Jump to content

Er dette parafin eller diesel?


mons

Recommended Posts

Hei

På kaia i går kom det en koselig dame bort og spurte om jeg ville ha noe diesel.

Hun hadde kastet ut oljefyren for etpar år siden og bekymret seg for dieselen hun hadde i en tank i hagen.

Tanken er helt full, fyllt for ca 4-5 år siden, og inneholder 1500 liter.

 

Jeg lovet at jeg skulle hente dieselen, og takket så meget.

Så kommer det store spørsmålet:

Er det noen måte jeg kan kontrollere at dette er diesel, eller risikerer jeg å fylle parafin på båten?

Damen vet ikke hvem som fyllte tanken.

 

Etter litt samtale med fuen kom det fram at sønnen som jeg hadde dratt med i dykkermiljøet for mange år siden, var flyttet til Australia. Han hadde sagt at hun bare kunne gi vekk dykkerutstyret når hun skulle rydde, så jeg dro derfra med et ekstra sett dykkerutstyr i bilen..

 

Skal bort med et nett kamskjell og noen fine blomster en dag :flag:

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Ta en prøve da vel, kjenner jo på lukta om det er parafin eller fyringsolje ( diesel )

Evt skaff tilveie 2 prøver du VEIT hva inneholder å samenstill prøven med. Viskositet, lukt og smak ( ! ) vil avsløre forskjellene. Jeg ville også høre med lokal fyringsleverandør om jeg kunne få kjøpe en liten "dasj" vannpeilepasta Smør på en peilestav, dypp til bunns i tanken, og får du farge, er det vann der..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Mons,

 

Det behøver ikke å bety noe som helst. Mitt forslag er at du mixer; fyll på ca 1/3 del med det "ukjente" stoffet sammen med dieselen når du bunkrer så trenger du aldri ofre det en tanke.

 

mvh

Poseidon

 

PS

En annen ting er at dette stoffet er "blankt" og da er det neste for godt til å brenne opp sammen med farget diesel . . . .

DS

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Spør du meg så er dette mest trolig parafin. Jeg har selv en 1000 liters oljetank i kjelleren og kjøper parafin til denne og diesel til båten av samme firma. Sist når jeg fikk fylt opp oljetanken i kjelleren så spurte jeg om dette om diesel kontra parafin og fikk til svar at det var kun store fyringsanlegg i bedrifter o.l. hvor enkelte gikk på diesel. Uansett om det hadde vært diesel så ville jeg vært veldig skeptisk til å brukt 4-5 år gammel diesel pumpet opp fra en kjellertank på en ny motor til langt over 200.000.

 

Ellers er det som nevnt ganske enkelt å skille mellom diesel og parafin bare på lukten.

 

1500 liter fyringsolje (parafin) koster vel over 8000 kr så jeg håper du får bruk for den på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

Det behøver ikke å bety noe som helst. Mitt forslag er at du mixer; fyll på ca 1/3 del med det "ukjente" stoffet sammen med dieselen når du bunkrer så trenger du aldri ofre det en tanke.

Helt enig. Blandingen blir sikkert uansett langt bedre enn mesteparten av suppen som kan fylles på mange pumper. Parafin er jo mer rafinert enn disel.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hadde heller ikke vært redd å blande som Poseidon sier.

 

Er jo parafin de har i vinterdieselen, inn til 40% har jeg forstått.

Dett er en gammel, seiglivet "urban legend" myte.

Vinterdiesel er IKKE iblandet parafin. I områder der såkalt ARTIC GRADE er påkrevet, benyttes lettdiesel. Denne består av parafindestillater & additiver for ikke å kverke motoren.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har ikke greie på dette heller jeg. :lol:

 

Vet bare at jeg selv har hatt både parafin og BENSIN på diesel bil.

 

Har flere ganger fått problemer på fjellet med sommerdiesel som levrer seg og har fått tak i parafin.

 

I ett tilfelle var det ikke mulig og få tak i parafin, da hev jeg på ca. 30% 98 super som var det eneste tilgjengelige.

Noe hard gange, men ingen fikk "bergningslønn".

 

Lærte på kjøreskolen for 25 år siden at det er ikke uvanlig at lastebiler i nord-norge måtte gå til litt mer drastiske skritt vinterhalvåret.

 

Ville fremdeles blandet det ut i dieselen på båten i kontrolerte % andeler.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

De forslagene som kommer her om å ta sjansen på å blande 5 år gammelt innhold (parafin?) fra en oljetank i nedgravd i hagen, i drivstoffet til en ny Volvo til flere hundre tusen skremmer meg. Hadde det enda vært en gammel sliten dieselmotor fra 70 tallet som sang på siste verset. Alt som heter reklamasjoner og garanti går sikkert fyken hvis Volvoforhandleren får høre at du har vært hjemme hos en snill gammel dame og fått 1500 liter av noe 5 år gammelt stoff som du ikke vet om er parafin eller diesel og brukt det på nyvolvoen.

