sorte dame Startet 5.August.2013 Del på Facebook Startet 5.August.2013 (redigert) Har en Scand Baltic 1983 modell med Volvo Penta 158 Hk og ønsker meg en større motor! Noen som kan gi meg noen råd om dette? Hva kan/bør jeg gjøre? Type motor som kan passe ift til plass og eksisterende festepunkter? Hvem som eventuelt utfører dette og selvfølgelig anslag på pris? Redigert 5.August.2013 av sorte dame (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 litt lite info kanskje. hvor geografisk og fabrikkny motor eller brukt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
sorte dame Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Ja:) Båten min ligger i Oslo og med tanke på pris så er jeg, realistisk sett, ute etter en brukt motor.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Balticene har like mange forskjellige motorer som det er båter, nesten.... På Finn idag så jeg en som hadde satt inn en ny Yanmar 295hk. den kostet visst 300.000,- pluss montering. Jeg har båt fra 1995 men en KAMD43P motor fra 1998. Avhengig av motor du velger må sikkert propell byttes og kanskje noe på aksel tilpasses. Motorfester må tilpasses. Jeg vet ikke hvem som gjør sånt men du bør først tenke deg om hvor mye penger du ønsker å bruke. Kjøpe ny motor eller brukt? Redigert 5.August.2013 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Har ikkje yanmar en 4syl lett motor på rundt 290hk ? "Alle" veeksted tar vel slik jobb å montere, men de fleste ønsker vel å selge motor også. Gis neppe garanti på annet en oppretting. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Den 4-syl Yanmar vel rundt 220 hk ? men det finnes jo masse å velge i idag i 200-300 hk-klassen fra ymse fabrikanter. Man bør jo helst ha 6 sylindre da, til nød 5... men Yanmar 8LV-320 hadde vel vært vel toppen av kransekaka i en slik båt. Men det var brukte motorer da.... Merker på markedet er vel Steyr, Lombardini. FNM, Hyundai, VW marine (som vel er CMD Cummins Mercruiser nå), VM Motori som også er CMD Cummins Mercruiser, Yanmar, Volvo Penta, Nogva/Nanni, Perkins, Sabb Iveco osv. Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 En får ikke god uttelling for kronene ved å kjøpe ny motor, så det er som du sier fornuftig å se etter en brukt. Noen kroner er det gjerne mulig å få for den gamle motoren, men et beste er kanskje å ikke ta det med i budsjettet. Det enkleste er kanskje å selge båten du har og legge i mellom det det hadde kostet å bytte motor. Er mye å velge i. Problemet er vel å å solgt. Yanmar 290 er en veldig fin motor i Baltic. Sitter i en selv nå. Marsjer greit i 19-20 knop på 90% av maks turtall ferielastet med halvfulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Dette er nå en moderne og sterk motor iallefall, med ca samme vekt som den gamle http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42298308 Ser jo ut som et kupp med kun 50 motortimer da. Men mangler jo girboks. Denne var jo rimelig men alt avhenger jo av om jobben er gjort fagmessig, men ingen girboks der heller http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42575109 Velkjente Pro Motor Nord.. har Yanmar å tilby http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42077412 Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Når Scand begynte å sette inn Yanmar 290, ble de levert med utenpåliggende ror og forlenget aksel. Dette p.g.a. propellstørrelse og støy. Veit ikke om det ble levert noen uten forlenget aksel med denne motoren. Kan være greit med innspill fra noen som eventuellt har denne instalasjonen. Hadde selv en Baltic med KAMD 44 motor. Dette synes jeg var maks motorstørrelse med tanke på propellstøyen som oppstår p.g.a. stor propell og veeldig liten klaring til skroget. Men, fra 250 hester og oppover, får du en helt ny båt med tanke på fart. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 (redigert) Roaldbj hadde vel en Scand og overkom problemet med propelstøy ved å ettermontere utenpåliggende ror og lengre aksel. En annen ting er at om jeg hadde vært "i dine sko" hadde jeg solgt båten og kjøpt en nyere med større motor. Tror du kommer bedre ut av det økonomisk den dagen du eventuelt skal selge. Da får du også en Scand med ror/aksling tilpasset større motor slik den ble på senere modeller. Her er en tråd om en her på BP som byttet til Yanmar 6LP-STE 290hk i en Baltic: https://baatplassen.no/i/topic/42122-montering-av-yanmar-6lp-ste-290hk-i-1984-scand-baltic/ Redigert 6.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.