Jump to content

Blålysbruk på sjøen


Lady B

Recommended Posts

Dette er ikke for å provosere eller kritisere - kun fordi jeg ikke skjønner fenomenet...

 

Har i løpet av sommerferien sett noen (6-10) båter som har montert blå LED-lamper som trappelys opp til fly, som takbelysning under targa og andre steder. Da snakker jeg ikke om så kaldhvite lys at de grenser mot blått, men rene, blå pærer/LEDs.

 

Dette får meg til å lure på hvorfor noen velger blå lys her. Er det en motesak, er det kult, er det "nytt og annerledes" eller hva er det? I andre sammenhenger leter man etter varme LEDs i båten, og så velger noen blå lys helt bevisst. Hvorfor? Det er ihvertfall ikke valgt for å bedre nattsynet...

 

 

 

Det betyr vel bare at Harry-folket har kommet til penga?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forhåpentligvis er folk såpass oppegående at de forstår at dersom det kommer en redningsskøyte med blålys er det mest sannsynlig fordi de er ute på et hasteoppdrag og følgelig lurt å å legge til rette for at disse kan komme seg fortest mulig frem uten å bli heftet av hobbykverulanter. Folk som ikke er så oppegående at forstår at det er en grunn til at de har på blålys bør umiddelbart sette båten på land

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blå lys i trapp er standard på NW 420. Vi har hvite......

 

En konvoi av svenske NW gikk i plan rett etter å ha gått ut fra Stavern i sommer (med retning Tjøme), bare mirakel at vi ikke fikk personskade ombord da båten vår nær velta i hekkbølgene. Var ikke helt obs og rakk ikke å gå mot sjøen da de gikk så nært oss. Kona ramla ned fra førersetet, jeg klora meg fast så godt jeg kunne, alt velta rundt i båten og jeg var en stund redd for at vi skulle bli presset så over på siden at vi fikk vann inn i båten. Båten krenga maksimalt, all mulighet til å styre forsvant og båten skled sidelengs ned bølgen med sjø opp til ripa. Heldigvis lå unge å sov så de var ikke "løse" i båten.

 

Faktisk det skumleste jeg opplevde i løpet av 4 uker i båten.

Kunne fort blitt bruk for blålys både her og der. NW burde kanskje montere blålys i masta fremfor trappa så kan de hjelpe sine egne kjølvann/bølgeoffere selv på en effektiv måte ;-)

Link to post
Share on other sites

'blålysbruk' i Sverige

 

fast blålys = Isbrytare

blinkende blålys = Fartyg under brådskande tjänsteutövning

 

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-44.pdf sid 51

 

Isbrytning

 

4 Svenska, danska, finska och norska fartyg ska, när de är sysselsatta med isbrytning i statens isbrytarverksamhet, visa ett blått, runtlysande, fast ljus i masttoppen.

 

Fartyg under brådskande tjänsteutövning

 

5.1

Svenska fartyg inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon som används av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Polisen, Tullverket eller kommunal räddningstjänst eller som är en sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning visa ett eller flera blå, runtlysande blixtljus

– när det är påkallat för fartygets identifiering,

– när det finns skäl att rikta uppmärksamheten mot att fartyget kan ha hög fart i förhållande till annan sjötrafik,

– när det finns skäl att rikta uppmärksamheten mot att fartyget framförs på ett sätt som avviker från det normala trafikmönstret, eller

– när det finns skäl att rikta uppmärksamheten mot att fartyget kan ge upphov till svall.

Vid tillämpningen av första stycket ska risken för förväxling mellan blixt-ljuset och intilliggande fyrljus beaktas, särskilt vid låg fart och när fartyget ligger stilla.

 

5.2

Andra svenska fartyg än de som anges i avsnitt 5.1 får inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon visa ett eller flera blå, runtlysande blixtljus endast om Transportstyrelsen medger tillstånd. Tillstånd kan medges fartyg som framförs under brådskande tjänsteutövning om det finns särskilda skäl. Om tillstånd medges gäller de bestämmelser om användning av blixtljuset som anges i dessa föreskrifter.

