Jump to content

Hvor ble det av alle snekke produsentene?

Executive

Recommended Posts

Lenge var snekker i mange varianter den typiske norske plastbåten som ble produsert. I dag produserer vi knapt båter her på berget.Men hvor ble det av alle formene og rettighetene tilsnekkene fra Skilsø, Marex, Joda, Nidelv,Hanto, Sollux etc.....? Vil de noen gang gjenopplives?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Polar-snekkene (20 og 22 fot) ble jo bygget på Tromøya (Arendal) i begynnelsen. Etterhvert ble formene solgt og støpt i Grimstad, og båtene ferdig innredet i Mandal. (Mandal Treinnredning), mens selve salgsavdelingen var i Skien. I dag foregår salget av Polar-snekkene i fra Polarboat, Herre ( Langesund), mens hele båtproduksjonen foregår i Polen.

Førstebåten og inngangen til båtlivet for svært mange var 20-26- fots varianter av de du lister opp. I dag er debytbåten 36 Bavaria.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei!

Jeg tror at det er flere av de du nevner som fortsatt produseres under andre navn! Marex Duckie 21 holder vel koken? Mener også å registrere noen nye snekker også, de senere årene! F.eks Solvik 22. At det er en stor nedgang fra toppårene er det selvsagt ingen tvil om!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Snekke er vel stort sett en startbåt for de som vil teste ut båtlivet med overnattingsmulighet. Etterhvert vil de fleste av de som vil fortsette med båtliv opp i større/raskere båter. Inngangsbilletten med en brukt snekke, som det er mange av fra 80-tallet, er billig og greit. Å bruke 6-7 hundre tusen som førstebåt er ikke så interessant. Siden trenden er større og raskere så er det vanskelig å selge nye snekker vil jeg tro. Polar 20 o.l er "skjærgårdsjeep" på Sørlandet, men ingen overnattingsbåt. Duckie 21 er jo en god beskrivelse av trenden. Ser ut som en snekke, men fyker av gårde som en daycruiser...

KK

Gikk ca 100 nautiske mil idag (svidde av ca 65 liter bensin) og passerte en del snekker. Det virket jo som de stod helt i ro selv om jeg lå i økonomifart på ca 25 knop.

Dagens moderne befolkning vil nok gjerne oppleve litt mere på turen enn bare det å befinne seg på vannet...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

"Gikk ca 100 nautiske mil idag (svidde av ca 65 liter suppe) og passerte en del snekker. Det virket jo som de stod helt i ro selv om jeg lå i økonomifart på 25 knop.

Dagens moderne befolkning vil nok gjerne oppleve litt mere på turen enn bare det å befinne seg på vannet..."

Er nok eit spørsmål om du opplever so mykje meir? Trur desse du raser forbi kosar seg vel so mykje som deg. Kvifor er du på sjøen eigentleg? For å rase fort avgårde?

Gikk ca 100 nautiske mil idag (svidde av ca 65 liter bensin) og passerte en del snekker. Det virket jo som de stod helt i ro selv om jeg lå i økonomifart på ca 25 knop.

Dagens moderne befolkning vil nok gjerne oppleve litt mere på turen enn bare det å befinne seg på vannet...

Jeg ble litt nysgjerrig. Hva opplevde du på turen ?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Opplevde å se masse og prøve nye farvann man ikke har vært i før. Var jo på land også da.. ikke bare i båten :smiley:

"Gikk ca 100 nautiske mil idag (svidde av ca 65 liter suppe) og passerte en del snekker. Det virket jo som de stod helt i ro selv om jeg lå i økonomifart på 25 knop.

Dagens moderne befolkning vil nok gjerne oppleve litt mere på turen enn bare det å befinne seg på vannet..."

Er nok eit spørsmål om du opplever so mykje meir? Trur desse du raser forbi kosar seg vel so mykje som deg. Kvifor er du på sjøen eigentleg? For å rase fort avgårde?

