Jump to content

Hva slags utdannelse/godkjenning for å drive med service på båter?


jensemann2

Recommended Posts

Nå må vi skille mellom ball og spiller, og ikke blande sammen snørr og bart som man sier her nord. Trådstarter er sikkert en flink mann med kunnskaper nok til å ta litt motorservice på ledig tid. Og da skal vi ikke spore av og røre inn skremselhistorier man enten selv har erfart, eller andre har fortalt. Det kan man starte en egen tråd om.

 

Ha en trivelig ettersommer, alle sammen! :smiley: Måtte fisken bite på hvert forsøk!

Link to post
Share on other sites

Det er vel det vi etter beste evne har forsøkt: Å gi råd på det han spørr om.

.....Hva om jeg gjør en feil som fører til havari, sprekk i motorblokk pga for lav konsentrasjon på kjølevæske osv? Kan man forsikre seg mot slike ting? Og trenger man isåfall en mekanisk utdannelse for å få en slik forsikring/godkjenning?

 

Alt for mange "pellementmakere" har gitt denne bransjen et dårlig rykte. DERFOR de reaksjonene du har sett, Tasle.

 

Når det gjelder forsikring mot tabber og feil jensemann2 kan komme til å gjøre, samt følgeskader, er vel det en sak han bør snakke med sitt forsikringsselskap om, vil jeg tro.

Vet i hvert fall at IF (mitt selskap) ville ha dukumentasjon på mine kunnskaper for å gi meg tabbeforsikring (samt utvidet livs- og ulykkesforsikring) på store beløp..

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Maskinistutdannelse er en helsikes greie der det er enormt mange fagemner. Elektro og elektroteknikk er like store fag som motorlære. I tillegg kommer en masse andre fagrelaterte emner som skipssystemlære, damplære, mekanikk og konstruksjon, fagrelatert fysikk/kjemi, kuldeteknikk, hydraulikk/pneumantikk, lovfag, stabilitetslære etc, etc, etc....

 

Motormekaniker er et mer "fokusert" fag mht. rep. og service av forbrenningsmotorer.

http://www.bilfag.no/11/section.aspx/6

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nåja. Maskinister har fylt mange rare roller på land. Delvis pga. livssituasjoner som krever at man holder seg hjemme over en tid og ellers delvis takket være norske myndigheter og norsk rederinæring.

 

Sykehus, større borettslag, meierier, fabrikker og fiskebruk har ofte en hel del folk med maskinistbakgrunn i rekkene.

Nå skjer den største "flukten" av maskinister fra skipene til riggselskaper og delvis til operatørselskaper.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en ordning for fagbrev som båtmekaniker dersom man tar dette som privatist, og de få som har gjort dette har normalt hatt utdannelse som bil / anleggs / landbruks / motormekaniker.

 

Det nærmeste man kommer i skolevesenet er nok motormekaniker, som så vidt jeg vet tilbys på to skoler i Norge.

 

Det er vel omtrent bare en håndfull personer som har fagbrev som båtmekaniker, og de aller fleste "båtmekanikere" har nok ikke noe fagbrev.

Jeg frekventerer de lokale VP og Merc verkstedene rundt om på østlandet titt og ofte, og låner også ofte presser og annet på deres verksted, og det inntrykket jeg sitter igjen med er at bak på verkstedet snakker de fleste "båtmekanikerne" Polsk.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det nærmeste man kommer i skolevesenet er nok motormekaniker, som så vidt jeg vet tilbys på to skoler i Norge.

.

Motormekaniker kan du bli ved å ta grunnkurs elektro eller maskin og mek. Deretter videregående kurs Kjøretøy. Deretter to år i bedrift før fagprøve som Motormekaniker.

Om det ikke er forandra igjen har du altså et utall skolevalg.

 

Det finnes en ordning for fagbrev som båtmekaniker dersom man tar dette som privatist, og de få som har gjort dette har normalt hatt utdannelse som bil / anleggs / landbruks / motormekaniker.

 

Det er vel omtrent bare en håndfull personer som har fagbrev som båtmekaniker.

