Jump to content

Hva slags utdannelse/godkjenning for å drive med service på båter?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg får av og til henvendelser fra folk som har fritidsbåter med påhenger og drev av div størrelser med spørsmål om jeg kan utføre vår-og høstservice på disse. (Bytte olje, filtere, impellere, flushing, osv). Jeg har et registrert enkeltmannsforetak, men har foreløpig bare hjulpet kjentfolk med småjobber uten å ta betaling for det.

Hvis jeg skal drive litt større så dukker følgende problemstilling opp: Hva om jeg gjør en feil som fører til havari, sprekk i motorblokk pga for lav konsentrasjon på kjølevæske osv? Kan man forsikre seg mot slike ting? Og trenger man isåfall en mekanisk utdannelse for å få en slik forsikring/godkjenning?

Link to post
Share on other sites

Selv om man kan. Bør man ikke utføre rep og velikehold uten at man er utdannet for andre. Kan fort havne opp i en dyr reklamasjon. Vi har tabbe forsikring på jobben. Men bruker den ikke så sant det ikke er snakk om veldig dyre reklamasjonet. Dvs 100 000 og oppover

Får du en reklamasjon. Som kanske heller ikke er din hele skyld. Mens kunden står på sitt. Er det veldig dumt å avfeie dette. Og få negativ omtale i ettertid. Da bør du i allefall sørge for og ha en buffer å ta av

Selv om man kan. Bør man ikke utføre rep og velikehold uten at man er utdannet for andre. Kan fort havne opp i en dyr reklamasjon. Vi har tabbe forsikring på jobben. Men bruker den ikke så sant det ikke er snakk om veldig dyre reklamasjonet. Dvs 100 000 og oppover

Får du en reklamasjon. Som kanske heller ikke er din hele skyld. Mens kunden står på sitt. Er det veldig dumt å avfeie dette. Og få negativ omtale i ettertid. Da bør du i allefall sørge for og ha en buffer å ta av

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

De fleste verksteder har vel en ren tabbeforsikring som sikrer ansvarsforholdet i slike situasjoner.

 

Noe uvisst hva forsikringsselskapene krever for å kunne gå inn på en slik ordning men tviler sterkt på at de aksepterer at rent ufaglært personell uten fagbrev etc. kan foreta arbeid på maskineri som oppdekkes av en slik forsikring. Det vil være høyst risikabelt og premien blir nok isåfall deretter med et utall påfølgende vilkår mht. ansvarsfraskrivelse.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg catano. Men da er i allefall verksted eier ansvarlig. Og man har flere muligheter til og klage. En en enkelt person uten utdannelse for jobben han utfører. Selv er jeg mekanikker. Og etter hva slags priser som har kommet fram i det siste her på bp er det fristende å starte for seg selv. Å utføre reparasjoner og vedlikehold på båt istedet for på bil. Men jeg har ikke en fet konto å ta av hvis noen skulle finne på å reklamere samt at jeg synes det er vanvittig deilig med ferie om sommeren. Regner med at ferie på sommertid er et ikke tema for båtmekanikkere

Enig med deg catano. Men da er i allefall verksted eier ansvarlig. Og man har flere muligheter til og klage. En en enkelt person uten utdannelse for jobben han utfører. Selv er jeg mekanikker. Og etter hva slags priser som har kommet fram i det siste her på bp er det fristende å starte for seg selv. Å utføre reparasjoner og vedlikehold på båt istedet for på bil. Men jeg har ikke en fet konto å ta av hvis noen skulle finne på å reklamere samt at jeg synes det er vanvittig deilig med ferie om sommeren. Regner med at ferie på sommertid er et ikke tema for båtmekanikkere

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden summerer vel det som er galt med den delen av båtbransjen som sysler med service, reparasjoner og vedlikehold av båtmotorer: Folk uten faglig bakgrunn, men som " har drevet å skrudd siden da og den tid".

