Jump to content

Draco 1700 med Volvo B20 som har satt seg!


Gjermund1

Recommended Posts

Kjøpte meg en Draco 1700 som har stått på land i mange år.

 

Den har en Volvo B20 som har satt seg fast i løpet av disse årene.

 

Hvordan kan man enklest forsøke å få løsnet motoren slik at den begynner å svive.

 

Er det noen som har oppskrift på noe vidundermiddel som løser opp slikt.

 

Har fått tips om å fylle sylindere med Diesel gjennom plughull og la det stå noen dager. Noen som har forsøkt noe lignende med hell, uten å måtte demontere hele motoren.

 

Mvh

 

Gjermund

Link to post
Share on other sites

gratulerer med en Draco 1700, jeg har også en Draco 1700 TL. jeg tror kansje diesel kan være en løsing, men ikke fyll på alt for mye diesel. når dette har stått et døgn ville jeg prøvd med en latmans arm og en 22 mm pipe, og prøvd å rugge litt på veiakselen, ikke ta i så veldig mye bare rugg den lit for siktig men javne mellom rom. hvist den løsner så kan du kinne dne uten plugger får å få ut igjen en del av dieselen.

 

Har hørt noen som bruke 5-56 rust løser og srayet inni og lot dette stå et døgn og rugget den løs med pipe rett på veivakselen til dem fikk den løs og så hadde de inni en liten skvett olje og kinna motoren slik at dem fikk smurt den med lit olje.

 

men jeg selv ville ha tatt ut stemplene og hona sylynderene og bytett stempel ringer. men mye jobb og koster fort lit ekstra penger.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Da får jeg turnet motoren. Noen sprayer crc i hver sylinder. sto ca 1-2 timer og en latmannsarm på veiva, litt lette drag frem og tilbake så løsna den med et lite klikk. Så den satt ikke mye.

 

Men ser ut som eksosmanifold har rusta i stykker. Bakerst på manifold mot drevet er det en stuss somdet går en grov slange ut fra. Den må byttes.

 

Noen som vet hvor det går ann å få tak i deler til dette?

Link to post
Share on other sites

Har motoren stått lenge? Har vært borte i å løse opp tilsammen 3 motorer som hadde satt seg etter lang tids stillestand. 2 stk B20 og en B30. Den ene B20 klarte seg og fortsatte med relativt høyt oljeforbruk, de to andre fikk rammelager spist opp pga rusten veivaksel. Rustangrep på ventilfjærer på B30 gjorde sitt til hyppige knekte fjærer=mye mekking og kast til slutt.

 

Så hvis du kan - inspiser motoren ordentlig og sjekk at den ikke har tørket ut og rustet. Sjekk for rustangrep på veiv, kamaksel og fjærer.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, ja den har stått på land i 9 år. olje er det på den, litt grå er olja, men det er vel ikke rart etter så mange år.

 

Hvordan bør jeg inspisere motoren?skru den fra hverandre?tenkte å forsøke å gjøre det enklest mulig!

 

Det er vel kanskje ikke alverden å få tak i en ny B20 blokk senere om det viser seg at den har fått skader av lagringen?

 

Hvor får jeg deler til dette, B20 motor og mariniserinsdeler og deler til drev volvo penta 270? belger og slanger er morkne.

Link to post
Share on other sites

Eksoskroken på B18/20 kommer i to utgaver, en for motorer med AQ drev, og en for motorer med girkasser, jeg regner med du skal ha den til drev.

 

Den står til rundt båtlappen (eks mva og frakt) i forhandlerlisten min fra Orbi (som er en ettermarkedsleverandør for diverse VP greier).

 

Men, det er kanskje ikke denne du mener, ettersom den også står i det nye "best buy" systemet til Volvo Penta med en utsalgspris på 1198,- kroner hos nærmeste gullsmed ?

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er ny starter montert, ble av typen Biltema, pga å holde budsjettet så lavt som mulig. Den eksisterende var full av vann og så medtatt at det ikke var håp å få den i ordne igjen. Innslag fungerte ikke og fjærer til børster var rustet istykker.