Båtmekaniker og motormekaniker er begrep som tydeligvis brukes om hverandre. Førstnevnte er en feil og konstruert tittel.

Etter å ha sjekka litt har jeg funnet ut at det som omtales som fagprøve som "båtmekanikere" er folk med lang praksis men uten relevant videregående skole som går opp til privatistfagprøve som Motormekaniker.

Så motormekaniker er den riktige betegnelsen. "Båtmekaniker" er det ikke noe som heter. Det er rot og tull fra journalister her

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/fagbrev-i-båtmotor

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men båtlinja på Blakstad er nedlagt, så da har vi vel ingen?

 

Dessverre er min erfaring med båtverksteder den samme som flere andre her sier: ELENDIG :thumbsdown: Egentlig var det så ille at dersom jeg hadde visst hvor ille det var, så hadde jeg ikke tatt sjansen på å hente båten der uten følgebåt. Heldigvis kom problemene i fint vær og nært land. Dette var til og med på et stort og veletablert verksted. Tør ikke si hvilket verksted det var, men det viste seg at de rett og slett manglet helt elementær kompetanse. I tillegg så gjorde de ikke det de tok seg betalt for. På fakturaen stod det bytte av dieselfilter, olje og filter, gearolje og sinkanoder. Ingen ting av dette var gjort. (kunne se at dette ikke var skrudd på)

 

Nå gjør jeg alt sammen selv, sammen med en flink hobbymekker. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Blakstad hadde båtbyggerlinje. Ikke Båtmekaniker.

Trebåtbyggerutdannelse finnes fortsatt i landet. Delvis via folkehøyskoler og delvis gjennom å jobbe/hospitere hos båtbyggere som Eldjarn osv. De fleste rene båtbyggerlinjene gjennom det videregående skoleverket er vel dessverre nedlagt. Både de for plast, kompositt og tre.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha sjekka litt har jeg funnet ut at det som omtales som fagprøve som "båtmekanikere" er folk med lang praksis men uten relevant videregående skole som går opp til privatistfagprøve som Motormekaniker.

Så motormekaniker er den riktige betegnelsen. "Båtmekaniker" er det ikke noe som heter. Det er rot og tull fra journalister her

 

Det er nok den artikkelen jeg husker, jeg kan ikke huske å ha sett noe om båtmekaniker andre steder, så det er nok riktig at journalisten har misforstått litt.

 

Jeg kjenner forøvrig flere som har fullført motormekaniker på Re videregående, og det ble sagt den gangen at det var så å si det eneste stedet som tilbydde den utdannelsen.

Ingen av de jeg kjenner som tok den utdannelsen og har fagbrev jobber som båtmekanikere, men har nok endt opp med helt andre jobber, og de jeg kjenner som er båtmekanikere har ikke fagbrev i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Til alle på båtplassen som leser dette, dette gjelder IKKE dere. (Og de her som føler seg truffet, har nok en grunn til det)

 

Jeg er tildels maskinist og dieselmotorreparatør, med relativt bred erfaring, og med mange av de store dieselmotorprodusentene i verden på kundelisten. Jeg har stort sett jobbet med yrkesfartøy og skip, dog med et lite besøk i lysbåtmarkedet, men jeg sa farvel til det etter relativt kort tid. Tildels ekstremt kortsiktige kunder, og en helt utrolig evne til å tro at det eneste problemet i verden er det man selv har. Og når man gang på gang møter på kunder, hvis problem godt kunne vært unngått om de hadde giddet å ta en ordentlig service, da var veien tilbake til det proffe markedet kort.

