Jump to content

Gammel bensintank mangler lufteskrue


espenmal09

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en gammel bensintank (22 liter tror jeg) i stål. Det er nivåindikator. Men det er ingen manuell lufteskrue på den. Når jeg stikker på bensinslangen, blir to små pinner samtidig trykket inn, men jeg klarer ikke å se noe luftehull.

 

Kan jeg være trygg på at det er lufting på en gammel tank?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har selv en eldre 20+ bensintank i metall i jolla. Den har lokk med lufting men om jeg glømmer å åpne luftinga så gjør det ingen forskjell, motoren går uansett. Men jeg behandler selvsagt ikke denne tanken som om den var "tett", det gjør jeg forsåvidt ikke med noen bensinkanner eller tilsvarende. Lokket på tanken/kanna må stå øverst og ikke dekkes av bensin.

 

Har opplevd kanner/tanker hvor lokket har stått med bensin mot seg og da presses det ut bensin i stedet for luft.

------------

 

Som tank brukt i båt hadde jeg ikke brydd meg. Er tanken tett og ellers fungerer som den skal så tut og kjør.

Link to post
Share on other sites

I går var slangen fortsatt koblet mellom tank og påhengsmotor (90-talls Johnson) etter søndagens båttur. Jeg nappet den ut av tanken og satte det inn igjen. Da kom den en liten vedvarende "fiselyd" fra tanken, det ser ut til at det er et mikroskopisk hull under tilkoblingsstedet som åpnes når de to små pinnene trykkes inn. Litt rart at ikke "fiselyden" gikk over og at ikke trykket var utlignet etter båtturen...

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke eldre Yamaha også samme opplegget? Automatisk lufting? Det som skjer er vel at disse kan over årene ved lite bruk tette seg?, Sliter med det samme på en ståltank jeg har stående, men har ikke gjort noe med det, da jeg har flere andre tanker som er ok. Tipper du kan få opp luftingen ogjen ved å rense med trykkluft. Koble opp delen som skal på tanken, ta av slangen ved håndpumpen, også kjøre på med trykkluft inn der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...