Syns ikke 25 knop er å rase fort avgårde når toppfarten er 36-38 knop. 25 knop er kosefart.. man rekker å se masse, iallefall i en åpen skjærgårdsjeep :smiley:

Hadde nå et mål for turen også.. i en snekke hadde det tatt for mye tid rett og slett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

At man opplever noe mere i 25 knops fart, kontra det å kjøre i ei snekke i 6-7 knops fart er ei gåte for meg. Vil vel si det er fullstendig motsatt, men det er vel bare slik det har blitt på sjøen i dag når det gjelder den "moderne befolkning" som "teerex" tydelig er en av. Det er klart skal man over større strekninger er det naturligvis greit å skuffe på litt, men å oppleve sjølivets mangfold blandt holmer og skjær,(i alle fall her på Sørlandet), så finnes der jo ikke noen bedre måte en å tøffe rundt i ei snekke i 6-7 knops fart.
Guest Avmønstret#

Har vært 4 uker på sjøen i sommer, da noe i Østfold, en del i Vestfold og Sørlandet. Tør jeg påstå at minst 80% av lystbåttrafikken ferdes i snekkefart under 10 knop (seilbåter for motor inkludert selvsagt, og også seilbåter for seil)? Ett unntak var kanskje området nær Kragerø, der tror jeg nesten det var flere båter som gikk fortfort enn i vanlig snekkefart.

Har ikke sett mange lystbåter i 25 knop eller mer. Kun noen få og det var som regel småbåter eller store gummibåter, ikke overnattingsbåter.

-------

Stor fart er svært lite utbredt og brukt på sjøen der jeg har vært i sommer.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Tresnekke er tingen for meg.Ingenting slår dorging etter ørret mens motoren dunker i vei.Båten min er såpass lav fra sittepos.bak til vannlinje att en får god fartsfølelse selv ved fem-seks mils fart og en nydelig lyd.

Sabben uten en eneste elektrisk ledning eller komponent går på to l/timen.

Selv har jeg hatt både Viksund25,Nidelv 24Mørebas m90 hk ,Fjordling 17 og 18 m150 hk, Beneteau m/nyrebelte og en Bella. Savner kun den minste Fjordlingen av og til(en fantastisk artig båt)

I båthavna står det daycruisere og cab.cruisere i bøtter og spann tils.som ingen vil ha.

Nå har nok ikke alle oppdaget at å være på sjøen er ikke helt det samme som å transporter seg og sine passasjerer fra a til b hurtigst mulig. Vi har en hyggelig trend her i landet at flere går over til seilbåter, der man også får med seg "gratis" transport som gir litt utfordring og mulighet for å høre måkeskrik. Jeg har ikke noe i mot motorbåter og ser også fram til de nye depl.båtene som vil komme, romslige og sjødyktige båter, og først å fremst lettdrevne, kanskje også med el.drift. Det vil sette ned støynivået og øke trivselen og gi mening med å ha fritidsbåt. En stor majoritet av båtfolk globalt har for lengst skjønt det, vi kommer nok etter.

så finnes der jo ikke noen bedre måte en å tøffe rundt i ei snekke i 6-7 knops fart.

Hvorfor snekke? Har det fint i 6-7 knop i annen type båt også :-)

Har hatt snekke i over 20 år så vet hva det er å måtte gå i 6-7 knop. Det ble fort en dagsreise å gå over Kvåsen til Blindleia, for ikke å snakke om hjemover, ofte med solgangsbris med litt for store bølger midt i fleisen. Samme når en skulle over byfjorden og Vestergapet mot Søgne og Mandal. Kjempeflott å være underveis hele dagen.

Med en litt kjappere båt er Blindleia mye nærmere. Finner ei flott uthavn. Bruker tiden der til å høre på måkene, bade, fiske osv. Bli der lengst mulig, vet vi kommer kjapt tilbake. Eller bare "tøffe" rundt hele dagen hvis vi ønsker det. Forskjellen fra snekke er at vi har mere valg hvordan vi kan bruke tiden.

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan enkelte nærmest kan moralisere over hvordan andre velger å nyte våre fantastiske fjorder og bukter og tilnærmet ærklære at sin måte å bruke båten på (enten det er sakte eller fort, med eller uten seil) er den eneste riktige.... :nonod:

Selv har jeg en meget rask 22-fots cabincruiser og jeg stortrives i absolutt alle deler av dens fartsspekter. (muligens unntatt fartsområdet mellom 8 og 15-16 knop, for da er drivstofforbruket direkte idiotisk...)