 

Min erfaring fra lysbåtmarkedet i Oslofjorden er av en slik karakter at jeg vil råde alle som liker motorer, om å tenke seg om både tre og fire ganger før de satser på lystbåter som yrke. Kundegruppen dratt under en kam, er kanskje noe av det værste man kan forholde seg til. Når Siv Princesseier ringer klokken fire om natten, og kjefter på deg, fordi hun er tom for strøm på batteriene, fordi hun ikke klarer å koble til landstrømmen, eller Karl Ølkjøler ringer og sier at nå er det noe galt med gearet han innsisterte på at det ikke trengte å byttes olje på, for det gjorde han selv i 2005, og båten har jo bare vært brukt tre timer hver sommer, det kan da ikke være nødvendig å bruke så mye penger på smøreolje?, da er det tungt å være hyggelig og imøtekommende. Så har man kunder som kommer med egne deler, og forlanger at man skal bruke dem, til tross for at halvparten av motordelene som selges på Ebay til Cummins, DDA, og Cat er piratdeler. Hvorfor skal en mekaniker da ta ansvar for motorinstallasjonen til kunden?

 

Båtentusiaster derimot er en helt annen historie. :wink:

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

He he, god replikk siste her. Har heldigvis tilgode å jobbe i fritidsbåtmarkedet og har overhodet ingen planer om å gjøre det i overskuelig framtid heller.

 

En grunn til at selskaper som arbeider mot offshoreindustrien tar 15 tkr kun bare for å svare på en vakttelefon i helga og deretter fort 15 tkr nye for å veilede gjennom et par timers problemfiksing over telefon til riggene i Nordsjøen om de får et problem på systemene som forholdsvis enkelt lar seg løse av systemkjenner hos leverandør.

 

Egentlig rart at folk ikke blunker over times/serviceprisen på bilverkstedene når det kjøpes biler til 4-500 000 tkr men på en båt til 2-3 mill. er det ramaskrik om det går noen lapper i servicekostnader og enkelte bruker alle tenkelige midler på å komme seg unna. Det kan muligens være en av grunnene til at det arbeider såpass mye ufaglært og tildels personell av mindre suveren kvalitet i arbeidet de utfører i denne bransjen og man har havnet i en generell vond sirkel i bransjen.

 

Det er en av grunnene til at jeg kun benytter de forhandlerne som arbeider med yrkesmotorer av motormerket mitt når jeg må ha spesielle serviceoppdrag utført eller arbeid som krever spesialutrustning ut over det som relativt greit tas selv. Min erfaring er at det er der man finner de mest kompetente, kvalifiserte og ansvarsfulle mekanikerne.

Link to post
Share on other sites

Til alle på båtplassen som leser dette, dette gjelder IKKE dere. (Og de her som føler seg truffet, har nok en grunn til det)

 

 

Min erfaring fra lysbåtmarkedet i Oslofjorden er av en slik karakter at jeg vil råde alle som liker motorer, om å tenke seg om både tre og fire ganger før de satser på lystbåter som yrke. Kundegruppen dratt under en kam, er kanskje noe av det værste man kan forholde seg til. Når Siv Princesseier ringer klokken fire om natten, og kjefter på deg, fordi hun er tom for strøm på batteriene, fordi hun ikke klarer å koble til landstrømmen, eller Karl Ølkjøler ringer og sier at nå er det noe galt med gearet han innsisterte på at det ikke trengte å byttes olje på, for det gjorde han selv i 2005, og båten har jo bare vært brukt tre timer hver sommer, det kan da ikke være nødvendig å bruke så mye penger på smøreolje?, da er det tungt å være hyggelig og imøtekommende. Så har man kunder som kommer med egne deler, og forlanger at man skal bruke dem, til tross for at halvparten av motordelene som selges på Ebay til Cummins, DDA, og Cat er piratdeler. Hvorfor skal en mekaniker da ta ansvar for motorinstallasjonen til kunden?

 

Båtentusiaster derimot er en helt annen historie. :wink:

For all del så kan du sikkert ha rett i at det er mange idioter der ute. Likevel og med all respekt: De eksemplene du kommer med her kan ikke være representative, båtentusiast eller ikke.

 

Jeg tror problemet med å være båtmekaniker handler om noe helt annet, som f eks at man ofte må jobbe svært mye når de andre har ferie og at det antakelig er svært mange såkalte mekanikere på disse båtverkstedene som er relativt inkompetente.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...