Jump to content

Er dette parafin eller diesel?

mons

Recommended Posts

I  følge de opplysninger jeg har, så er drivstoffet til jetfly vanlig parafin. Eneste forskjellen er store krav til rensing/filtrering.

Av naturlige grunner tåles ikke urenheter i drivstoffet.

Er det ingen som har vært i forsvaret de siste årene og som kan bekrefte eller avkrefte at dieselbilene går på ren parafin ?

<{POST_SNAPBACK}>

Forsvaret bruker en blanding som kalles F-34. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato. Dette brukes også på fly (både propell og jet), men da kalles det ofte for jetfuel.

Forsvaret har ikke modifisert noen motorer for å kunne bruke F-34, den brukes på alle militære og "sivile" biler som Toyota, Ford, Mercedes mm. Det er riktig at de blir litt dauere med F-34 enn sivil diesel, men det er ikke mye det er snakk om..

• 6 år senere...

Forsvaret bruker en blanding som kalles F-34. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato.

Vil det da si at eg ikke trenger 2 takt olje i parafinen. ? Eg har en god del diesel på tankene men har masse parafin stående. Ikke brukt dette da eg trudde ein måtte ha 2 takt olje nedi i tillegg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Bruker 50% blanding av JET-A-1(ren parafin) og diesel på både cummins og volvoen min. Blander inn en skvett olje for sikkerhets skyld også. samma om det er 2-t eller motorolje bare det blander seg.

Begge motorene har gått flere tusen timer uten å klage. men man mister litt effekt.

Disse motorene er mekaniske uten noen for form for pumpedysecommonrailidioti.

Bruker 50% blanding av JET-A-1(ren parafin) og diesel

Disse motorene er mekaniske uten noen for form for pumpedysecommonrailidioti.

Den suppa hadde ikke jeg heller vært redd for å fyra på. Når du i tilleg har oppi olje så blir det smøring i fleng.

En "gammeldags" diesel med mekanisk pumpe er vel mere avhengig av skikkelig smøring enn en med commonrail.

Commorail har jo bare en høytrykkspumpe og elektronisk styrte injektorer.

Biodiesel feks. er jo tilnærmet lik bioavfetting, dette stoffet blir brent i mang en commonrailmotor...

Husker før når dieselen var rød og parafinen var blank, da var det omsetning på parafin og totaktsolje gitt :giggle:

JetA-1 er forøvrig supert i multifuel`n :thumbsup:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Hei Det kan være Diesel på tanken . Min gamle svigerfar har oljekjele som går på Diesel.

Denne fyller han opp 1 til 2 ganger i året. Jeg ble litt forundret når han sa at han brukte Diesel og ikke parafin. tenkte da mest på prisdifferansen. tapp litt diesel fra båten du merker det fort om det er Parafin både i lukt og smak.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

En "gammeldags" diesel med mekanisk pumpe er vel mere avhengig av skikkelig smøring enn en med commonrail.

Commorail har jo bare en høytrykkspumpe og elektronisk styrte injektorer.

Biodiesel feks. er jo tilnærmet lik bioavfetting, dette stoffet blir brent i mang en commonrailmotor...

Det du sier er direkte feil! den vanligste feilen med common rail, er faktisk skjæring av høytrykkspumpen, med følgeskader av rail og injektorer.

Hvorfor tror du dette skjer, jo grunnet for dårlig smøring av høytrykkspumpa, dette kommer ofte av for mye biodiesel innhold, for mye vann i dieselen, eller at det har blitt fylt bensin på tanken,

Du skriver også at mange common rail, går på biodiesel! kan du nevne hvilke? og hvilket en krav de har?

Norske båter er best!

Alle commonrail motorer får i seg "biodiesel" fordi Staten har bestemt at autodiesel skal inneholde 3,5% biodiesel. Og svært mange injektorer får skader, de nye piezo-opererte er værst..... På båt har jeg lært at det ikke bør fylles biodiesel hvis den blir stående en stund.

Leste over her et sted at noen har blandet bensin i dieselen for å hindre problem i kulden, dette må du ikke gjøre. Sprit eller parafin kan benyttes men ikke bensin. Forøvrig har forsvaret hatt problemer med enkelte dieselmotorer ved bruk av F-34. Dette gjelder motorer med radialpumpe. Disse må isåfall få litt totaktsolje. Ellers er visstnok diesel med høyt svovelinnhold bra for alle Dieselmotorer.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Det du sier er direkte feil! den vanligste feilen med common rail, er faktisk skjæring av høytrykkspumpen, med følgeskader av rail og injektorer.

Du skriver også at mange common rail, går på biodiesel! kan du nevne hvilke? og hvilket en krav de har?

Mange transportfirma kjørte på ren biodiesel inntil mor stat fant ut at de gikk glipp av mange avgiftskroner... De fleste lastebilmerker var i bruk hos disse firmaene. Mange brukte dette på personbilene sine også. Det største problemet da var at enkelte pakninger ikke tålte biodiesel og div lekkasjer oppstod. Hørte aldri om at noen raste puper pga, dette.

