Jump to content

Hvordan sette inn større motor i en Scand Baltic -83?


sorte dame

Recommended Posts

Har en Scand Baltic 1983 modell med Volvo Penta 158 Hk og ønsker meg en større motor!

 

Noen som kan gi meg noen råd om dette? Hva kan/bør jeg gjøre?

Type motor som kan passe ift til plass og eksisterende

festepunkter? Hvem som eventuelt utfører dette og selvfølgelig anslag på pris?

Redigert av sorte dame (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt lite info kanskje. hvor geografisk og fabrikkny motor eller brukt ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Balticene har like mange forskjellige motorer som det er båter, nesten....

 

På Finn idag så jeg en som hadde satt inn en ny Yanmar 295hk. den kostet visst 300.000,- pluss montering. Jeg har båt fra 1995 men en KAMD43P motor fra 1998.

 

Avhengig av motor du velger må sikkert propell byttes og kanskje noe på aksel tilpasses. Motorfester må tilpasses. Jeg vet ikke hvem som gjør sånt men du bør først tenke deg om hvor mye penger du ønsker å bruke. Kjøpe ny motor eller brukt?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den 4-syl Yanmar vel rundt 220 hk ? men det finnes jo masse å velge i idag i 200-300 hk-klassen fra ymse fabrikanter. Man bør jo helst ha 6 sylindre da, til nød 5... men Yanmar 8LV-320 hadde vel vært vel toppen av kransekaka i en slik båt.

Men det var brukte motorer da....

 

Merker på markedet er vel Steyr, Lombardini. FNM, Hyundai, VW marine (som vel er CMD Cummins Mercruiser nå), VM Motori som også er CMD Cummins Mercruiser, Yanmar, Volvo Penta, Nogva/Nanni, Perkins, Sabb Iveco osv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En får ikke god uttelling for kronene ved å kjøpe ny motor, så det er som du sier fornuftig å se etter en brukt. Noen kroner er det gjerne mulig å få for den gamle motoren, men et beste er kanskje å ikke ta det med i budsjettet. Det enkleste er kanskje å selge båten du har og legge i mellom det det hadde kostet å bytte motor. Er mye å velge i. Problemet er vel å å solgt.

 

Yanmar 290 er en veldig fin motor i Baltic. Sitter i en selv nå. Marsjer greit i 19-20 knop på 90% av maks turtall ferielastet med halvfulle tanker.

Link to post
Share on other sites

Dette er nå en moderne og sterk motor iallefall, med ca samme vekt som den gamle http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42298308

Ser jo ut som et kupp med kun 50 motortimer da. Men mangler jo girboks.

 

Denne var jo rimelig men alt avhenger jo av om jobben er gjort fagmessig, men ingen girboks der heller http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42575109

 

Velkjente Pro Motor Nord.. har Yanmar å tilby http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42077412

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når Scand begynte å sette inn Yanmar 290, ble de levert med utenpåliggende ror og forlenget aksel. Dette p.g.a. propellstørrelse og støy.

Veit ikke om det ble levert noen uten forlenget aksel med denne motoren.

Kan være greit med innspill fra noen som eventuellt har denne instalasjonen.

Hadde selv en Baltic med KAMD 44 motor. Dette synes jeg var maks motorstørrelse med tanke på propellstøyen som oppstår p.g.a. stor propell og veeldig liten klaring til skroget.

Men, fra 250 hester og oppover, får du en helt ny båt med tanke på fart.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj hadde vel en Scand og overkom problemet med propelstøy ved å ettermontere utenpåliggende ror og lengre aksel.

En annen ting er at om jeg hadde vært "i dine sko" hadde jeg solgt båten og kjøpt en nyere med større motor. Tror du kommer bedre ut av det økonomisk den dagen du eventuelt skal selge. Da får du også en Scand med ror/aksling tilpasset større motor slik den ble på senere modeller.

 

Her er en tråd om en her på BP som byttet til Yanmar 6LP-STE 290hk i en Baltic: https://baatplassen.no/i/topic/42122-montering-av-yanmar-6lp-ste-290hk-i-1984-scand-baltic/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...