Jump to content

Båtplass priser i Stavanger. Helt sinnsyke priser hos enkelte!?!?


Andresh

Recommended Posts

Går i disse dager å vurderer å flytte båten litt i forhold til der jeg ligger i dag. For de lokalt kjente, ligger jeg ved Rovik Marina innerst i Gandsfjorden. Vi bruker båten MYE ( 135 timer/ 45 overnattinger til nå i år). Dette har medført at jeg er lei av den lange og kjedelige transport etappen ut og inn fjorden før overnattingsperlene begynner i Ryfylke.

Ønsker derfor en plass mellom Hillevåg- Rennesøy. Sistnevnte var jeg nettopp i kontakt med ang en båtplass som hadde lysåpning på rundt 4 m og 12 m uteriggere. Rennesøy er ikke akkurat verdens navle men ligger fint til mtp båtfolk som får kort vei til fine plasser for helgen. Men denne plassen skulle de ha 23.00,- året for.

Skulle jeg ha en plass som passet til min nåværende båt skulle de ha 19.500,- (3,5 lysåpning).

Til sammenligning betaler jeg 12.000 der jeg er nå og syns DET er nok ;-)

Litt nysgjerrig på hva folk i området betaler og kanskje noen har en ledig plass...hehe!

Båtlivet er dyrt så gjelder å spare der vi kan ;-)

Link to post
Share on other sites

Dette er vel helt normale priser for komersielle aktører.

f.eks. http://oksenoyamarina.no/b_tplasser/ ligger i dette leiet.

 

Det er nok bedre å melde seg inn i en båtforening og heller vente de 10 årene man trenger av ansinitet for å få plass. Eller melde inn barna så de kan få plass når de blir 18-20 år gamle. Juniormedlemskap i foreningene blir stadig med populært.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Differansen på 6-8000,- ved årlig leie sparer jeg sikkert inn på dieselutgifter også ved å flytte meg lenger nord og nærmere de vanlige plassene vi går ;-)

Er jo selvfølgelig på jakt etter større båtplass i samme slengen (35-40 fot). Og når den tid kommer, at vi skaffer oss større båt med påfølgende mye større drivstoff utgifter, ja så er det hvertfall lurt å heller ta bilen 30 min (firmabil) enn å svi av 50-80 liter diesel for å nå destinasjonen hver gang!. En dråpe i havet hva gjelder utgifter ved å eie båt dette, men litt irriterende dilemma ;-)

Link to post
Share on other sites

Ja, det koster i Rennesøy Marina... men på kjøpet får man mye kjekt... polakker som fisker på alle plasser, noen ganger t.o.m. på flytebryggene og utrikkere... sier man noe så risikerer man hull i gummibåten noen dager senere...

Så er det kun en parkeringsplass per tre båter... og polakkene kommer selvfølgelig ikke til fots heller...

Hundebasj finnes det også mer enn nok av på moloen...

Parkering på moloen er også veldig populær... veldig kjekt om man har tunge ting i bilen og vil losse nærmest flytebrygga...

Båtplassen min blir snart ledig nå.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig info Seewolf!!! Tenkte meg ut en tur i kveld for en kikk ;-)

Er lite interessert å betale stiv pris på en Marina langt fra privaten når en kan oppleve det du nevner her. Vil jo at fasiliteten skal være bra og at "gjeldå mi" ligge trygt ;-). Menmen, må hvertfall ut å kikke litt i kveld....

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Åmøy Havn. De hadde ingenting ledig, men ser det ligger en på Finn.no som jeg skal sjekke i morgen. Men ser nok ut som om jeg må doble utgiftene med båtplass hvis 8-10 fots større skute skal handles i fremtiden ;-)

20-25.000,- i årlig leie ser ut som en fast pris rundt over alt dessverre for båtplass +- 40 fot......

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Åmøy Havn. De hadde ingenting ledig, men ser det ligger en på Finn.no som jeg skal sjekke i morgen..