Husk på at ikke alle bor på sørlandet der avstandene er korte og man nærmest kan svømme fra den ene naturpærlen til den andre. Lenger vest og nord er avstandene større (mye større) og hvis man ikke nøyer seg med å se samme fjorden, eller til og med samme delen av fjorden på hver bidige dagstur, så trenger man litt fart.

Å føre båten i 25-35 knop er for meg både morsomt og underholdene. Jeg kommer meg utrolig langt avgårde på en dagstur, og får dermed muligheten til å variere og besøke forskjellige fjorder og steder på hver dagstur i stedet for å se samme utsikten hver bidige gang.

En vanlig tur fortoner seg ofte slik for meg: Ut av havna og opp i plan. Farten velges etter forhold, humør og hvor mye jeg føler for å sponse Statoil. 25 knop er mest økonomisk, men 30-35 knop koster ikke så veldig mye ekstra, så hvis jeg skal langt avgårde så gir jeg på litt ekstra.

Når jeg nærmer meg dagens utforskningsområde settes farten ned til økonomisk skrogfart (ca 4,5 knop i mitt tilfelle) og jeg kan stå med hodet ute av takluka og putre avgårde i lav snekkefart i timesvis og rett og slett nyte livet, havet og naturen. Etterhvert havner ankeret overbord og jeg koker té/kaffe/kakao og kanskje jeg lager middag. Etter middag så setter jeg igjen avgårde i snekkfart og fortsetter å utforske og nyte det sakte livet. Når det begynner å bli på tide å komme seg hjem, så gir jeg gass, kommer opp i plan og dundrer hjem igjen i samme farten jeg dro ut, og kan igjen nyte helt andre aspekter av båtlivet. :sailing:

Nå kan det jo selvsagt hende at jeg er en eller annen merkelig og unaturlig form for hybrid siden jeg setter like stor pris på begge disse aspektene av båtlivet. Hvis det er tilfellet, så anser jeg meg som usedvanlig heldig. God sommer! :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Dianaboat på Fevik hadde jo to snekker på åtti-tallet. Diana 700 og Diana 600. Diana 700 ble vel til Skagerak 720, mens Diana 600 etterhvert ble Sunny 600, så Inter 6000. Mulig begge disse blir produsert i dag under andre navn og åpne utgaver, selv om en brann for en del år siden vel satte en stopper for formen(e) (pluggen(e)? Har selv hatt begge disse to i eie for en god del år siden.

Snekken er vel fremdeles en veldig populær båt. Men det blir ikke laget så veldig mange nye lengre. Grunnen til det tror jeg til en stor grad er at en snekke som blir tatt vare på har en ekstremt lang levetid. Man kan få store, relativt godt utstyrte og fine snekker for under 200.000 hvis man kjøper brukt. Da sitter det nok langt inne for de fleste å investere over en halv million i ny båt i stedet for å tråle finn.no...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

At man opplever noe mere i 25 knops fart, kontra det å kjøre i ei snekke i 6-7 knops fart er ei gåte for meg. Vil vel si det er fullstendig motsatt, men det er vel bare slik det har blitt på sjøen i dag når det gjelder den "moderne befolkning" som "teerex" tydelig er en av. Det er klart skal man over større strekninger er det naturligvis greit å skuffe på litt, men å oppleve sjølivets mangfold blandt holmer og skjær,(i alle fall her på Sørlandet), så finnes der jo ikke noen bedre måte en å tøffe rundt i ei snekke i 6-7 knops fart.

Naturligvis rekker man å se og oppleve mere i 25 knops fart i i løpet av en viss tilmålt tid i forhold til 6-7 knop.

Det går fortsatt an å stoppe underveis om det er ting man vil se nærmere på.. gassen er ikke låst i en stilling :smiley:

Ref: til Kenneth: Jeg var ytterst i Ofotfjorden i går (gikk rundt Tjeldøya) og så Narvik laaangt der inne. Jeg skjønner godt at ikke mange i Narvik har saktegående båter :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...