Jump to content

Evinrude 50 HK 1986 kommer ikke opp i høyt turtall i gir


gummiolsen

Recommended Posts

Hei, lurer på om det er noen som har erfaringer med en gammel sliter ? Når jeg gir full gass, høres det ut som om motoren har en veldig "dypere" lyd enn vanlig. Maks omdreininger den kommer opp i er ca 3000 og 7 knop. Det rykker og napper av og til i motoren virker det som. På tennpluggene nå kan jeg se at den ene er litt våt når jeg tar den ut mens den andre er knusk tørr...

 

Har sjekket følgende:

 

- Blandingsforhold olje/bensin - kjøpt reservetank på 10 liter og blandet ny bensin med olje i denne. Oljetanken er koblet ut for mange år siden

- Det er tenning i tennpluggene

- Bensinpumpa suger bensin

- Kan ikke finne noe falsk luftinntak, byttet diverse gamle/morkne slanger

- Har blåst med luftkompressor i forgasserne og tømt disse

- Kjøpt nye tennplugger

 

Problemet oppstod etter at jeg gikk tom for bensin og det kom en del bunnskvip og møkk fra bensintanken. Da blåste jeg forgasserne og tømte diverse filter for grums.

 

Takker og bukker for svar :)

Link to post
Share on other sites

Prøv å koble fra bensinslangen og kjør den i gir til den stopper, kvikner den til før den stopper regner jeg med at det er en av forgasserene som flottørnåla henger. Om så er slipper den bensinen rett igjennom forgasseren og sylinderen drukner. Man skal forøvrig aldri blåse høytrykk inn i en forgasser, den må plukkes helt ifrahverande og blåses ren.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, skal prøve dette i morgen.

 

Tror du dette er en grunn til at den ene tennpluggen er knusk tørr ? Den andre er som nevnt passe våt...

Hvor finner jeg flottørnåla, nr 31 under ? Bildet under er fra en 70 HK, usikker på om min 50 HK er lik... fant ikke bilde til 50 hk i farten :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Samlebilde nr 11 er (sett nedenifra og opp) klips for å holde flottørnål til flottør, flottørnål, sete til flottørnål og pakning til sete. Nr 8 er flottør. Nr 31 er vel blandings skrue.

Forgassere er veldig like i de fleste tilfeller så bildet gir uansett lærdom :-)

Leste litt feil her tror jeg, en sylinder er tørr.... Ikke kjør mere med motoren før du har funnet problemet siden den sylinderen ikke får smøring fra olje og bensin.

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja.... Har ikke all verdens erfaring med akkuat det motorproblemet du sliter med, men har lest om flere som har byttet tenningsmodul og fått motoren på rett kjøl igjen. Motoren gikk på tomgang men ville ikke dra. Vet ikke om de hadde gnist på lave turtall. Kan jo være at modulen svikter på høyere turtall? Har du god kompresjon og bensin hva annet kan det egentlig være? :).

 

Her er en jeg leste om:

 

http://www.waterfowlforum.net/viewtopic.php?f=21&t=577

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

godt poeng, har googlet litt og fant dette : http://home.online.no/~arnekd/TroubleshootingGuide.pdf på side 27 var det noe interessant...

 

 

Engine will not rev beyond 2500 RPM:
1. Use a temperature probe and verify that the engine is not overheating.
2. Disconnect the tan temperature wire from the pack and retest. If the engine now performs properly, replace the
temperature switch.
3. Make sure the tan temperature switch wire is not located next to a spark plug wire
Kan det være på rett spor tro ?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...