KMV-mannen Startet 5.August.2013 Del på Facebook Startet 5.August.2013 Vurderer å montere trimplan på min fantastiske KMV With Vital 2000 (20 fot), veier ca 1000 kg, men hva bør jeg velge? Det har jo nylig kommet noen "selvjusterende" trimflaps på maredet for båter fra 15 til 20 fot, noen erfaringer med disse? Er jo ca. halve prisen av elektriske. Hva med elektrisk vs. hydrauliske? Takker for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Selvjusterende, tenker du da på smart tabs ? De kom faktisk på markedet i 1999 og jeg kjøpte slike i 2002 og i 2009. Finnes både i syrefast stål og svart komposittplast. Har prøvd begge varianter. De er billige og enkle. men korrigerer jo ikke så mye for sidevind/skjev belastning. Det er jo primært for å hjelpe båter med tung motor eller høy planingsterskel. Båten jeg har nå trenger ingen trimplan, den er bred bak og har god bæring og sterk motor med passe vekt. Her en eldre artikkel fra båtmagasinet http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-smart-tabs-selvjusterende-trimplan Jeg monterte disse brakettene, ikke som dorgebrems men litt lengre opp på akterspeilet slik at jeg kunne "koble ut" mesteparten av trimplanfunksjonen ved at de kom opp nesten plant med båtbunnen i øvre stilling, noe som kan være ønskelig i visse tilfeller. Både for å teste fart med og uten trimplanfunksjon aktiv, og ved landsetting/strandsetting og hvis man kun trenger full funksjon ved mye last i båten. http://www.nauticusinc.com/nauticus_pro_troller.html Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
KMV-mannen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Tja, smart tabs selvjusterende virket jo ganske bra på de litt mindre båtene (Båtmagasinet testen) men med den store båten på 1 tonn merket man liten forskjell..... Kanskje elektriske er tingen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 ja spørsmålet er vel hva man primært ønsker å oppnå med dem. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
KMV-mannen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Raskere opp i plan er jo ikke dumt, men hovedsakelig bedre marsjfart, så av testen at på enkelte modeller fikk man økt marsjfarten med 4-6 knop ved samme turtall som før montering av flaps Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
3rik Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Gikk nettopp fra hydraulisk til elektrisk sylindre. Mye bedre. Responsen på el er umiddelbar og kontant. Nå sammenligner jeg med eldre hydrauliske sylindre da... Slipper pumpen og rør til denne også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Smart Tabs har nok flere og andre modeller nå enn da båtmagasinet gjorde sin test. Men har ikke With Vital litt spesiellt akterspeil, går det an å montere trimplan sånn uten videre ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Kjenner ikke til smart-tabs, men har båter med hydraulisk og elektriske trimflaps. Holder en stor knapp på den elektriske pga svært hurtig respons, og ikke minst at det er et langt enklere mekanisk opplegg. Har ikke hatt noe plunder av noe slag. Har hatt en del plunder med de hydrauliske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMV-mannen Svart 6.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2013 Det var et vedig godt poeng, litt flaut, men det stemmer jo faktisk at denne modellen har et noe uvanlig skrog, ihvertfall avslutningen akter, med to slags "utstikk" på hver side bak, blir kanskje vanskelig å få til å sette på noe trimflaps i det hele tatt? Var litt noop å glemme dette, men har kun hatt båten noen få uker, så håper jeg er litt unnskyldt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.