 

5.3

Blixtljusets placering, ljusstyrka och användning ska anpassas så att det inte skymmer övriga fartygsljus som föreskrivs i dessa föreskrifter, inte riskerar att blända den som framför fartyget eller andra sjötrafikanter och inte hindrar noggrann utkik.

 

Allmänna råd

Blixtljusets lysvidd bör inte överstiga sidoljusens lysvidd. Färg och ljusstyrka bör avvägas så att ljuset i så stor omfattning som möjligt alltid uppfattas som blått.

 

5.4

Blixtljuset får inte användas för att påkalla fri väg och fritar inte fartyg som visar sådant ljus från skyldigheten att följa gällande bestämmelser för sjötrafiken i andra fall än vad som anges i 2 kap. 7 § sjötrafikförordningen (1986:300).

 

5.5

Blixtljuset får användas tillsammans med ljudsignal för utryckning endast när omständigheterna särskilt påkallar det.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Koselig å se deg tilbake Gunga :yesnod: , håper du blir :thumbsup:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Faktisk det skumleste jeg opplevde i løpet av 4 uker i båten.

 

 

Det kunne vært værre, det kunne skjedd mens du lå til kai. kokende potetvann som kastes rundt i salongen, ungene som ikke blir skolda blir klemt flate mellom båter som ligger longside isteden, telys-tempelet på dashen fyrer opp plastblomster og alskens nips ... strukturelle skader på skrog, rekkestøtter, push og pulpit, rigger som smeller i hverandre og ødelegges. skadepotensialet er helt fantastisk ... ikke til forkleinelse for din opplevelse altså, vil bare understreke hvor viktig det er at de som kan flytte vann faktisk tenker seg litt om ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, når det kommer til stykket vil jeg tru at ambulansepersonell, politi og andre utrykkningsbåter ville foretrukket at andre båter beholder sin kurs og fart, istedenfor å be ynne å vingle i hytt å pine for å "vike". Ihvertrfall tror jeg dette er å foretrekke der det er godt om plass

 

Støtter deg 100 %.

 

Hvis det er trangt og du skal gjøre plass, risikerer du å ende på et skjær eller i fjellveggen. Nødetaten er sannsynligvis bedre kjent enn deg. Dessuten vil de fort få en utrykning til. Hold stø kurs og fart. Det er ikke mange steder det er så smalt at ikke to tre båter kan passere hverandre.

Hvilket ikke betyr at det er greit å ligge på tvers midt i leia, men det har i vert fall ikke jeg for vane uansett blålys eller ikke.

 

Forøvrig kan enkelte forumdeltakere gjerne holde seg for gode til å komme med imbisile personkarakteristikker (slå etter på Google)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

..................

 

Dette får meg til å lure på hvorfor noen velger blå lys her. Er det en motesak, er det kult, er det "nytt og annerledes" eller hva er det? I andre sammenhenger leter man etter varme LEDs i båten, og så velger noen blå lys helt bevisst. Hvorfor? Det er ihvertfall ikke valgt for å bedre nattsynet...

.........................

Her kan du/dere lese om lys, farger og kontraster.

http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/2843/lys.pdf

Men meld fra når du har skjønt hva det innebærer og hvordan blått lys oppfører seg

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Her kan du/dere lese om lys, farger og kontraster.

http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/2843/lys.pdf

Men meld fra når du har skjønt hva det innebærer og hvordan blått lys oppfører seg

Til Popeye70

Ser at min kommentar til deg kunne oppfattes blærete, belærende eller noe sånt.

Det var absolutt ikke meningen.

Det gikk liitt fort, så jeg fikk ikke skrevet at jeg ikke forstod bæret ar innholdet i linken, men hvis du hadde lyst og interesse og fant ut hvorfor så hadde det vært fint om du delte det med oss andre.

Men det har visst noe med at blåfargen ikke oppfattes så godt av øynene som f.eks knall -gulgrønn og at kontrastene dermed viskes litt ut. Men hva det har med nattsynet å gjøre vet jeg ikke.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...