 

Tenk å foreslå noe sånt :headbang: :nono: :boxing:

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wink:

Det er lenge siden jeg var i militæret, men husker at alle bilene gikk på bensin.

Har imidlertid nylig hørt at alle dieselbilene de nå bruker går på 100 % parafin.

Er det noen som kan bekrefte dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var nok såkalte multifuel-motorer som kunne gå på det meste. Dog gikk de likevel best på dieselfuel. Tviler på at alle gikk på bensin selv om de kunne det.

 

Ingen problem å kjøre dieselmotor på parafin. der bør tilsettes noe totakt-olje for smøringens del og motoreffekten blir noe dårligere. En kjenning av meg kjørte ikke på annet siden han betalte mindre for parafin enn autodiesel.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville vært forsiktig med å kjøre en moderne dieselmotor på parafin. Jeg mener diesel har noe smørende effekt som ikke parafin har. Det er i så fall dieselpumpa som går føyka, og da kan du vinke farvel til 50.000,- eller noe der omkring.

Det var da voldsomt. Sikker på at 50 000,- holder. Jeg ville tatt i & sagt 2-300 000 for en dieselpumpe, minst. ...I tillegg til den V. nyra di.. :lol:

 

Suzuki - har fått overhalt / byttet MANGE dieselpumper, ingen har kostet 50 000,- ....enda..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt i & sagt 2-300 000 for en dieselpumpe, minst. ...I tillegg til den V. nyra di.. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

50' var nok i kategorien "vill jetting" :blush: Men at det koster det hvite ut av øyet vil jeg tro...

 

Har hørt det trikset med totaktsolje. Da jeg var i luftforsvaret var det noen som eksperimenterte med jetfuel iblandet totaktsolje. Vet ikke hvordan det gikk over tid.

 

Jeg ville ikke gamblet på at det går bra, men så er jeg kanskje heller ingen gambler.. :lol:

/MS

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte ha ny dieselpumpe i min høit aktede Transit personbil. Like før jul, naturligvis. Til den nette sum av 20.000 .. :cryin:

 

Iflg. verkstedet var det en vanlig feil pga. "moderne" diesel ikke smører like godt som dieselen gjorde i de gode gamle dager (1995) da bilen ble bygget. En skvett 2T olje i dieselen burde brukes fast, ble det sagt. Bruker nå i stedet Hammerdown, så får vi se hvordan det går.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Spør den hyggelige damen om hun har hatt pottebrenner eller vekebrenner inne!

har hun hatt pottebrenner er sjansen stor for at det er diesel, men har hun hatt vekebrenner er det helt sikkert parafin.

Vær ikke redd for å bruke dette fine årgangsbrennstoff, som jo er lagret mørkt og kjølig som seg hør og bør med slike varer.

Link to post
Share on other sites

Åneida......... vær grei med volvomotoren !

Takk pent for olja du fikk, sett inn annonse i lokalavisa at du har billig fyringsolje, og for de pengene kan du kjøpe deg den beste dieselen til båtmotoren din. Godt mulig det er verdt 8000.- kroner , men det er ikke verdt å ødelegge noen motor !

 

:drink: alle må ha riktig fuel...

Link to post
Share on other sites

I følge de opplysninger jeg har, så er drivstoffet til jetfly vanlig parafin. Eneste forskjellen er store krav til rensing/filtrering.

Av naturlige grunner tåles ikke urenheter i drivstoffet.

Er det ingen som har vært i forsvaret de siste årene og som kan bekrefte eller avkrefte at dieselbilene går på ren parafin ?

Link to post
Share on other sites

Hei !

Ser dere diskuterer om det er diesel kontra parafin og er stoffet litt gammelt vil dieselen lukte som diesel etter en tid men parafinen vil lukte nesten som white sprite. Ang å bruke parafin som drivstoff så er det ingen problemer forbundet med det , det er bare det at parafinen gir litt mindre energi d.v.s at motoren blir litt latere .

Parafinen er et fullverdig drivstoff og det kan jeg bekrefte da GRUVE-DIESEL`n som blir brukt i store mengder i tunneldrift er parafin med innblandet 2t-olje

Og det eneste du risikerer er at motoren din vil få en mye renere gange, og du slipper sur eksosen fra volvoen.

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Takker for mange bra svar!

Det ender med at en bekjent har tilbudt seg å analysere stoffet og sammenligne det med prøver av parafin og diesel, så da får jeg et eksakt svar.

 

Henter dieselen(?) til uken.

 

Var ute en tur i formiddag (har blitt selvstendig næringsdrivende og må nyte det!) og trakk koktorsk til middagen. Anbefales på det varmeste.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...