Jump to content

Felles database over Volvo Penta reservedeler hos private?


Admiral Flåteløs

Recommended Posts

Hei!

Som pragmatisk miljøopptatt båtmann mener jeg at det er behov for en felles database på nett med Volvo Penta deler "fra kjeller og loft" basert på delenummer.

 

Jeg ønsker meg et nettsted der jeg kan gå inn å søke etter deler jeg trenger fra andre privatpersoner som jeg kan kjøpe fra for en billig penge. Jeg tror at mange sitter på store mengder brukte og nye deler som de ikke gidder å annonsere fordi de enten er for lav verdi, eller fordi de selv mener at de er kjekt å ha, eller de tror at ingen har bruk for de delene de har. Jeg har selv endt opp med å kjøpe deler for flerfoldige tusen kroner fra VP-forhandler når jeg VET at delene må være tilgjengelig i det private markedet.

 

Jeg sitter selv på en mengde deler (uten å drive reklame) som jeg gjerne skulle ha lagt inn en database. Jeg vil ikke "spamme" baatplassens "marked", og annonsene blir uansett foreldet raskt. Jeg vet også om at det sitter flere som har større mengder enn meg, men som ikke ser hensikten med å annonsere det fordi de tror delene er for sære, eller de tror innsatsen ikke er verdt bryderiet. Annonsering på baatplassen.no foreldes, og på finn.no koster det penger. Og jeg tror at veldig mange sitter på deler som de med letthet kunne lagt inn på en slik database, og fått gode penger for sine ubrukte deler, og samtidig spart miljøet for produksjon av nye deler.

 

Jeg VET også at mange sitter på VP deler som de tror er defekte, og de tar vare på i tilfelle de har brukt på andre deler. OG at disse har deler som andre kan ha bruk for.

 

 

Så: Er det andre som føler samme behov som meg?

 

Dernest: Er det noen som har kunnskap om hvordan man kan lage en slik database på nett?

 

Sist: Er det noen som evt. kan hjelpe meg med å etablere en slik database? Jeg er gjerne villig til å bruke en del tid på drift og vedlikehold, og jeg kan selv legge inn et par hundre deler som oppstart, og spytter gjerne inn noen kroner for å dekke utgifter.

 

Jeg ser for meg en enkel søkbar database hvor deler legges inn til en "ønsket pris", uten at "annonsen" blir foreldet, og man dermed kan kombinere annonser. Og også få inn lokale VP-reparatører som har store mengder VP deler på lager de ikke blir kvitt. For å finansiere det hele ser jeg for meg en kombinasjon av reklame, og brukerfinansiering hvor man kun betaler et to-tre kroner per solgte objekt. Og at man kan selge opp til 10 objekter per år (men annonsere så mange man vil) uten å bli fakturert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...