Jump to content

For seint å botnsmøre båten?


skorpo

Recommended Posts

Eg plar ta vårpussen i slutten av juni, men i år får eg ikkje båten opp før andre veka i august. Båten har grodd litt, så det skal bli godt å få spylt av rur og groe.

Men har det hensikt å leggje på nytt botnstoff no i august? Eller er grosesongen over, slik at det held å spyle og heller satse på ny behandling i slutten av juni neste år?

Båten går til vanleg i 10-15 knop, og eg brukar sjølvpolerande botnstoff (Hempel, om eg minnest rett).

Link to post
Share on other sites

så lenge båten er i bruk og det er igjen bunnstoff gror det ikke. hvis du ikke ser inn på primer i feks baugområdet hvor det slites mest trenger du antagelig ikke. kommer litt an på hvordan du pleier å stoffe, tar du alltid et strøk ekstra kan du antagelig la vær å stoffe et par sesonger, pleir du bare å flekke på litt der det er helt slitt av bør du sikket gjøre det nå også.

Link to post
Share on other sites

Om bunnstoffet som er på er fra i fjor, så trenger du ikke stresse med å bunnsmøre i år om det ikke tydelig gror godt eller synlig slitt bort. Vannlinjen tar du med en kost. Det er viktig at selvplerende bunnstoff slites bort og at du ikke bygger for mange lag ute at det er slitt.

På motorbåten, 31 fot med maxfart 34 knop, tar vi hele skroget hvert 2.år og vannlinjen hvert år. Dog er båten på land oktober til mai.

Link to post
Share on other sites

Min ligger ute hele året og blir tatt på land for anodebytte og flekking hvert annet år. Full smøring fikk den vel sist gang for 6 år siden. Ikke noe poeng i å kline på lag på lag med bunnstoff....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...