Det var rart, da er det nok mange som bare har plassen uten å ha båt der. Har vært i havna der forholdsvis ofte de siste årene og ser at noen plasser har ligget ubrukt så lenge jeg har sett. En grei plass å ha båten, men ville ikke hatt ligget ved den ytterste brygga/bølgebryteren. Der kan det stå på ganske kraftig fra øst vinterstid. Så kraftig at det ikke er forsvarlig å gå ut på den ytterste brygga uten sikring. Bryggene innenfor er skjermet for de største bølgene, så jo lengre inn du kommer jo bedre forhold er det sånn værmessig sett.
Link to post
Share on other sites

Jeg står på venteliste i Hillevågsvannet og har stått i 5 år. Nå var jeg på rundt 500. plass... ....

 

Snart 8 år på venteliste i Hillevågsvannet, klarte å "klore meg fast" på midlertidige plasser ett par år, men i vår var det umulig å skaffe noe "midlertidig", så da måtte jeg ut og leie privat............ 15000,- for 3-metersplass uten vann og strøm :cryin: . Ser ut som om utbyggingen i Hillevågsvannet har gått "helt i stå", så begynner vel å miste troen på at jeg noen gang skal få noen fast plass der :nonod: .

Link to post
Share on other sites

Mange båtforeninger i området. Bare synd mine foreldre ikke meldte seg inn på 90 tallet så hadde kanskje jeg også hatt billig båtplass i dag ;-).

Jaja, i det minste en slags kur mot 3 fot syken at det er dyrt/vanskelig å få båtplass!

Hakkannen: slo fra meg denne plassen når jeg så hvor båsen var, takk for tipset ;-)

Link to post
Share on other sites

Flytta til Stavanger i -95 og fikk plass i Lundsvågen på dagen. Kunne faktisk velge mellom flere båtforeninger.

Men - over fra salt i såret til det jeg egentlig skulle si :-)

I f.eks Lundsvågen ligger det flere båter i størrelse 25-35 fot som aldri forlater plassen. Noen av dem har blitt nokså grønne med årene.

Sikkert fordi det er så billig å ligge der (4-6000 i året nå såvidt jeg husker), så folk som har forlatt båtlivet for godt - eller arvet en båt e.l. - bare kan la den ligge i årevis fordi det er dyrere å få den fjernet enn det er å la den ligge? Vet ikke grunnen jeg egentlig, men kan tenke meg at det kan være noe sånt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Flytta til Stavanger i -95 og fikk plass i Lundsvågen på dagen. Kunne faktisk velge mellom flere båtforeninger.

Men - over fra salt i såret til det jeg egentlig skulle si :-)

I f.eks Lundsvågen ligger det flere båter i størrelse 25-35 fot som aldri forlater plassen. Noen av dem har blitt nokså grønne med årene.

Sikkert fordi det er så billig å ligge der (4-6000 i året nå såvidt jeg husker), så folk som har forlatt båtlivet for godt - eller arvet en båt e.l. - bare kan la den ligge i årevis fordi det er dyrere å få den fjernet enn det er å la den ligge? Vet ikke grunnen jeg egentlig, men kan tenke meg at det kan være noe sånt.

Greia er at det er en kommunal havn og de fleste vet hvor vanskelig det er å få plass. Tar de båten vekk når de er lei av båtlivet så mister de også plassen. Mange ønsker ikke dette i tilfelle lysten skulle komme tilbake. De lar derfor sin gamle båt alternativ skaffer en gammel som bare ligger og sørger for at de kan beholde plassen.

Link to post
Share on other sites

......................... du ikke ha lenge igjenn Hafrsfjord. Hun mente at gjerne 4-5 år så skulle det være mulig for meg , så du er vel ganske nær toppen av lista :-)

 

Har ikke undersøkt i år, men i fjor vår hadde jeg ca 420 foran meg på lista. Regner med at hvis de får komme i gang med utbyggingen utenfor Strømsbrua, så er jeg garantert plass. Dessverre så er det visst store problemer å få hektet bryggeanlegget i land. En får bare krysse fingrene og håpe :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...