Jump to content

Måling av utgått distanse med GPS

Frode_B.

Recommended Posts

Dette spørsmålet er litt på siden i båtforumet, men siden det finnes mye GPS kompetanse her på baatplassen prøver jeg allikevel.

Utgått distanse målt med GPS på sjøen er jo en grei affære da man kun beveger seg i horisontalplanet.

MItt spørsmål er om GPS også korrigerer for bevegelser i vertikalplanet?

D.v.s. om jeg, hypotetisk sett, går på fjelltur og beveger meg 100 høydemeter + 100 lengdemeter vil da GPSen gi meg utgått distanse på 141 meter (regnet ut etter Pytagoras læresetning)?

Diskusjonen oppstod etter et skrenn forleden der det var mismatch mellom de om shadde gått med GPS og det som ble oppgitt av arrangøren.

Frode

Dette avhenger av hvilket datum GPS'en er satt til og hvordan den også håndterer funksjonen for utgått distanse. Datumet har betydning for hvordan den tar hensyn til jordklodens krumming. Ideelt foregår all forflytning langs overflaten på en kule. Fordi jordkloden ikke er en kule men er flattrykt mot polene må det kompenseres for dette. WGS-84 som er det mest brukte formatet gjør dette ved å projisere alle posisjoner ned på elipsoiden og posisjonskorrigere disse for projiseringen. Om en forander oppsettet for GPS en til ideelt koordinatsystem uten datumkorrigering, vil en se at høydeinformasjonen vil variere tildels mye.

Like viktig er det imidlertid å ha kontroll på hvordan gps en sampler punktene for å beregne utgått distanse. GPS en logger posisjonspunkt med visse mellomrom og tegner utgått distanse som en rett strek mellom disse. Dersom oppdateringen her er for langsom vil alle kurver bli rettet ut og dermed distansen gradvis kortere etter som tiden går. Det er også et stort poeng at dersom gps er uten dekning i en kort periode (oppstår ofte når en går tur i fjellet på grunn av skjerminger fra personer, jakker, bukselommer sekker osv. alt etter hvor den blir oppbevart) vil gps anta rettlinjet forflytning fra sist kjente posisjon til punktet der dekningen er tilbake. Uavhengig av hvor mye løypen har svinget frem og tilbake i mellomtiden vil dette ikke bli tatt hensyn til. Noen gps-er kan settes opp til å død-regne forflytning når dekningen uteblir. Da vil den fortsette å anta forflytning med samme retning og hastighet som sist ble observert inntil dekningen er tilbake.

Alle disse forholdene gjør at utgått distanse på GPS sjelden blir riktig, men oftest riktig nok til de fleste formål.

Oso

Tja si det.

Nå er ikke høydemålinger den store styrken til GPS. I horisontalplanet snakker vi om en nøyaktighet ned mot 10 m. under ideelle forhold, mens vertikalt er det sånn ca. 30m.

Disse mottagerne summerer avstanden mellom fix'ene og skal det bli nøyaktig må man bevege seg helt linjært. På golfbanen blir en runde fort over 10000 m. selv om de i scorekortet mitt står at jeg har spilt 6000 m.

Og dersom man sammenligner avstanden mellom to plottede posisjoner i kartet med den akkumulerte distansen i GPS'en, viser som oftest GPS'en litt for mye. Jeg har to GPS'er i båten, og de viser også konsekvent for høy fart sammenlignet med plottede posisjoner. De viser heller aldri samme fart, meget små avvik dog.

Den høyden som leses ut av mottageren er avstanden fra jordens senter minus ellipsoidens radius der du befinner deg. Og det behøver ikke nødvendigvis å samsvare med den ellipsoide og det datum som er lagt til grunn for kartet.

Jeg tror nok at den distanse rennarrangøren har fått oppgitt fra landmåleren er den korrekte.

Store Norske Kullseilingskompani.

....og da man tidvis på vei oppover, også går nedover, må denne beregningen gjøres for høydeforskjellene mellom hver fix. Som tidligere påpekt beregnes rettlinjet distanse mellom to fix og den unøyaktighet som ligger i dette mht. reell utgått distanse, kan neppe forsvare at man bør øke nøyaktigheten på distansene mellom hver fix ved å korrigere for høydeforskjellen.

Men interessant spørsmål.........

Redigert av Røylen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...