Jump to content

Hvilken motor kan være en mulig erstatning til merc 5,7 v8?

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg har i dag ervervet meg båt. Får den om et par uker.

Denne båten er en Hydrolift f-23, som det i dag sitter en Mercruiser 260 hk, 5,7 v8 med forgasser.

I følge eier skal båten gjøre 50 knop. Jeg syntes dette høres lavt ut, siden 4,3 skal gjøre 48 knop. Hva kan være relevante gps knop på en slik båt med riktig propell?

Så til hoved spørsmålet. Om jeg skulle ønske mer fart, evt snillere forbruk, hvilke motor børr være et alternativ.

Krav:

-Passe på alpha drevet som står i.

-bensin.

-mpi.

Håper på både subjektive, og objektive svar da jeg ser nytten i begge.

Mvh Even

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Merc 5.7 er en GM 350 om eg ikkje tar helt feil. 4.3 literen er praktisk talt en 350 som det er kappet av 2 sylindre på.

Mer fart lavere forbruk tror eg kan bli vanskelig, men en 350 lar seg jo lett trimme om du er villig til og betale?

Eg vil tippe det er lettere og få tak i tuning til en 350 enn en 4,3.

MPI vs gassere er vel ikkje en veldig stor sak i en båt om de er riktig justert, da båtmotoren som regel ligger lenge i samme turtall.

Om motoren er dårlig ville eg tatt ut denne og evnt overhalt og trimma den opp litt om du vil ha mer fart.

V8-nyheter fra Volvo Penta med litt nyere og mere bensingjerrig teknologi. Sannelig på tide. Men kanskje litt overkill med 430 hk men 350 hk eller 380 hk burde jo passe :smiley:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/benelux/nl-nl/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=143755&News.Language=en-gb

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

artikkel fra båtmagasinet www.batmagasinet.no/artikkel/bygget-å-ha-det-gøy

(funket ikke å lime inn link med http: . er batmagasinet svartelista eller er det ø'en som kødder ?)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Dette er dagens GM smallblock V8. Etter at GM har produsert over 90 millioner av den gamle slitern fra 1955 og frem til i dag går Volvo penta og andre marinemotorprodusenter over til å bruke LS motorer. De kommer i en rekke varianter og størrelser og denne er på 6,0 liter med variabel kamtiming, fortsatt sentral kam og støtstenger, helaluminium, åtte coiler og siste generasjon elektronisk styring. Sprek og gjerrig motor men grunnen til å bytte ut den gamle stålmotoren er rett og slett for å klare dagens og morgendagens utslippskrav. Den blir temmelig dyr som erstatning for en eksisterende 350. Du får bang for the bucks om du kjøper en 350 eller 377MPI med ferskvannskjøling.

der fikk jeg meg en ny lårdom, tåler ikke alpha drevet mer en 300 hk? Da må jeg evt bytte motor og drev.

Sånn rent nysjerrig, hvakan en forvente å få for en 5,7 liter med gasser, med alpha ?

Hva vil evt ny VP motor i 350 hest klassen, med hekkagregat komme på?

Hva vil evt pent brukt mercruiser 5,7 mpi, med brovo drev koste sånn ca?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Her kjøper du tidenes mest strøkne bruktbåt og så skal du rive det sund og sette i noe annet tvilsomme greier som du mest trolig aldri vil få fullført på en skikkelig måte. Hvorfor , hvorfor i alle dager? Hadde vært mye bedre å bare kjøpt et prosjekt om du likevel skal 'føkke' den opp. Eller?

Prisen på en ny 350+ hk vil komme på rundt 250" du får kansje 30 for den gamle komplett

Hvorfor så oppsatt på mpi? Forskjellen i forbruk er minimal. Og make no mistake- til flere hester du har til meir bensin vil du bruke. tro ikkje noe annet :wink:

Redigert av Plutonium (see edit history)

Jeg har det for meg at en MPI motor bruker mindre, men dette er bare hva jeg har hørt. Godt mulig at forsjellen ikke er så stor.

Bytte av motor ville evt vært aktuelt den gangen denne har gjort nytten sin. Har akuratt kjøpt hytte med båtplass, så et motorpåkost nå er ønskelig.

Men jeg liker å holde meg oppdattert på hva som er mulig, OM enn skulle få pågansmot en vinter.

Tanken var ikke å skru noe i filler.

En motor bruker en forholdsvis stabil mengde luft og bensin for å yte en viss effekt, og igjen drive båten fremover i en gitt hastighet.

Skal man ha større hastighet med den samme båten må man nødvendigvis ha mer effekt i motoren, og mer effekt krever mer bensin.

Det er ingen snarveier her!

En riktig innstilt forgasser gjør en særdeles glimrende jobb når det kommer til å levere luft/bensin til en motor på et gitt turtall, og forskjellen på forbruket i forhold til MPI på faste hastigheter er tilnærmet null.

Men, et av problemene med en forgasser i forhold til forbruk er hvordan akselerasjonspumpen virker.

Når man gir raskt gass vil en forgasser på grunn av sin konstruksjon, dyser osv. ha problemer med å levere bensin raskt nok, og i stedet har man en sekundær pumpe som sprøyter inn en passelig dæsh med bensin for at motoren skal få nok bensin i det øyeblikket spjeld(ene) åpner, og som regel er det litt i overkant mye bensin som sprøytes inn for at motoren ikke skal si "bøø".

Akkurat her er direkte innsprøyting av bensin langt mer effektivt i forhold til forbruk.

Dette merkes særlig på biler hvor en forgassermotor som regel vil bruke noe mer bensin enn en motor med injection på "småkjøring" hvor det stoppes og startes mye, gis raskt gass ut og inn av lyskryss, svinger og annet.

På en båt er problemet minimalt ettersom turtallet holdes mer stabilt enn i en bil, og en forgasser som er riktig innstilt vil i de fleste tilfeller ikke bruke noe særlig mer bensin enn en MPI motor på det samme jevne turtallet ettersom motoren uansett vil trenge samme mengde luft/bensin uavhengig av hvordan den blandingen tilføres.

Med andre ord så vil den samme 350'en med forgasser og MPI bruke omtrent samme mengde bensin på faste turtall, forskjellen ligger for det meste i start/stopp, noe man gjør så lite av i en båt at du sannsynligvis skal kjøre minst en million timer båt før kostnaden med MPI er innspart på lavere forbruk.

Så er det slik DieselDahl nevner, nye motorer med ny teknologi slik som variabel timing, aluminiumsblokk som gir betydelig lavere vekt osv. vil selvfølgelig gjøre at forbruket blir lavere, men du vil aldri i løpet av din levetid klare å tjene inn kostnaden til en slik motor på forbruk av drivstoff i forhold til den gamle motoren, så fremt denne er i god stand og riktig innstilt.

Det er derfor båtmotorer i stor grad har vært levert med forgassere helt frem til i dag, og som DieselDahl nevner er nok hovedårsaken til at produsentene går over til andre løsninger diverse utslippskrav som stadig blir strengere, og ikke at forgassere er noe problem på en båtmotor, tvert i mot er en forgasser enkel og grei å ha med å gjøre i forhold til MPI.

Når det kommer til hastighetene med V8'er i forhold til V6'er, så er sistnevnte en fantastisk motor som i de fleste tilfeller yter rundt 220hk, noe som er bare 40hk mindre enn V8'ern din, og problemet med effekt vs. hastighet er nettopp at hvor høyere hastigheten blir, desto mer effekt kreves det for å øke hastigheten ytterligere, og det er nok derfor forskjellen kun er to knop.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...