 

Jeg sier ikke at alt er galt med denne bransjen, men at mye av det som ER galt skyldes mangel på fagfolk, mangel på kursing/oppdatering av eksisterende fagfolk og mangel på fagkunnskap er udiskutabelt og kommer frem i tråd etter tråd her inne.

 

En styrmannsutdannelse har mindre relevans for å utføre motorservice enn maskinistutdannelse har for en los.

Og det er på ingen måte spydig ment.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg drev noen år som selvstendig landbruksmekaniker (med bilmekaniker-fagbrev). Kan melde om grisedyr "tabbe"forsikring, som var like dyr og bruke (heldigvis slapp jeg dette). Ingen krav/spørsmål til noe som helst fra forsikringsselskap, og heller ingen krav for og starte som selvstendig. (Jeg var merkemekaniker og franchisetager, så importør stilte selvfølgelig krav).

 

Bare og starte opp, og sørg for og gjøre en god jobb, så kommer kundene, og du slipper og bruke tabbeforsikring. Sørg for og oppdatere "bransje" og "næringskoder" for enkeltmannsforetaget ditt. (Og husk selvfølgelig og betale skatt om mva i tide... Staten er en kreditor du ikke kødder med...)

Link to post
Share on other sites

Jobbet på et skipsverft som maskinreparatør på små og store dieselmotorer i nærmere 15 år. På fritiden hjalp jeg venner og bekjente med båtene sine og fikk betalt i vennetjenester etc.

Så en dag dukket det opp en yrkesfisker som hadde solgt båten sin. Han ville ha service på motoren, samt en full gjennomgang av alt det tekniske før kjøper hentet båten.

Vel kjente ikke han her noe særlig, men kikket nå likevel ombord.

Etter å ha brukt noen minutter i maskinrommet på motoren hadde jeg dannet meg et bilde av en eier med null kunnskap/og eller null interesse for å ta vare på motoren.

Jeg takket derfor høflig nei til jobben og gubben ble skikkelig sur.

En liten måned etter traff jeg på en annen lokal fisker jeg kjenner.

Han sa at jeg skulle være glad for at jeg hadde sagt nei til jobben, da motoren var havarert og båten måtte slepes til lands i skikkelig dårlig vær. Ny eier skulle på fiske og ville ha ny motor med en gang siden alt skulle være ok og gjennomgått før salg. En tenåring som hadde skiftet olje og filter etc. for selger før avgang lå nå steike tynt an. Kjøper skulle og ha dekket tapt arbeidsfortjeneste.

Hva det endte med aner jeg ikke, spurte ikke heller for å være ærlig.

Bare lykkelig for at jeg ikke påtok meg noe der ombord.

Da bestemte jeg meg for at noe mer enn vennetjenester blir ikke aktuelt.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv jobbet noen år som båtmekanikker ( er endel år siden nå).

 

En mer utakknemelig jobb skal du lete lenge etter. Mye å gjøre i sommermånedene, båteiere som er forbanna for at delene tar lang tid å få tak i, kjeft på mekanikkeren for at ferien deres blir ødelagt, noen tror de kan absolutt alt ( hvorfor da dra til ett verksted), noen har overhodet ikke peiling og vet knapt om motoren går på bensin eller disel osv osv ....

 

Ære være dem som har dette som ett yrke.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Man forventer at taxisjåføren har lappen og kjentmannsprøve, og ikke bare har kjørt bil hjemme på gårdsveier.

Man forventer at byggmesteren har fagkunnskap og rette autorisasjoner og ikke bare har spikra paller.

Man forventer at urologen er utdannet og spesialisert og ikke bare er glad i å dra i laksen.

Man forventer at en som skal ta service på en båtmotor til 100 000-500 000 er............ billig?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå at hvis man har to tommeltotter og er rask grundig og effektiv og faktisk gjør jobben for andre som om man skulle gjort den for seg selv så kan svært mange av oss drive med båtservice. Det er ikke trolldom. Det er ikke grundige men selvlærte folk som har gitt båtbransjen et dårlig rykte. Det er folk som gir f.. Og fakturerer med gaffel. Å overtale en dieselmotor er ikke akkurat der man skal begynne. Men å hevde at en med erfaring ikke kan ta service eller skifte ut enkeltkomponenter på en båt blir bare komisk. Jeg tror svært mange i båtbransjen mangler fagbrev for det de driver med uten at akkurat det bekymrer meg, selv om det selvsagt er et pluss med fagbrev og iso sertifiseringer.

