Jump to content

Elektrisk / hydraulisk eller "selvjusterende" trimplan?


KMV-mannen

Recommended Posts

Vurderer å montere trimplan på min fantastiske KMV With Vital 2000 (20 fot), veier ca 1000 kg, men hva bør jeg velge? Det har jo nylig kommet noen "selvjusterende" trimflaps på maredet for båter fra 15 til 20 fot, noen erfaringer med disse? Er jo ca. halve prisen av elektriske. Hva med elektrisk vs. hydrauliske?

 

Takker for alle innspill! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Selvjusterende, tenker du da på smart tabs ? De kom faktisk på markedet i 1999 og jeg kjøpte slike i 2002 og i 2009.

Finnes både i syrefast stål og svart komposittplast. Har prøvd begge varianter.

De er billige og enkle. men korrigerer jo ikke så mye for sidevind/skjev belastning.

Det er jo primært for å hjelpe båter med tung motor eller høy planingsterskel.

 

Båten jeg har nå trenger ingen trimplan, den er bred bak og har god bæring og sterk motor med passe vekt.

 

Her en eldre artikkel fra båtmagasinet http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-smart-tabs-selvjusterende-trimplan

 

Jeg monterte disse brakettene, ikke som dorgebrems men litt lengre opp på akterspeilet slik at jeg kunne "koble ut" mesteparten av trimplanfunksjonen ved at de kom opp nesten plant med båtbunnen i øvre stilling, noe som kan være ønskelig i visse tilfeller. Både for å teste fart med og uten trimplanfunksjon aktiv, og ved landsetting/strandsetting og hvis man kun trenger full funksjon ved mye last i båten.

 

http://www.nauticusinc.com/nauticus_pro_troller.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja spørsmålet er vel hva man primært ønsker å oppnå med dem.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Smart Tabs har nok flere og andre modeller nå enn da båtmagasinet gjorde sin test. Men har ikke With Vital litt spesiellt akterspeil, går det an å montere trimplan sånn uten videre ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til smart-tabs, men har båter med hydraulisk og elektriske trimflaps.

 

Holder en stor knapp på den elektriske pga svært hurtig respons, og ikke minst at det er et langt enklere mekanisk opplegg.

Har ikke hatt noe plunder av noe slag. Har hatt en del plunder med de hydrauliske.

Link to post
Share on other sites

Det var et vedig godt poeng, litt flaut, men det stemmer jo faktisk at denne modellen har et noe uvanlig skrog, ihvertfall avslutningen akter, med to slags "utstikk" på hver side bak, blir kanskje vanskelig å få til å sette på noe trimflaps i det hele tatt? Var litt noop å glemme dette, men har kun hatt båten noen få uker, så håper jeg er litt unnskyldt :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...