Fyller du diesel på statoil så kjører du på litt biodiesel også i dag for de sper ut hydrokarbonene sine med sprit og biodiesel...

At høytrykkspumpen på commonrail kan rase pga manglende smøring er helt rett, største faren er dersom du kjører dieseltom...

En gammeldags dieselpumpe er også meget avhengig smøring, det er masse leamikk i disse...

Men at railen ødelegges, den tror jeg du må forklare nærmere...

Fjellmatros!

Jeg jobber som kundemotaker ved en lastebil og personbil importør. og skal love deg at det ikke var bare pakninger som gikk i stykker ved bruk av ren biodiesel, at transportørene har sluttet og bruke ren biodiesel kommer ene og alene av at stoffet har for dårlige smøre egenskaper og har for høyt vann innhold,

De fleste lastebiler( fra 10 l motor og oppover) har heller ikke common rail, men pumpeelementer som mater injektorene, uansett like skadelig med biodiesel, når det gjelder skjæring av høytrykkspumper, blir det ofte dratt med spon fra pumpen via rail til injektorer, videre via retur til dieseltank, som igjen medfører utskifting av alle komponenter. Typisk kostnad for personbil 70-120000 kr og 100-150000 på lastebil

Du har fortsatt ikke svart på hvilke merker som godtar ren biodiesel, og hvilket en krav de krever.

Tolker det dit hen at du ikke har det minste peiling på hva du utaler deg om. er dog enig at det går fint og kjøre på parafi/diesel blanding

Norske båter er best!

Nå har jeg vel aldri sagt at jeg vet hvilke merker som godtar ren biodiesel. Hva slag krav de forskjellige merkene har har jeg heller ikke snøring på, og dette har jeg heller aldri påstått at jeg vet..

At ingen bruker biodiesel mere kan vel ikke ha en liten sammenheng med at biodiesel har dårligere brennverdi og at prisen er tilnærmet lik ordinær diesel...

Men du mr.Draco som virkelig har greie på ting... Forklar hvordan du ødelegger en rail med for lite smøring :giggle:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Hvilke?

De fleste lastebilmerker var i bruk hos disse firmaene. Mange brukte dette på personbilene sine også.biodiesel...

Hvilke?

når det gjelder skjæring av høytrykkspumper, blir det ofte dratt med spon fra pumpen via rail til injektorer, videre via retur til dieseltank, som igjen medfører utskifting av alle komponenter. Typisk kostnad for personbil 70-120000 kr og 100-150000 på lastebil

Som du ser skrevet tidligere, er rail skrot, grunnet spon, Pumpene bruker ikke og brå skjære seg, men skjære seg over tid, sponet som da følger, brenner seg fast i rør,rail,dyser,retur, og helt bak i tanken, Siden du skriver at mange brukte biodiesel tidligere, men gikk bort ifra det igjen pga pris. Lurer jeg veldig på hvilke bilmerker som godtar bruk av ren biodiesel?

Peiling har jeg grunnet dette er en del av utdannelsen min, og at dette med alternative drivstoff generelt interesserer meg.

Du må jo også inneha kunnskap om dette, siden du utaler deg? eller?

Norske båter er best!

Blant annet Bring, Schenker og Bussene i Oslo kjørte på biodiesel. Dette var da en av storsakene i media i 2009...

MB sine tungbiler (Actros og Axor) er godkjent for 100% biodiesel.

At Rail, rør og tanker kan bli forurenset av spon er helt korrekt, men det er da ikke ødelagt av den grunn.

Men dette har jo du som "kundebehandler" med utdanning god rede på :giggle:

Ikke leser du det jeg har skevet tidligere heller siden du spør om igjen om det samme, så da takker jeg for meg her før vi ødelegger tråden her ennå mere :lipseal:

Forsvaret bruker en blanding som kalles F-34. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato. Dette brukes også på fly (både propell og jet), men da kalles det ofte for jetfuel.

Forsvaret har ikke modifisert noen motorer for å kunne bruke F-34, den brukes på alle militære og "sivile" biler som Toyota, Ford, Mercedes mm. Det er riktig at de blir litt dauere med F-34 enn sivil diesel, men det er ikke mye det er snakk om..

F-34 er nato sitt navn på jetA-1 og det er parafin

Avgass 100LL (aviation gasoline 100 low lead) er flybensin

Jag tviler på att en motor som ska ha flybensin kan bruke parafin

det blir sikkert det samme som og fylle diesel på en bensin bil

At Rail, rør og tanker kan bli forurenset av spon er helt korrekt, men det er da ikke ødelagt av den grunn. Men dette har jo du som "kundebehandler" med utdanning god rede på :giggle:

Hvordan skal man bruke en forurenset rail etter et slikt havari? ikke ville jeg tatt risikoen på dette i allefall med injektorer til 5000 kr eks mva

at du ler av utannelsen min, uten at du vet hva slags utdannelse jeg har en gang er bare lavmål,

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...