ringo-pe@online. Startet 3.August.2013 Link til dette innlegget Startet 3.August.2013 (redigert) Hei. Tiltindikatoren min viser nesten 100% nede, men dette stemmer ikke. Får heller ikke utslag på indikator når jeg tilter etter at den er nedkjørt. Om det er en sammenheng, må holde veldig lenge på tilt ned før den begynner å bevege seg, etterfylte olje, men hjalp ikke så mye. Noen tips?? Redigert 3.August.2013 av ringo-pe@online. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Suzuki sine DF90, DF115 og DF140 er relativt driftsikre og gode motorer, men det hender selvsagt at noe går i stykker på enkelte av disse også. Etter hva jeg kjenner til er det ikke veldig uvanlig at selve trimsensoren går i stykker på disse motorene og opplevde det selv da jeg hadde en DF115 fra 2001 til 2004 (byttes relativt enkelt, men man bør ta av både motordeksel og begge sidedekslene nedenfor motordekslet for å komme til forlegningen av ledningen fra sensoren til skjøtepluggen). Den DF115 jeg hadde var en "førsteårsutgave" (2001) og de hadde visst litt mer feil enn de senere årsmodellene. Jeg hadde også feil/lekkasje på tilt/powertrim på den motoren. Til sammenligning var det (så langt... ) ikke oppstått en eneste feil på min 2004 Suzuki DF140 da motoren i sommer passerte 9 år (kun vanlig service: olje/oljefilter, girhusolje, sink etc) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Brakkvannsseiler Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Det er vel tiltmåleren, instrumentet, som er defekt. Fikk skiftet i vår på garantien, DF90 2010 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Du skriver både tiltmåleren og instrumentet... Hvem av dem mener du egentlig? 1.) Sensoren/måleren/føleren som er festet på motorbraketten slik at sensorens arm beveges av motoren når motoren tiltes opp/ned eller 2.) Instrumentet i dashbordet? Teoretisk kan feil oppstå både i instrumentet, i sensoren/føleren og i ledningsnettet mellom. Sensoren regnes av Suzuki som en slitasjedel (i motsetning til instrumentet) og det er desidert oftest sensoren/føleren som har gått i stykker (og sjelden instrumentet) i følge det Suzukiverkstedet jeg benytter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
dekksgutten Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Om det er samme som på yamaha(utenpåliggende giver)så var det nok med en sprut med 5-56 og litt bevegelse på den. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
Helge Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Om det er samme som på yamaha(utenpåliggende giver)så var det nok med en sprut med 5-56 og litt bevegelse på den. Det kan kanskje hjelpe... og kanskje ikke. Jeg har til sammen byttet 3 slike "givere" (trimsensorer/følere) opp gjennom årene. En av disse var blant annet på en gammel Yamaha 80 Hk 2T. Jeg har forsøkt å "morsjonere" og smøre (WD40 vel og merke og ikke 5-56) 2 av de 3 sensorene jeg har fått feil på da de ikke gikk umiddelbart "helt i stykker", men begynte å "fuske litt" slik at nålen i instrumentet hoppet litt og gikk i rykk og napp. Morsjonering og smøring hjalp en liten stund på den ene, men etter en tid ble også den bare verre og verre. I alle de 3 tilfellene jeg har erfart på egne båter/motorer har det vært sensoren/føleren/giveren på motoren feilen har oppstått i og ikke i dashbordinstrument eller ledningsnett. Forhandleren av både Yamaha og Suzuki i Fosnavåg sa til meg at slike trimsensorer må regnes som slitedeler og at det ikke er så sjelden av de må skiftes. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
