G.N Startet 4.August.2013 Link til dette innlegget Startet 4.August.2013 Noen som har montert eller har erfaring fra denne http://www.maritim.no/bonpet-brannslukkingsampullTenkte et fint tilskudd for økt sikkerhet i motorrommet på min Viknes 880Greger Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Henter opp denne siden jeg lurer litt på denne selv også. Fant en kort demonstrasjonsvideo her: http://www.youtube.com/watch?v=BQAedF8GdTI Den virker jo ganske snerten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Den der har lite eller ingen effekt i en motorbåt så lenge motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Diskuterte denne ampullen i vinter tror jeg. Noen som fant den til lavere pris. Tror det var noen gode refleksjoner rundt den, for og imot. Søk på varemerket. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Ble diskutert i tråden omkring en P66 som brant her i vår. Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 7.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ja har lest tråden som gikk i vinter. Lurer derfor om det er nokon som faktisk har montert slike og ev nokon som har erfaring fra desse Har sett demo video, og det er ser ut som det er en type skum? som kommer ut. Da hjelper det godt sjøv om motor går, vil eg påstå. Så kan no motor bare brenne bare ikkje skroget tar fyr Vurderer å montere 2 slike ampuller i motorrommet, kjøper seg iallefall litt tid til å sjøsette jolla før det tar full fyr, og om det skulle skje noko med dieselvarme om natta (ja den blir brukt) Greger Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 8.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 opp Sitér dette innlegget Link to post
Saltshaker Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 YouTube videoen overbeviste i hvertfall ikke meg. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Jeg synes denne ser bra ut. Har vinsjemotor og kontrollboks i sammme rom som bensintank. Det skal visst gå bra når det er ventiler som gir god lufting - men jeg tenker av og til at hva om bensinslangen legger litt etterhvert ? Har tenkt at kanskje en slik ampull kan sørge for å slukke en evt. bensinantenning av gnist i rommet. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Jeg monterte en slik i motorrommet forrige vinter. Jeg har heldigvis ingen erfaring med effektiviteten ved en brann Men jeg har stor tro på ampullen. Den skal løse ut ved 90 grader, og det blir det fort hvis det brenner i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Jeg lurte på å montere en slik da de kom for noen år siden, men fant ut at det ble uforholdsmessig dyrt etter at vi hadde regnet på volum av motorrom og størrlesen på nødvendig ampull for at det skulle være noe poeng. Men for all del, en ekstra sikkerhet er det så absolutt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
znick Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Her har den løst ut i motorrommet på en 50 fots sjark og slukket brannen. http://fiskeribladetfiskaren.no/Default.asp?side=101&lesmer=25020 Synes det virker overbevisende nok.... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Den der har lite eller ingen effekt i en motorbåt så lenge motoren går. Fordi? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Synes det virker overbevisende nok.... Er nok samme greia, men synd de ikke klarte å nevne hva produktet faktisk heter oppi all anbefalingen av produktet ... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Fordi? Fordi en 4 liters turbodiesel som går på 4000 RPM bruker 24 kubikk luft i minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Er nok samme greia ja. Virker lovende, også med en Perkins 4 liters diesel igang. Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Det er vel derfor det er bra, tar ikkje hensyn til luft. Ingen gasser som skal slukke, men skum. Og skum dekker jo bra til. Og skum er jo som kjent kjølende og kvelende derav god effekt. Er spredningen god så er det bra greier. Greger Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Kommer til å gå til innkjøp av to slike. Fine å ha i motor rommet på vår Viknes. En på kvar side av motoren, dekker det meste da. http://www.bonpet.no/info/datablad.pdf lesestoff Greger Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Ser det er en kar på finn.no som selger for 1800,-. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46279850 Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Jeg har montert BONPET slukke ampull, ser at annonsen i finn opererer med navnet Bontel. Maritim har også forvirring rundt dette. I tilleg så har jeg BONPET slukkespray i byssa. Bare husk å fjerne produktene fra båte i vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Det ser ut som om det som før het BONPET nå heter BONTEL Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 (redigert) Ser det er en kar på finn.no som selger for 1800,-. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46279850 I denne annonsen er det bilde av et produktblad fra Deflector AS. Går man imidlertid inn på Deflectors sider, har de kun et produkt som heter BONPET. Det kan se ut som personen som selger BONTEL, har kopiert produktarket fra Deflector. Får håpe at de begge gjør jobben sin, og at den ene ikke er fylt med saft... EDIT: Bontel er Russisk, og Bonpet er Polsk. Ikke godt å si om det er forskjell på disse to produktene... Redigert 6.Februar.2014 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
znick Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Dette dataartket fra Deflector onhandler BONTEL. Tror det er samme produkt som BONPET http://www.rorvikmarina.no/media/49499/dataark_ampull-bontel.pdf Det var fra Deflector jeg kjøpte BONPET i fjor. De leverte på døren uten omkostninger . Men så bor jeg i Bergen der Deflector holder til. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Kan noen her verifisere at denne slukkeampullen ikke fungerer med dieselmotor i drift? Ser det blir hevdet av en medlem her. Snakket med maritim. Og de mente den fungerte selv om motor går. Og henviste til Bonpet.no Dessverre fant jeg ikke noe om det der heller. Annet at de anbefalte 1 stk per 4m3 motorrom. Og dersom motor var over 180 hk 2 stk. Største faren ved brann i motorrom er jo når motor går. Så anser det som rart at dette da blir markedsført slik det gjør om ingen effekt når motor går. Nå skal en jo huske denne innholder som inneholder væske (sikkert under trykk) og ikke en gass. Kjenner til at tradisjonell gassslukking i motor rom må ha autostopp på dieselmotor for effektivitet. Bensin motor vil imidlertid stoppe selv. Noen som vet at denne er effektiv med dieselmotor i drift? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Tviler sterkt på at dette virker mens motoren går, Dieselmotor bruker veldig mye luft. Hadde heller brukt slukkegass som utløses manuelt slik at motoren kan stoppes først / evt aut. anlegg med autostopp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.