 

Fikk kjørt motoren på starteren i dag, så det er lovende.

 

Olje er tappet av, det viste seg at det var 2 liter vann som kom ut først. Håper det har medført mye rust i veiv osv.

 

Før jeg får forsøkt å starte må jeg fikse rør fra oljefilter til manifold da dette var gått ut av infesting. Noen som har noe tips til hvordan den er infestet og kan fikses, så ut til at det var en eller annen pakning som er ødelagt der. rør merket på bilde med rød pil

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/capture.jpg

Link to post
Share on other sites

Er nok dårlig med EX sikkert utstyr på biltema. Original startere som satt i var heller ikke noe annet enn en standard bil starter. Bosch nummeret på original var samme som for volvo amason 142 ... osv.

 

Har hatt noen startforsøk i dag. Har fått den i gang en liten periode, men døde igjen. Vet ikke om det er fordi den ikke får bensin, eller om det er pluggene som blir spist opp.

 

Får prøve videre i morgen!

Link to post
Share on other sites

Da maler den, kanskje ikke helt som en katt ennå. Men har ivertfall fått start på den.

 

Er vel verdt å gå videre med prosjektet muligens da.

 

Først ut bilr å få byttet eksosbendet som er rustet opp, og få gått igjennom og sett hva eller som må gjøres.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet til helt ny eksosmanifold, eksosbend og fått montert opp alt igjen.

 

Motoren starter og går fint. Men har hatt litt problemer med kjøling.

 

Først gikk motoren varm mens jeg kjørte på tomgang. Misstenkte at det kunne være termostat. Tok derfor ut denne og kjører nå uten.

 

Da går ikke temperaturmåleren opp. Men har målt temperatur litt rundt om på motor og topp med en laser temperatur måler.

 

Det viser seg at motoren ikke blir særlig varm ca 50-60-70 grader rundt om kring så det er jo bra.

 

Men det er ett sted på toppen den viser opp til 110 grader, og det er bakerst oppe på toppen.

 

Er dette noe som man bør undersøke nærmere eller er det helt normalt? Kan det være kjølekanaler i toppen som er tette?

 

Håper å få testet den på vannet i løpet av helgen, dersom det ikke er noe problem med at toppen blir såpass varm i den ene enden.

Redigert av Gjermund1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inne i toppen bak frostpluggen mener jeg det sitter et sprederør. det gjør i hvertfall det på 170 hesteren altså

B30 rekkesekseren. lenge siden jeg jobba med de motorene nå ,men erindrer at 130hesteren b20 også hadde det.Om jeg ikke husker feil så var det bare marinemotorene som hadde det.

Fant spilt tegning på Marine parts Europa.røret sitter bak den høyere frostpluggen under termostaten.

Redigert av emmis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok supert da skal jeg sjekke info der.

 

Er det forresten mulig å få ut frostpluggene hele slik at de kan monteres inn igjen? Isåfall hvordan?

 

omtrent ved bolt 11 på bildet under var det jeg målte 110 grader. i andre enden av toppen var den 60-70 grader

 

bilde

Redigert av Gjermund1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kunne prøvd å tamme av kjøleveska og fult på med utblanda system rens, og la motoren gå til den blir passe varm og la den stå, start motoren 1 gang ti timen utåver dagen og la den stå over natta, tapp av systemrensen og fyll på med kjøleveske og se om det da blir bedre :) jeg gjore det på min AQ145 og nå går den helt fint å temp på ca 85 grader.

 

jeg hadde båten på land og kjor samme opperasjon på saltvans kjølingen også detter er jeg meget fornøyd med.


har du noen bilder av båt og motor?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Nytt problem?

Drevet 270 var tomt for olje, tilsynelatende ivertfall. fylte på olje og har nå kjørtmotoren litt igjen. På land altså med kjøling klemt utenpå drev. Når jeg nå peilet oljen på drevet ser det ut som om jeg har vann i drevet. Oljen er helt hvit.

 

Kan det ha vært vann på drevet fra før, eller kan vann komme inn i drevet fra kjølevannet? Båten er altså ikke på vannet så det kan ikke ha lekket inn utenfra!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...