gummiolsen Startet 5.August.2013 Del på Facebook Startet 5.August.2013 Hei, lurer på om det er noen som har erfaringer med en gammel sliter ? Når jeg gir full gass, høres det ut som om motoren har en veldig "dypere" lyd enn vanlig. Maks omdreininger den kommer opp i er ca 3000 og 7 knop. Det rykker og napper av og til i motoren virker det som. På tennpluggene nå kan jeg se at den ene er litt våt når jeg tar den ut mens den andre er knusk tørr... Har sjekket følgende: - Blandingsforhold olje/bensin - kjøpt reservetank på 10 liter og blandet ny bensin med olje i denne. Oljetanken er koblet ut for mange år siden - Det er tenning i tennpluggene - Bensinpumpa suger bensin - Kan ikke finne noe falsk luftinntak, byttet diverse gamle/morkne slanger - Har blåst med luftkompressor i forgasserne og tømt disse - Kjøpt nye tennplugger Problemet oppstod etter at jeg gikk tom for bensin og det kom en del bunnskvip og møkk fra bensintanken. Da blåste jeg forgasserne og tømte diverse filter for grums. Takker og bukker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jansentry Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 har du demontert forgassere å renset, eller bare blåst i bensintilførsel ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hei, jeg skrudde av det sorte lokket og den store plata bak der igjen, usikker på hva dette heter ? Ihvertfall så blåste jeg inn i begge forgasserne og inn i tappehullet, sjekka også at de vippeplatene inne i forgasserne rørte seg fritt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Prøv å koble fra bensinslangen og kjør den i gir til den stopper, kvikner den til før den stopper regner jeg med at det er en av forgasserene som flottørnåla henger. Om så er slipper den bensinen rett igjennom forgasseren og sylinderen drukner. Man skal forøvrig aldri blåse høytrykk inn i en forgasser, den må plukkes helt ifrahverande og blåses ren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Takk for svar, skal prøve dette i morgen. Tror du dette er en grunn til at den ene tennpluggen er knusk tørr ? Den andre er som nevnt passe våt... Hvor finner jeg flottørnåla, nr 31 under ? Bildet under er fra en 70 HK, usikker på om min 50 HK er lik... fant ikke bilde til 50 hk i farten :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Samlebilde nr 11 er (sett nedenifra og opp) klips for å holde flottørnål til flottør, flottørnål, sete til flottørnål og pakning til sete. Nr 8 er flottør. Nr 31 er vel blandings skrue. Forgassere er veldig like i de fleste tilfeller så bildet gir uansett lærdom :-) Leste litt feil her tror jeg, en sylinder er tørr.... Ikke kjør mere med motoren før du har funnet problemet siden den sylinderen ikke får smøring fra olje og bensin. Redigert 5.August.2013 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 6.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2013 Ok, noen som vet hva som kan være årsaken til at den ene sylinderen ikke får bensin/olje ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Forgasseren er tett kanskje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bloman Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Tatt ut sila på bensin pumpa? Jeg gjorde det samme engang,og da var denne full av dritt. Måtte pirke ut sila for å se det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Sjekket litt mer i kveld. Prøvde å bare ta av tennplugghetta på en av de to. Starter kun når tennplugg som blir helt tørr, er koblet på. Prøvde å bytte om på tennplugger også uten at det hjalp... what to do? Kan motoren ha skjært seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Mulig tenningsmodulen er gåen og at motoren kun går på en sylinder. Blir dårlig drag i motoren hvis tenningsmodulen fusker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Hm. Er usikker på hva det er, sjekket at det kom gnist fra begge plugger og det gjør det... kan det fortsatt være tenningsmodulen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 (redigert) Tja.... Har ikke all verdens erfaring med akkuat det motorproblemet du sliter med, men har lest om flere som har byttet tenningsmodul og fått motoren på rett kjøl igjen. Motoren gikk på tomgang men ville ikke dra. Vet ikke om de hadde gnist på lave turtall. Kan jo være at modulen svikter på høyere turtall? Har du god kompresjon og bensin hva annet kan det egentlig være? :). Her er en jeg leste om: http://www.waterfowlforum.net/viewtopic.php?f=21&t=577 Redigert 7.August.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Usikker på kompresjonen. Nyblanda bensin så det er ihvertfall ikke problemet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Før du eventuelt bestiller ny tenningsmodul ville jeg plukket forgasserne helt fra hverandre og renset disse skikkelig og tatt en komp-test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gummiolsen Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 godt poeng, har googlet litt og fant dette : http://home.online.no/~arnekd/TroubleshootingGuide.pdf på side 27 var det noe interessant... Engine will not rev beyond 2500 RPM: 1. Use a temperature probe and verify that the engine is not overheating. 2. Disconnect the tan temperature wire from the pack and retest. If the engine now performs properly, replace the temperature switch. 3. Make sure the tan temperature switch wire is not located next to a spark plug wire Kan det være på rett spor tro ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Kan jo være en mulighet. Du får finne ut om motoren din eventuelt er utstyrt med S.L.O.W. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.