Jump to content

ulyder med SX drev


TTGJ

Recommended Posts

Det er sannsynligvis knutene i et av drivleddene på akselen fra drevet til motor, er normalt enkelt å skifte.

 

PS: Dette er vanlig Hardy Spicer kryss, og nærmeste Volvo Penta forhandler tar vel rund 1300,- per kryss, mens du finner akkurat samme krysset andre steder for noen tiere.

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg byttet på ett SX-drev jeg hadde, da var det Gimbal-lageret som lagde ulyder. Dette lageret sitter i bakplaten, så drevet må av. Man må også ha/lage spesialverktøy for å få det av, sitter noe inni hampens ellers. Blir dette lageret montert feil (noe som var skjedd hos meg) vil ikke lageret får smøring gjennom fettnippelen.

 

Ellers så er rådene til adeneo ofte utrolig riktig, så kan jo hende belgen din har blitt utett?

Link to post
Share on other sites

Hvis aksling og kryss er nye, så er det lite sannsynlig at det er problemet, med mindre det har vært feil montert, da det normalt holder i flere tiår.

 

"Clutchen" sitter i det øvre huset i drevet, slik at alt fra motor og inn til vertikalakselen i drevet alltid roterer når motoren går, og det kan være lager, slik som gimball eller i toppen av drevet som lager lyden, og det kan forverres ved sving, men ulyder ved svinging helt over til en av sidene er svært ofte kryssene, slik at jeg ville nok sjekket disse først, da drevet, eller det øvre huset på drevet, nok uansett må av!

Link to post
Share on other sites

Hadde båten oppe, løsnet belgen for å se om der var olje eller vann. Det var det ikke. Giroljen var lys og fin. Tok ut greas nippelen for smøring av omtalte lager. Greasen var ikke missfarget, men nippelen var tært i gjengene på den ene siden så jeg skiftet den og pumpet inn masse fett, men jeg så ikke at det kom ut noe sted. Skal det det? Er det riktig at nippel og feste ikke sitter helt fast i konsollen? Så oppdaget jeg hydraulikkolje i motor rommet. Det viste seg at en av slangene hadde gnisset hull og at reservoaret for styringen var tomt. Den stygge lyden kom fra pumpen. Skiftet slangen og stripset den slik at den ikke ligger og gnisser. Fylte opp og sveivet noen ganger på rattet med motoren i gang. Lyden var borte!! Må eller kan dette anlegget luftes?

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Aha, det er servoen som gikk tom for olje når du legger styringen helt over. Det er gjerne en litt annen lyd enn dersom det er noe feil med drevet, men nå vet du hvordan det høres ut til neste gang.

 

Du lufter normalt servoen bare ved å svinge frem og tilbake noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...