Jump to content

Viksund 925,Hel eller halvplaner?


Marlise

Recommended Posts

Hei, er på utkikk etter en viksund 925, men er usikker på hvilken variant man skal gå for. Hvilket motoralternativ er best, og skal man gå for hel- eller halvplaner? Har i dag ei snekke, og er jo godt vant med sjøegenskapene til deplasementskrog. Er det noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Heisann, og velkommen på forumet !

Spørsmålet er vel egentlig et spørsmål om drev eller aksling, også ?

Mange meninger om det, meg jeg vil anbefale deg en med aksling. Lettere og billigere vedlikehold.

Så går båten stødigere i motsjø når den har litt kjøl og halvplaner. Noe lavere masjfart.

Ulempen er noe mere støy og vibrasjoner, men jeg trives best med kjøl/aksel.

Flere meninger til vår nykommer på forumet?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv hatt Viksund 925 Bravo.

Når det gjelder motor så er det Cummins 210 som er det beste, noen ble levert med 150 hk, noe som er for lite. Yanmar i samme size er også bra greier.

Jeg hadde en 91 modell som jeg kjøpte i 2008 for 550 og solgte i 2011 for 690. Jeg kostet på den ca 100 K.

Ting som du må regne med å koste på hvis det ikke er skiftet på en så gammel båt kan være varmer, kartsystem, vinsj ladesystem, batterier, el anlegg.

Sjekk spesielt for lekkasjer rundt takluke, fra vask, motor.

Hvis det ikke lukter ille når du kommer inn i båten så er det et godt tegn.

Har du spm så bare spør.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja, som Saga 32 skriver har jeg en Bravo med Yanmar 165. Denne marsjer på 15 knop. Det er jo slik med fart at en alltid kunne hatt noen knop ekstra, men synes den går bra med såpass liten motor. Og denne farten kan en jo holde "uansett vær". Forbruket mener jeg er 24-25 l/t på marsj.

Har hatt båten siden 2007, og brukt den mye. Kan absolutt anbefales.

Jeg har ettermontert hekkthruster, baugthruser og ankervinsj. Har hatt noe lekkasje i takluken som jeg har fuget på nytt. Har byttet blandebend og demperplate på motor, ellers har den gått som en klokke.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du vet om disse båtene, men det er i alle fall bare å grave i vei :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

De fleste Viksund båtene fra den tiden var kraftig undermotorisert..

Familien hadde en 750 Bravo med 136hk yanmar, greit nok når båten var tom med en mann om bord, men sank ned med litt last, og kom liksom aldri oppå vannet. Etter 3600 timer sa den Yanmaren takk for seg grunnet manglende vedlikehold og uvøren bruk, så da ble det innkjøpt en 222hk yanmar. Helt annen båt!! Marser fint på 20-25 knop nå. går mye finere i vannet og har lavere forbruk grunnet liten belastning for motoren.

 

Gå for den største mulige motoren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...