ElDart Startet 4.August.2013 Link til dette innlegget Startet 4.August.2013 Har hatt problemer med ruskete gange i sommer, men i dag toppet det seg med motorstopp i leden til Oslo havn, og med en heftig bris i tillegg. Symptomene er: motoren (AQAD 40 B) begynner å fuske når jeg drar på turtall. Noen ganger, når dette har holdt på lenge, så stopper også motoren selv når jeg kjører på lavt turtall. Tidligere i sommer har jeg løst dette med å lufte dieseltilførselen, men i dag holdt denne løsningen kun noen minutter. I dag oppdaget jeg i tillegg at når jeg pumper med luftehendelen, så pipler det luftbobler i for-filteret. Ser altså mer ut som om jeg pumper luft inn i dieseltilførselen enn at jeg pumper luften ut av rørene. Samtidig ser jeg at det kommer diesel ut av lufteskruen. Merkelig. Jeg har etterstrammet koblinger og lufteventiler, det må da vel være en luftlekkasje? Trenger sårt litt (oppmuntrende) hjelp til å finne årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Jeg opplevde at motoren min fikk sugde falsk luft fra vannutskiller filteret. Altså filteret som står før motoren og finfilteret på motoren. Dette kom av at filtert ikke var skrudd skikkelig til. Ellers må du vell gå over eventuelt bytte slanger på diseltilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 På koblingene sitter det ofte kobberringer som fungerer som tettning. Disse herder etter at de har blitt skrudd opp å igjen. Da blir de harde og lekker. Vet ikke om du har sånne? Har du det kan du prøve å bytte alle. De er billige. . :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
OC393 Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Hadde et tilsvarende problem tidig i år hvor den armerte dieselslangen faktisk sugde inn luft. Skiftet alle slanger og har seilt problemfritt i hele sommer. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Hvor ligger forfilter i forhold til luftehendel/manuel pumpe? Ligger forfilter på vegg i motorrom så er det kanskje pakninger der som er feil, men det kan også komme luft inn hvor som helst i koblinger fra tank til pumpe. Har du stigrør i tank kan det være sprekk/rustet hull. Ligger forfilter etter pumpehendel, så er trolig pumpa gåen, sidan resten av systemet har trykk etter pumpa Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ElDart Svart 4.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Forfilter er på vegg i motorrom, før dieselpumpa. Jeg får gå over alle kuplinger med gjengetape og hamp og se om jeg kan få de tettere. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Det kan vær lurt å bruke klar slange og feilsøke med, koble den imellom forskjellige stede så kan du se hvor i systemet det kommer inn luft. Membranen i føde pumpen kan også tilføre luft i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Sjekk lokk på forfilter. Var med å feilsøkte på en båt. Her var feilen at filter låg feil med det resultat at o-ring på lokk ikkje tettet. Var ikkje godt å finne. På full gass kom det luft i glass bolle i bunn etter litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Var omtrent slik min motor oppførte seg. Da var det de små ventilene i håndpumpa som var defekt. Byttet håndpumpa. Føltes som om pumpa aldri ville ta skikkelig, men sjekk nå det de andre har nevnt først. Regner med du har stengt eventuell lufteskrue på forfilter mens du pumper. Hvis ikke drar du jo bare luft inn. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Systematisk feilsøking ved hjelp av gjennomsiktig plastslange og vakuumpumpe er det eneste som gir resultater. Bruk alltid nye kobberringer som med fordel kan glødes før bruk fordi ringene hardner iflb. utstansing. Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Har ElDart funnet løsningen? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
ElDart Svart 6.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Nei, har ikke hatt anledning til båt-jobbing ennå. På bakgrunn av tilbakemeldingene vurderer jeg å kjøpe et nytt forfilter. Jeg har lenge irritert meg over at det ikke lenger er mulig å løsne tappeskruen i bunn på det jeg har. Vurderer også om jeg skal erstatte noen av kobberrørene med gummislange. Ser for meg at det er lettere å sikre at koblingene blir tette med det. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 sett en kanne med diesel ved siden av forfilteret og putt motorslangen nedi .. så har du eliminert at det er forfilter og slanger før der samt dieseltank som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Kireege Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Hei, omtrent det samme problemet hadde jeg, foruten at når jeg fikk start på motoren, gikk den som den skulle, etter bytting av slanger, og stramming av koblinger viste det seg at lokket på forfilteret var blitt ovalt og trakk inn luft derfra, ved bytting av lokk og ny pakning, ble problemet løst Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.