Kire Startet 4.August.2013 Del på Facebook Startet 4.August.2013 Hei Min styrbord motor vibrerer og det kommer vann fra pakkboks. Siden vi har nesten bodd på flybridgen i ferien, så har jeg ikke merket det noe særlig før nå i gråværet på Lørdag, da jeg satt inne litegrann. Fruen har klaget litt at det vibrerer, men jeg har tenkt at det er bare på visse turtall, men der tok jeg feil. Var nedi hard sandbunn med styrbord motor (babord gikk klar) når jeg skulle vri båten og hørte det godt, men stoppet ganske straks og dykket ned. Kunne ikke se noe visuelt da, men mistenker at noe er skjedd. Kan jeg ha bøyd et propellblad? Hva tror folket er det beste å gjøre her? Vente til opptak og ta av propell og axling selv eller ta det fortest mulig på forsikring.? Er ikke så fristende å bare kjøre på videre heller, da er redd det ødelegger mere Kan en Volvo D4 fuske eller vibrere med slike årsaker til lekasje og risting?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Det høres ut som om du har fått ubalanse i styrbord propell eller aksling. Det finnes firma som måler slikt, men da må nok båten på land. Ellers er det enkelte motorer som vibrerer når brennstoff-filteret begynner å bli tett. Jeg vet ikke om dette gjelder D4. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjolsen Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Kjedelig da. Jeg ville fiksa det nå , da får du også testa at alt er i orden før neste sesong. Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Det høres ut som det har noe med grunnberøringen å gjøre. Jeg hadde fått opp båten for sjekk. Det skal fint lite til å bøye et mykt bronseblad noe og det skal heller ikke mye til før du får vibrasjoner. Jeg hadde ikke kjørt så mye og spesielt ikke fort da det blir uønskede påkjenninger på cutless lager, pakkboks og girkasse. Iom at du ikke kjente noe med handa er det nok ikke store skadene og akslingen tåler endel mer enn propellen så den kan være ok. Winrace propellers er dyktige på rep av propeller. Lykke til! Årnær sæ det her :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Takker for svar, er bare så i tvil om jeg skal ta det på forsikringen? Har jo aldri hatt noen skader heller siden båtlivets start med egen båt i 1977 faktisk. Så den sitter litt inne den der! Mvh kire Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Antakelig er det bare en bøyd propell, men du kan ga vært mere uheldig da båten er tung. Hadde uansett varslet forsikringselskapet om at du har vært nedpå og at du nå har vibrasjon & lekkasje. Ta saken videre i samarbeide med dem & få ordnet dette snarest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hold forsingsselskapet orientert. Du kan selv avgjøre senere om du tar det på din kappe eller ikke avhengig av pris. Nå vet jeg ikke hva du har i egenandel, men ofte vil det nok lønne seg med forsikring når man regner sammen alt av løft. Arbeid/ oppretting og Evt nye deler. Sjekk pakkboks og cutless lagere også og den andre propellen når du først er i gang og få balansert den opp 100%. Kan den andre propellen ha fått svak kontakt også? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 snakket med selskapet nå, så da er de orientert. Babord propell var ikke i drift, men kan jo ha vært nedi den også som du sier, så vil bli sjekket samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 dykkemaske, snorkel og svømmeføtter. Hopp uti og ta en kikk - da får du svar ganske raskt tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 De har alt vært i vannet og så ikke noe Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hm. Kast i aksel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Mye tyder vel på at det ikke er balanse i propellen, men det kan jo også være et cutless-lager som faktisk er såpass slitt at det er modent for utskifting. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.