Link to post
Share on other sites

Vel. Du kan jo se hvor langt du kommer med dagens motorer om du kun er utstyrt med motorkunnskap og et godt håndverktøysett om du har ambisjoner utover å bytte væsker og filtre.

 

Med det nivået som dagens båtmotorer ligger på er det kommet en masse andre faktorer inn i bildet ut over å "kunne skru".

Diagnosesystemer, måleutstyr for brennstoffsystemer, tilgang til feilkodedata, verktøy, utstyr og kunnskap om Common Rail, kurs/opplæring/kunnskaper om den enkelte produsents løsninger og motorutrustning er noe som man bør forvente av en som tilbyr seg å utføre service og reparasjoner på dagens båtmotorer. Ut over ei velassortert verktøykiste og rein motorkunnskap.

Omtrent på samme måte som at man forventer at et verksted som påtar seg å ta service på bilen, eller reparere feil på denne faktisk sitter inne med det utstyret som kreves for å gjøre nettopp dette. Ut over rein know-how.

 

Trøsten får være at så lenge folk som spør om tabbeforsikring for å ikke kunne blande inn riktig mengde frostvæske vurderer å "skru båt" mot betaling vil forumet aldri dø.

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer at de som kaller seg mekanikere er bedre på det de gjør enn meg selv med service manual, 10 skrutrekkere og et pipenøkkelsett.

 

Dessverre har jeg opplevd flere ganger at de ikke er det. Og billige har ingen av de vært. Og umulig å si om de har utdanning eller kursing.

 

Tilfeldig utskifting av dyre deler hvor jeg i ettertid med servicemanual kan se at det de har byttet bare er tull, bestilling av del uten å bestille ny pakning som skal sitte bak (deretter 1 uke ekstra for å få pakning), feil tennplugger med feil mellomrom, bensinlekasje, ta imot båten og la den ligge en uke for så å ringe og si de ikke har tid til å ta den denne sommeren.... Lista mi har blitt lang.

 

Har truffet flinke båtmekanikere også, bare synd det er så tilfeldig Hva man får.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

De aller fleste kommer relativt langt, iallefall med en nyere motor som utgangspunkt der det ikke har vært fiklet for mye gjennom levetiden av ukyndig personell ved å følge instruksjonsboka når det gjelder serviceintervaller og utføre disse som foreskrevet. Det er skjelden man kan gjøre de store feilene her.

 

Får man deretter problemer som ikke lar seg løse ved relativt enkle mekaniske ferdigheter bør man som hovedregel oppsøke anerkjent merkeverksted og få fagkunnskaper utført fra merkets servicemekanikere i henhold til fakturaprisen. Jeg foretrekker motorserviceverksteder som arbeider med høyt innslag av yrkesmotorer på "merittlisten" da de oftest sitter med de dypeste tekniske kunnskapene rundt aktuelle problemstillinger og har de korteste kontaktlinkene til merkets tekniske hovedavdeling/importør.

Link to post
Share on other sites

Vi får ta vare på de flinke da. Styre jobbene over til dem og betale hva det koster å få utført skikkelig fagarbeid.

De som fusker i faget og gjør ting de egentlig ikke kan får vi på den måten tvunget over i (forhåpentligvis) mer passende gesjefter.

 

Det er der forbrukermakta kommer inn.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er vel i hovedsak opplæring vha kurs fra motorleverandør.

Som maskinist har jeg 3 år med Høyskole og 2 år med verksted tid før jeg startet å seile, men jeg må ta service på motor på godkjent verksted for å beholde garanti.

