Jump to content

Yamaha 115 HK V4, fusker og turtall faller til ca 4000rpm


KMV-mannen

Recommended Posts

Hei! Ny på forumet :smiley:

 

Etter å nylig ha blitt den stolte eier av en KMV With Vital 20 (Drommedille 2000?) med en Yamaha 115 hk V4 motor, har jeg merket meg noe problemer med turtallet på motoren. Den går relativt pent på tomgang, og drar greit opp i plan på ca. 5400 o/min. Men så er det akuratt som at den "hopper ned" igjen til 4-4200 o/min, og holder seg der, uansett hvor mye pådrag jeg gir.... Da er farten 21-22 knop. Den går heller ikke helt jevnt i dette turtallsområdet, og "lugger" litt opp og ned fra ca. 3700-4200 o/min, og selv om jeg senker turtallet litt til f.eks. 3500 o/min så ligger den å lugger litt her også.

 

-Plugger og olje ble skiftet i september, og forgasser ble "renset" hos forhandler for ca. 1 års tid siden.

 

Er ingen mekaniker, kanskje så langt derfra, men hvis noen har noe tips / triks, eller har opplevd det samme selv så blir jeg utrolig taknemmelig for svar. Er så utrolig trist at disse problemene skal ødelgge den ellers fantastiske totalopplevelsen jeg faktisk har med denne ekvipasjen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren går fint når kald, kan det være et coil-relatert problem. Dvs at du ikke får gnist på en / flere sylindere når motoren blir varmere. Kan det høres ut som om det er dette som er tilfelle? At den sviver på 2 eller 3 sylindere? Lydbildet endrer seg når den plutselig kutter?

 

Ellers kan det jo være CDI unit, kondens i bensin, eller annet. Må nesten bare forsøke å feilsøke fra en kant.

Link to post
Share on other sites

Motoren går egentlig ganske pent på tomgang enten det er kaldt eller varmt, men den "kutter" ved 4200 o/min, var ute en tur istad, og da gikk den faktisk overraskende greit med en fart på ca 22 knop v/ 4200o/min.... En bekjent som mener å kunne litt om motorer mistenkte bensinpumpen eller i "verste fall" CDI enheten, men da hadde den vel fjusket også ved lavere turtall? Prøvde å "pumpe" bensin litt manuelt idag når vi lå på maksen (4200 o), da virket det som den løsnet litt og gikk opp i 4700 o/min en liten stund.

Enkelte andre mener at denne motoren og denne propellen rett og slett har maks turtallet sitt på ca 4200 o, og mente jeg bare burde bytte propell, fra 19 til 17"

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestilt ny bensinpumpe så får jeg virkelig håpe det var det som var problemet, er jo begrenset hvor mye man bør legge inn i en såpass gammel motor.... Tipper 115 V4'n er fra ca. 1994 (hvordan finner man ut av det egentlig? Prod dato og utgave?)

 

Takker for alle tips! :pray:

Link to post
Share on other sites

se på skiltet på motorbraketten, her står det en bokstav preget inn. Sjekk liste på marinshopen.se for å matche bokstav mot prod. år

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror du merker en del forskjell ved å gå til en nyere 100 hk 4takter om du tenkte det...

 

Jeg hadde 130 hk v4. Super motor som var sprek, men tørst..

 

En kompis i en litt større båt(marginalt) og 140 hk 4takt er mye tregere i plan..

Ville gått får minimum samme effekt om du ike føler du har et stort overskudd nå da..

 

Men forbruket på totakteren er drøyt!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dromedille skrogene er lettplanende/lettdrevet, og tror det ville funke helt fint også med en 100hk 4T

 

er vel også 2 brukere her inne, Daffy og Ynroenn, som har erfaring med samme båt og 2t 115/130hk Yamaha

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, den har et ganske heftig forbuk! Men pga at motoren nå "kutter" ved 4200 o/min så får jeg jo aldri mer enn rundt 21-22 knop på dette turtallet.....

Så for meg vil det vel bli å gå opp i power og fart ved å "slenge på" en nyere godt fungerende 4 takter?

 

Har også merka at motorfestet, motorbrønnen, som jo er støpt, har begynt å få endel sprekker, så kanskje 115 hk egentlig er litt for mye? Har aldri opplevd at en såpass kraftig bygget 20 foter har småsprekker ved motorfestet før.

 

Sånn litt off-topic kanskje, men har også en 4 hk montert på justerbar utenbordsbrakett som jeg bruker som dorgemotor, denne gir faktisk 4,5 knop ved maks turtall, skal bytte den ut til en 6 hk 4-takter nå, så blit full fres nå ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å få tatt en kompresjonstest på denne før du gjør noe som helst med den.

 

Se min sak med slik motor her:
Det viktigste er vel dette innlegget men det er mange tips i tråden ellers også.

Dessverre er videoene borte.

 

Her er en tråd med litt propelltesting og hastigheter og sånn.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, har kun hatt båten knappe 1 mnd, men tidligere eier insisterte på at den var "overhalt" for 10.000 kr hos en lokal marina, skal se om jeg ikke kan få frem dokumentasjon på dette. Tidligere eier hadde brukt båten i et par år etter "overhalingen" og slått seg til ro med at den kun ga 4200 o / min på max, altså ca 22 knop, han sa at han ikke gadd å gjøre noe mer siden den ellers gikk helt greit og funket bra.

Impeller, tennplugger, og olje ble skiftet i mars, men jeg kan jo alltid skifte pluggene, det tar jo ikke mange minuttene.....

 

Har ellers satt motoren til salgs, min ringe erfaring med "gamle" utenbordsmotorer er at dette i mange tilfeller blir sånn evighetsprosjekter som koster mye mer enn det smaker, så håper noen mekke-kyndige vil kjøpe og ta seg av den.


Ser forresten at du Daffy hadde maks turtall på din 140 hk på 4800 - 5100 ? Mitt maks er jo på 4200, så KAN det rett og slett være at propellen er for stor? Mener det er en 19" aluminium, litt slitt, som sitter på nå.

 

Ser en fra et av svarene: "Yamaha 115 BETOL hevet 10 mm på akterspeilet, 3x13 1/2x17 part nummer 688-45930-01-98

Max turtall 1 person 36,2 knop 2 personer 35,7 knop
5000rpm 2 personer 32,1 knop
4500rpm 2 personer 27,3 knop" - Altså han oppnådde 27,3 knop ved 4500 o / min med en 17" jeg oppnår som altså 21-22 knop ved 4200 o / min... Hmmmmm :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...