Jump to content

Behandling av trebåt før sjøsetting


Lillesigurd

Recommended Posts

Jeg har overtatt en 29" plattgatter, bygget i 1977. Furuskrog på eikespanter og mahogny overbygg. Båten gikk ned for to år siden og lå ett døgn under vann. Den ble så tatt opp og har ligget på land siden. Denne båten har selvsagt ikke noe på land å gjøre, annet enn å bli gjort tett, slik at restaureringen kan fortsette i båtplassen.

Jeg sliper skroget helt ned, tetter med "dynket" bomullstråd og så fuger jeg med Marin & Teknikk el. tilsv. Så langt tror jeg at jeg skal få det til.

Så er spørsmålet om jeg skal bruke olje eller lakk. Jeg har virkelig forsøkt å finne ut av dette både her på forumet og ellers på nett. Men dess mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg.

Jeg forstår meg jo på begreper som holdbarhet, glans, hardhet, gjennomtrengningsevne, mengder som skal påføres, mellompussinger og "herdetid" - og samtidig savner jeg en "forstå-seg-på'er" som bare kan gi meg en beskrivelse av fremgangsmåte og evt henvise til type lakk / olje.

Jeg synes olje gir flott og dyp glans. Samtidig er lakk mer slitesterkt. Skulle jeg bruke en kombinasjon av olje og lakk (toppstrøk) i skroget, mens jeg oljer dekk og overbygg?

Og jeg vil jo ikke at båten skal synke. Har dere tips og råd til hvordan jeg best kan forsikre meg mot vanngjennomtrengning? Dette er jo det viktigste. Jeg monterer selvsagt lensepumpe når den er sjøsatt.

Heter det å "drive" eller å "dreve"? Tjæredynket ulltråd "drives" inn i bordskjøtene og så fuger jeg altså. Når skroget trutner igjen etter så lang tid på land, vil fugene bli "skviset" ut? Ett av spantene i akterspeilet må utbedres. Kan jeg, til jeg evt bytter dette, benytte glassfiberarmert polyester? Forsikre meg om at spantet er helt gjennom tørt - og så "stive det av" som beskrevet? Fukt vil nok uansett komme gjennom fra undersiden og fra skroget bak, og da vil vel spantet råtne opp enda mer? Det beste er vel å ta mål og så få laget et nytt "kne" - et nytt spant?

-Jeg er vokst opp både med båter og trearbeid, men nå skjønner jeg jo hvor lite jeg egentlig forstår meg på akkurat dette - og vil sette umåtelig pris på å få hjelp av noen.

Det kiler litt, uh - veldig, i magen og jeg både gruer og gleder meg. Alt jeg har er masse tid og masse kjærlighet til båten. Den får navnet "Lykken IV" og jeg vil helst slippe å måtte døpe den om til "Ulykken" :-)

https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48150/dsc_0024.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte selv en plattgatter som var lakket med Epifanes. Fin glans og holdbar, på hjemmesiden til western systems er det grei veiledning ang tynning og antall strøk http://www.westsystem.no/no/epifanes/epifanes_lakk+maling/produkter/Blank+Klarlakk.9UFRDQ4_.ips

I følge tidligere eier var det kun behov for lett sliping (200papir) og lakk annethvert år på skroget og hvert år på overbygget (horisontale flater). Jeg følger disse råd siden båten, som er fra -65/renovert 98-01, ser fin ut.

Ved skader og utbedringer følger jeg rådene til west systems, de har en egen PDF om utbedring av skader på trebåt med epoxy.

Før lakkfinish bør du selvsagt lokalisere og utbedre årsaken til at båten gikk ned, det er mange tips om tetting av skrog til trutnig er ferdig, farm/smør/grønnsåpe etc etc... bare å velge en løsning du tror på, eller fra en med erfaring som du stoler på :-)

Ellers kan jeg anbefale trebåttråden, mye tips og kompetanse der. Lykke til :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Heter det å "drive" eller å "dreve"? Tjæredynket ulltråd "drives" inn i bordskjøtene og så fuger jeg altså. Når skroget trutner igjen etter så lang tid på land, vil fugene bli "skviset" ut? Ett av spantene i akterspeilet må utbedres. Kan jeg, til jeg evt bytter dette, benytte glassfiberarmert polyester? Forsikre meg om at spantet er helt gjennom tørt - og så "stive det av" som beskrevet? Fukt vil nok uansett komme gjennom fra undersiden og fra skroget bak, og da vil vel spantet råtne opp enda mer? Det beste er vel å ta mål og så få laget et nytt "kne" - et nytt spant

?

 

 

 

Det heter å drive. :smiley:

 

På vår båt drev vi skroget med tjæredrev og fuget med Simpson Rotabond 2000 over vannlinjen. Under vannlinjen brukte vi et seigt tjærestoff jeg ikke husker navnet på i farten. Etter dreving må plankeskjøtene avfettes for å få godt feste. Dette kan du gjøre med en pensel med kort bust på og aceton. Når skroget trutner, vil fugingen presses sammen og bule utover. Her må du eventuelt etterslipe hvis du vil ha det helt slett. Vi mettet vår båt godt med olje mens den stod på land. På denne måten er det oljen som står for trutningen, og ikke vann.

 

Det skal vel i de fleste tilfeller gå bra å lakke et oljet skrog så lenge det ikke ligger oljefilm på planken.

 

Hvis du har et dårlig spant er det jo definitivt best å få skiftet det ut. Når det gjelder råtning, så er det ferskvann ovenfra som er den store fienden, ikke saltvannet nedenfra.

Link to post
Share on other sites

Må ikke bruke marin & teknikk på trebåt! Eller andre som Tec7/ superfix eller andre MS polymer baserte fugemasser! Finnes varianter beregnet på trebåt, som Hempel Proof 10 eller andre basert på bitumen og slike tjære stoffer.

Men en båt som er drevet med tjæredrev, trenger vanligvis ikke annen hjelp enn trutning og litt margarin. Våte filler over sprekker noen døgn før sjøsetting gjør underverker. Også en vannspreder under båten hjelper.

Hjelp av en eller flere kraftige pumper første døgnet er også lurt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...