Gjermund1 Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Du har rett jeg tappet ikke noe. Åpnet kun den store pluggen midt på drevet og konstanterte at ingen ting kom ut. Antok at dette var tappeplugg. Men ser nå at det er en skrue helt nederst på drevet, på skrå ned og ut til siden. Er dette tappepluggen? Stusset litt i og med at jeg fikk fylt på bare litt over en liter olje. Spørs om det var noe igjen der likevel. Og kanskje i løpet av 9 år på land en del kondens? Om den nede tømmer hele drevet så får jeg tappe av alt og ha på ny olje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Pluggen på toppen er peilepinnen (ikke påfylling), den store pluggen bak dekselet er påfylling, og pluggen i bunn av drevet er tappepluggen. Redigert 18.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det forklarer en del, da tapper jeg av alt helt i bunnen, og fyller på ny olje, var det ca 2,3 l det går på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Du tapper drevet fra pluggen i bunnen og ser nøye etter om det er vann i oljen og kjenner litt på oljen mellom fingrene for å se at det ikke er spon i oljen. Deretter skrus tappepluggen tilbake med ny tetning, og du fyller 2.2 liter motorolje gjennom påfyllingen bak dekslet, dette er enklest om drevet er tiltet helt opp. Nå settes påfyllingspluggen tilbake med ny tetning. Peil oljen, og du må sannsynligvis etterfylle litt olje, og dette gjøres gjennom hullet til peilepinnen når drevet er tiltet helt ned, og du må vente litt mellom hver gang for at oljen skal sige ned. Nivået skal ligge midt på det feltet nederst på peilepinnen som ikke er helt rundt. Merk at dersom du ikke bruker nye tetninger på alle tre punktene vil drevet nesten alltid få lekkasje, og du er like langt. Dersom det er vann i oljen når du tapper drevet må du finne årsaken. Redigert 18.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Takk igjen til adeneo, for super hjelp. Nye o-ringer har jeg brukt på alle tre pluggene. Virka ikke som det er spon i olja, og det var bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 (redigert) Da er jomfruturen unnagjort, det ble litt mer spennende en nødvendig, kølevannsrøret inn på oljekjøleren gikk ut, og båten ble fylt med sjøvann, før jeg oppdaget det, fikk heldighvis tettet lekasjen og lenset ut vannet. Må nok ordne et feste som holder dette røret nede på oljekjøleren. Et annet problem jeg oppdsget var at det kom motorolje ut fra bensinpumpen, kan se ut som det mangler en skrue på bensinpumpen. Det er ivertfall et gjenget hull som er på framsiden og litt under pumpen. Noen som kjenner til hva dette kan være? Redigert 21.August.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freelander2002 Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Hullet du nevner er gjerne brukt til jording av motoren. Var det på min B20 Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Det er på selve bensinpumpen altså. Og som nevnt kommer det motorolje ut fra hullet. Skal prøve å få tatt et bilde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 22.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Omtrent der jeg har vist den røde pilen peker ser det ut som om det mangler en skrue. Noen som vet hva den er til, og om det bare er å sette i en skrue med o-ring for å tette oljelekasjone. Redigert 22.August.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 22.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2013 Her fant jeg et bilde som viser skruen. Noen som vet hva den er til? Og om det bare er å putte i en skrue som passer? Her fant jeg et bilde som viser skruen. Noen som vet hva den er til? Og om det bare er å putte i en skrue som passer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjermund1 Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Ingen som vet noe om skruen som jeg mangler i innlegget over. Sliter også med å finne ut hvor jeg får tak i en slik skrue, ser ut som om den er fingjenget, og nesten ikke har noe hode! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.