abbor Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 På min DF115 er det en liten plastarm som skal sørge for å bevege sensoren som er knekt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 På min DF115 er det en liten plastarm som skal sørge for å bevege sensoren som er knekt. Du kan jo håpe på at du får kjøpt bare den armen, men jeg er redd du må skifte hele trimsensoren inkludert ledning og selvsagt arm (jeg tror det koster rundt 1400 kr) for DF115 (og er vel den samme til den gamle DF90 - er usikker på den nye DF90 med mindre slagvolum). Jeg tror jeg har den gamle defekte trimsensoren min fra Suzuki liggende og den har i så fall arm som er i orden. Men den ligger i så fall i feriehuset som jeg forlot for denne sommeren nå i helgen og skal ikke dit før i oktober. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ringo-pe@online. Svart 7.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hei. Takk for alle svar, det er vel bare å få stasen på vogna og begynne mekkingen. Er det et potmeter på denne sensoseren, noen som vet verdiene som instrumentet skal få? Normalt skulle jeg tro at 3 - 15 mA er normale verdier Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Du kan jo håpe på at du får kjøpt bare den armen, men jeg er redd du må skifte hele trimsensoren inkludert ledning og selvsagt arm (jeg tror det koster rundt 1400 kr) for DF115 (og er vel den samme til den gamle DF90 - er usikker på den nye DF90 med mindre slagvolum). Jeg tror jeg har den gamle defekte trimsensoren min fra Suzuki liggende og den har i så fall arm som er i orden. Men den ligger i så fall i feriehuset som jeg forlot for denne sommeren nå i helgen og skal ikke dit før i oktober. Det stemmer at jeg må bytte hele sensoren og at det koster ca 1400kr, jeg har derfor vært uten trmsensor de to siste årene. Stemmer at min DF115 er samme motor som den eldre DF90 (uten A på slutten). Hadde vært suverent hvis jeg kunne ha fått kjøpt den defekte trimsensoren din for en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Er det et potmeter på denne sensoseren, noen som vet verdiene som instrumentet skal få? Normalt skulle jeg tro at 3 - 15 mA er normale verdier I Følge Dyrkorn i Fosnavåg er det et potentiometer i denne trimsensoren ja. Jeg vet imidlertid ikke motstandsverdier ved full trim eller trim helt nede eller da hva strømmen vil bli. Siden du ikke får utslag i det hele tatt (om det stemmer) kunne det kanskje være lurt å teste med en motstand eller et potentiometer før du brenner av 1400 kr på ny sensor. Jeg for min del var ikke i tvil om feilen lå i sensor eller andre steder (ledningsnett eller instrument) på 2 av mine motorer da jeg innimellom fikk utslag på instrument og at nåla da "hoppet litt" når jeg kjørte motorene opp og ned. Dersom det bare er "helt dødt" hele tiden... kan jo feilen ligge annet sted enn sensoren selv om jeg fortsatt anser sensoren som den klart mest sannsynlige. Hadde vært suverent hvis jeg kunne ha fått kjøpt den defekte trimsensoren din for en rimelig penge. Det må kunne la seg gjøre når jeg skal ned på Sunnmøre igjen i høst en gang Jeg er rimelig sikker på jeg har sensoren liggende, men må altså ta et bitte lite forbehold. Redigert 7.August.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
PCFM Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Gir liv til en gammel tråd ettersom problemet vedvarer... Knakk selv bare selve hendelen / armen på trimindikatoren i høst (Suzuki DF90 2008). Fant ikke noe sted jeg bare kunne få tak i denne delen uten å skifte hele mekanismen. På noen internasjonale båtforum kom jeg over en kar i England som lager disse i metall, som jeg da også fikk kontaktet på epost (david.bardwell1<alfakrøll>ntlworld.com) og fikk delen i posten. Sitér dette innlegget Link to post
Petromax Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Jeg knakk min også (DF140 2005), bare å kjøre ned motoren med sperra aktivert, så knekker den. Fant den i rustfritt på ebay (sikkert fra samme karen som innlegget over her), og den ser jo grei ut. Må bare huske å montere den før jeg setter ut båten da Redigert 2.Mars.2021 av Petromax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.