Jump to content

Honda BF50 1999 mod. vil ikke starte


Dagisen

Recommended Posts

Heisann :)
Jeg er helt fersk innen båt og har akkurat kjøpt meg en Skibsplast HT15 med en Honda BF50 4-taktersmotor fra 1999.
Motoren har ifølge forrige eier vært på service hver høst etter endt sessong, og har blitt brukt lite.

Problemet mitt oppstod nå inatt;

Jeg hadde kjørt en del rundt i glomma og øyern for å kartlegge bunn med structurescan. Mye kjøring i 2-3 knop og et par start og stopp for å jigge.
Dad jeg kjørte inn mot havna satte jeg båten i fri for å ta et par kast. Stod og kastet i 3-5 minutter før jeg ga meg. Jeg satte spaken forover, og båten rygget!!! Jeg satte den så i fri, for deretter å sette den i rygg, og den rygget. Jeg satt den i forward igjen, og den rygget. Etter dette slo jeg av tenninga. Og nå starter den ikke igjen. Virker som den ikke får strøm i det heletatt. Jeg synes dette er merkelig, da alt av lys, ekkolodd og tilt fungerer utmerket. Noen som har noen ideer? Blir veldig takknemlig for hjelp :)

MvH
Dag Chirster

Link to post
Share on other sites

innfestinga på girkabel har løsnet, enten bakpå motor eller i kontrollboks.

 

Og så gjør fribryteren jobben sin og sørger for at du ikke får startet motor i gir

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

takk for raskt svar.

 

Hvordan skjer dette egentlig? Normalt at det skjer? Er det lett å fikse dette selv, er student så finansene er ikke på topp akkurat nå. Hvordan kommer jeg da evt til ? :)


Det kan ikke være en sikring som har brent seg ? Hvor kan jeg finne sikringene på motoren ?

Link to post
Share on other sites

ta av dekslet og se hvor kablene kommer inn. Kjenner ikke Honda så godt men tipper de har omtrent samme festemåte som yamaha. Der sitter de gjerne klipset fast i en holder. Dersom girkabelen har hoppet ut her så vil det kunne gi alle symptomene du beskriver. Så da er det bare å få kabelen satt på plass igjen og sjekke at det fungerer. Legg gjerne ut bilder om du er i tvil - er sikkert honda eiere her som kan hjelpe.

 

En sikring vil aldri gi trøbbel med giringa på disse.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Viste seg at girewiren hadde knekt ved festet inn til motoren. Fikk løs denne, dytta giret I fri og da startet motoren med en gang.

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe gir- og gasswire I nærheten av Lillestrøm? Tenkte å bytte gassen samtidig da jeg tror denne er like gammel.

Er det en vanskelig jobb?

Link to post
Share on other sites

ikke spesielt vanskelig vil jeg si, men du må være påpasselig med å få justert kablene rett.

 

Dersom kontrollboksen ikke har vært åpnet på en stund så kan gjerne skruene sitte godt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...