Jump to content

Styrbord aksel og motor rister og det spruter vann fra pakkboks


Kire

Recommended Posts

Hei

Min styrbord motor vibrerer og det kommer vann fra pakkboks. Siden vi har nesten bodd på flybridgen i ferien, så har jeg ikke merket det noe særlig før nå i gråværet på Lørdag, da jeg satt inne litegrann. Fruen har klaget litt at det vibrerer, men jeg har tenkt at det er bare på visse turtall, men der tok jeg feil.

 

Var nedi hard sandbunn med styrbord motor (babord gikk klar) når jeg skulle vri båten og hørte det godt, men stoppet ganske straks og dykket ned. Kunne ikke se noe visuelt da, men mistenker at noe er skjedd.

Kan jeg ha bøyd et propellblad? Hva tror folket er det beste å gjøre her? Vente til opptak og ta av propell og axling selv eller ta det fortest mulig på forsikring.?

Er ikke så fristende å bare kjøre på videre heller, da er redd det ødelegger mere

 

Kan en Volvo D4 fuske eller vibrere med slike årsaker til lekasje og risting??

 

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som det har noe med grunnberøringen å gjøre.

Jeg hadde fått opp båten for sjekk.

 

Det skal fint lite til å bøye et mykt bronseblad noe og det skal heller ikke mye til før du får vibrasjoner.

 

Jeg hadde ikke kjørt så mye og spesielt ikke fort da det blir uønskede påkjenninger på cutless lager, pakkboks og girkasse.

 

Iom at du ikke kjente noe med handa er det nok ikke store skadene og akslingen tåler endel mer enn propellen så den kan være ok.

 

Winrace propellers er dyktige på rep av propeller.

 

Lykke til! Årnær sæ det her :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hold forsingsselskapet orientert. Du kan selv avgjøre senere om du tar det på din kappe eller ikke avhengig av pris.

 

Nå vet jeg ikke hva du har i egenandel, men ofte vil det nok lønne seg med forsikring når man regner sammen alt av løft. Arbeid/ oppretting og Evt nye deler.

Sjekk pakkboks og cutless lagere også og den andre propellen når du først er i gang og få balansert den opp 100%. Kan den andre propellen ha fått svak kontakt også?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De har alt vært i vannet og så ikke noe :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mye tyder vel på at det ikke er balanse i propellen, men det kan jo også være et cutless-lager som faktisk er såpass slitt at det er modent for utskifting.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...