forsyner båten med strøm? Trenger man visuell kontroll av dette på avstand? Den eneste situasjonen hvor jeg ser fordelen med et slikt system er hvis man bor i fri sikt fra hjemmehavn og kan visuelt sjekke status med jevne mellomrom.

 

Tror uansett at jeg hadde valgt en annen farge enn blå, på grunn av den innlærte greia om at blålys betyr utrykning/fart/nød. Men det er vel bare meg...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...