Og da blir det styrmenn, kokker og lærere som har vært på et kurs som skrur fordervet utstyret. Alle må jo lære seg å skru og reparere, men jeg har ikke kjøpt motor i opplæringsøyemed.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg har høyskoleutdanning som navigatør/styrmann men driver mye med mekaniske ting på fritiden, derfor jeg lurer. Det er egentlig uaktuelt å ta mere utdanning, dette var ment som et bi-gesjeft:)

Finn deg annen bi-geskjeft, er mitt råd... "Styrepinner" er flinke til å male f.eks.... Og flere av den kategorien JEG kjenner, er ihuga fin-snekkere...(Ikke slemt ment!)

De fleste båteiere (småbåt) er ikke vant til at ting KOSTER penger; Krangel om regninga etter å ha oppdaget (TROR du) en bråte andre småfeil, kan bli lei.

Mekker du bil og gjør en feil, er det bare å stoppe og gå ut av bilen (hvis den ikke har havna i "uløkka" allerede).

Med båt, er det ikke såå enkelt, som du sikkert vet. Hva med ansvaret hvis ting går skeis?

(Som elektriker VET jeg at hvis det brenner, er siste tilstedeværende elektriker den som blir satt under lupen... Tenk sjøl...)

Problemet i dag er at det ikke finnes skikkelige krav til småbåtmekanikere. Båteiere er selv ansvarlig for at båt++ er ship-shape.

Jeg, og mange båtklubber, vinterlagrer båter, og det største kravet vi har, er at eierene forstår at det er på deres forsikring og risiko lagringen foregår.

Klarer DU det med DITT reparasjonsarbeide??

 

En styrmannsutdannelse har mindre relevans for å utføre motorservice enn maskinistutdannelse har for en los.

Og det er på ingen måte spydig ment.

Godt oppsumért!

 

 

OG godt ment!! :flag_bp:

 

(Hilsen motorkyndig kokkeslask, noe kjent på norskekysten...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Eg ser ingen problem. Velg de jobber du er trygg på. Feks overhalinger og servicer på eldre diesel. Montering av baugpropell og vinsjer ol. Sett aldri sammen motorer med tvilsomme deler. Gi aldri fast pris. Velg vekk motoret som er bygd lett og kjent for lav levetid. Når en 10år gammel xx får gjennomslag v under 1000 timer, så er det greit å ikkje være serviceansvarlig på den.

De verste kundene er de som forsøker å kjefte fortvilelse over å eie noe dårlig, over på mekanikeren som om han var trollmann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg ser ingen problem. Velg de jobber du er trygg på. Feks overhalinger og servicer på eldre diesel. Montering av baugpropell og vinsjer o.l.

Trådstarter spør omkring tabbeforsikring for f.eks. feil blandet kjølevæske. Tror kanskje montering av baugthruster ennå bør ligge i nei-skuffen for innkommende oppdrag.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg kjøpte båt som da var relativt ny. Denne hadde hatt alle serviser og dokumentasjon fulgte med. Når han da skulle ta første servise på den "selv" ser han at grønnmalingen er like fin på zinkanodene på veksler og den andre i framkant av motor, disse har aldrig vært byttet eller innspisert og de var helt borte når han skrudde ut pluggene. Dette var spesifisert på regningene fra forige eier som byttet.

 

Kan man stole på at ting blir gjort skikkelig? Nei. Får motoren ny olje? Blir alt ettersett av de tingene som skal ettersees?

 

Jeg stoler faktisk ikke på noen når det kommer til håndtverkertjenester, elektrisk eller mekanisk. Jeg gjør absolutt alt selv. Tragisk!

 

OT: Vi flyttet inn i helt nytt bygg på jobben her for tre år siden. Det er et stort bygg over tre etager med verkstedavdeling i hele første etage. Når vi vasker gulvet renner vannet feil vei over alt, vi har mange sluk og vi må svabre vannet mot alle sammen! Herregud hvor oppgitt jeg blir over sånn slendrianarbeid!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...