Jump to content

Luft i dieselen/dieselpumpa, hvor er årsaken?

ElDart

Recommended Posts

Har hatt problemer med ruskete gange i sommer, men i dag toppet det seg med motorstopp i leden til Oslo havn, og med en heftig bris i tillegg.

Symptomene er: motoren (AQAD 40 B) begynner å fuske når jeg drar på turtall. Noen ganger, når dette har holdt på lenge, så stopper også motoren selv når jeg kjører på lavt turtall. Tidligere i sommer har jeg løst dette med å lufte dieseltilførselen, men i dag holdt denne løsningen kun noen minutter.

I dag oppdaget jeg i tillegg at når jeg pumper med luftehendelen, så pipler det luftbobler i for-filteret. Ser altså mer ut som om jeg pumper luft inn i dieseltilførselen enn at jeg pumper luften ut av rørene. Samtidig ser jeg at det kommer diesel ut av lufteskruen. Merkelig.

Jeg har etterstrammet koblinger og lufteventiler, det må da vel være en luftlekkasje?

Trenger sårt litt (oppmuntrende) hjelp til å finne årsaken.

Hvor ligger forfilter i forhold til luftehendel/manuel pumpe? Ligger forfilter på vegg i motorrom så er det kanskje pakninger der som er feil, men det kan også komme luft inn hvor som helst i koblinger fra tank til pumpe. Har du stigrør i tank kan det være sprekk/rustet hull.

Ligger forfilter etter pumpehendel, så er trolig pumpa gåen, sidan resten av systemet har trykk etter pumpa

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nei, har ikke hatt anledning til båt-jobbing ennå. På bakgrunn av tilbakemeldingene vurderer jeg å kjøpe et nytt forfilter. Jeg har lenge irritert meg over at det ikke lenger er mulig å løsne tappeskruen i bunn på det jeg har. Vurderer også om jeg skal erstatte noen av kobberrørene med gummislange. Ser for meg at det er lettere å sikre at koblingene blir tette med det.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...