Jump to content

Evinrude XP 10, 1989mod som ikke vil gå på tomgang.


Diddn

Recommended Posts

Som tittelen sier så har jeg en Evinrude XP 10 som ikke vil gå på tomgang,den går på tomgang av og til hvis jeg er heldig.

Jeg har byttet motorblokk og satt tenningen til der den var når jeg tok motorblokken ut av en annen motor.

Tenningen har jeg ikke tatt av blokken, da blokken ble tatt ut så jeg har ikke rørt statoren sånn bortsett fra å flytte den bort til der dens posisjon var før demontering.

Forgasserens blandingsskrue er stilt inn etter bruksanvisningen som fulgte med den nye platen oppå forgasser.

Som sier helt inn og 2,5 omdreininger ut som grunninstilling. Samt litt finjustering. Motoren har ny plate oppå forgasser. Slangen i forgasser som går til tomgangsdyse er i god stand og har ikke krympet.

Gassvaier er justert, og kule på gassvaier er justert. Hjulet på forgasser er også stilt slik at den berører kammen hele veien.

Kan det være at jeg må justere gassvaier for å få litt mer fortenning slik at den skal kunne gå på tomgang?

For når jeg tar gasshåndtaket ned til tomgang stopper den bare. Den vil noen ganger nesten starte på tomgang. Justeringsknotten på gasshåndtaket for tomgang vil ikke stå i ro når motoren går, og hvis den står i ro så kan den skrues litt til inn og vaieren går tilbake og knotten må skrues helt inn igjen til den står i ro.

Jeg synes disse motorene er så vanskelig å få til gå skikkelig på tomgang.

Er det noen her inne som vet hvordan man optimalt stiller inn tomgangen på disse motorene?

 

Mvh Diddn

 

Takker så mye på forhånd for råd, veiledning og svar.

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valsen som treffer kamen skal ikke følge hele veien , den skal kun gå på ved det støpte merke og oppover . Under stator plata bak på motoren er det ett gjengen hull , der kan det settes inn en lang skrue med fjær eller gummislange på for å justere tomgangen . Blir mer stabilt !

Link to post
Share on other sites

Har fått den til å gå på tomgang ved å justere gassvaieren litt, men dette var når jeg kjørte den med klokker. Så spørsmålet er om den vil gå på tomgang når propellen får motstand i vann? eller om den må justeres på nytt. Den vibrerer også sånn at turtallet stiger av seg selv da gasshåndtaket beveger på seg om jeg slipper det. Lurer på om jeg kan fikse dette med en slik friksjons kontroll som man kan få kjøpt til gasshåndtaket til disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at den bare vil gå på tomgang av og til da, jeg kan gi litt gass og hvis jeg tar håndtaket ned igjen til tomgang går den noen ganger ned forbi et "hakk" og stopper. Når dette skjer går tomgangskruen på gasshåndtaket helt ut igjen. Noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...