Jump to content

Fremgangsmåte autopilot og pc\kart


Trond_77

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke comnav, men regner med den kan sende nmea.

 

Dette skal inn på en serieport på pc. Forøvrig må du gi litt mer opplysninger for å få hjelp.... hva slags kartprogram osv.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Før du går videre med koplinger, bør du tenke gjennom om du virkelig vil basere autopilotens rute, skutas retning og manskapets sikkerhet på en PC. Jeg vet det er flere her på forumet som har gode erfaringer med PC som kartplotter koplet til autopilot. Jeg vil likevel fraråde det eller i hvert fall be deg tenke nøye gjennom det.

En PC med Windows er generelt sett ikke konstruert robust nok til å sikre at den ikke fryser, hakker, slukkerskjermen eller finner på andre rare ting som ingen har bedt den gjøre. I tillegg er det tre konkrete tekniske "egenskaper" ved en Windows/PC som jgør at den ikke bør inn blandes direkte inn i styring av en båt. (Litt spissformulert:)

1) En PC ikke er konstruert for sanntidsoppgaver . Styring av en autopilot skjer ved at GPS-en og Autopiloten kommuniserer ca en gang i sekundet, Alle oppgaver/programsnutter en PC skal utføre blir lagt i kø og må vente til prosessoren er ledig med forrige oppgav. Det kan ta 2 millisekunder, eller 20 sekunder. Feks Google Earth krever mye prosessorkraft, og hvis den finner ut at den vil bruke 20 sekunder på en sak, før den lar neste program slippe til, og neste program er kartprogrammet som skal oppdatere Cross Track Error, så er du i teorien uten styring i 20 sekunder.

2) USB-porten er på de fleste PC-er satt opp til å gå i dvale for å spare strøm, enten når den ikke er i bruk og/eller etter en hvis tid. Det er fullt mulig å få denn igang igjen ved litt frenetisk klikking med musa, men den stanser gjerne på et ulykkelig tidspunkt.

3) Men det værste er USB til RS232-dongelen som er nødvendig på de fleste nye PC'er som ikke har egen RS232 port. Dongelen har det med å slutte å virke med ujevne mellomrom. Enten pga punkt 2) eller fordi driveren fryser eller finner på annet tøys. Det finnes dyre dongler som oppfyller industri/mil krav. Men de er like dyre som en rimelig kartplotter. Dessuten stopper de de også bare sjeldnere. Er du skikkelig uheldig må du ; kople fra Autopiloten, slå av PC'en, trekke ut strømkontakten, fjerne batteriet, trekke ut USB-dongelen, montere batteriet igjen, starte PC'en, sette innn igjen dongelen, starte kartprogrammet, velge GPS og Autopilot i nedtrekksmenyene og aktivere autopiloten igen (puh!) før du kan lene deg tilbake igjen og slappe av.

 

De fleste sitter ved rattet/roret når autopiloten styrer og kan lett overta roret, men likevel er det unødvendig å utsette seg for slike stressmomenter.

 

Min anbefaling er at du anskaffer en rimelig kartplotter. Du kan også greie deg med bare en gammel brukt fastmontert GPS som kan lagre waypoints og ruter og som kan "snakke" med en autopilot og som er i stand til å motta og lagre waypoints og Ruter fra ett kartprogram på PC.

Ditt helautomatiske elektroniske navigasjonssystem vil da bestå av tre deler: PC med kartprogram og en RS232/serieport/USB-dongle, Kartplotter/GPS, helst med to NMEA kontakter/kanaler og autopiloten 1440. PC'en er koplet bare til Kartplotter. Autopiloten er koplet bare til Kartplotter/GPS. Mao ingen direkte ledning/datakopling mellom PC og autopilot.

Både Kartprogrammet, kartplotter og autopilot må settes opp og testes før du gar videre. (Oppsettet er avhengig av produsent)

 

Bruken vil da kunne bli som følger:

1) Du planlegger turen med waypints og ruter i kartprogrammet på PC'en.

2) WP og Ruter laster du opp fra kartprogrammet til Kartplotter via RS232/NMEA-donglen og lagrer i kartplotter til neste gang.

3) Du henter frem og aktiverer den planlagte ruten i kartplotteren.

4) Til slutt aktiverer du Navigation mode i autopiloten.

Så er det bare å lene seg tilbake.......

 

Hvis du i tillegg lager en NMEA-kopling FRA kartplotter til PC, kan du følge båten i kartet på PC'en. Fordelen er at du ikke trenger å eksponere PC for sol og vann, fordi du har kartplotteren montert ute. Enten på fly eller i cockpit. Samtidig kan du da også vise kartprogrammet på storkjermen i salongen nede eller overføre live via ICE og internet til kona som sitter hjemme og følger med på hvor "fiskeplassen" din er.

 

Det er litt jobb å kople til og sette opp første gang, men etterhvert blir det std prosedyre.

De mere tekniske oppgavene er utførlig og hyppig beskrevet i andre tråder.

 

Lykke til

 

Samtidig imøteser jeg gjerne andre synspunkter og andres meninger og erfaringer.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Dersom du kikker på det de har på brua på båten til Sommeråpent, så ser du egentlig en haug med PC'er. Inni radaren sitter det en PC. Inni kartmaskina sitter det en PC. Tilogmed inni DP anlegg sitter det en PC.

Har hatt en eller fler PC i båten i en bråte med år og det har vært helt problemfritt. Til i/o bruker jeg et PC kort fra Socket. Fåes med opp til fire porter.

Eneste kontra med PC er strømforbruket. Bruker like mye som en stor kartplotter. Derfor har jeg i en tid gått og sett på en løsning med MacBook Air.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker både autopilot og pc, men jeg har ikke koblet disse sammen. Ser ikke poenget i å følge waypoints fra navigasjonsprogrammet, føler at jeg i så tilfelle mister kontrollen.... Autopiloten bruker jeg som kursholder, og som sådan en av de beste investeringene jeg har gjort.

 

Bruker TIKI på PC for navigasjon, og det synes jeg også er gull. Har aldri erfart at den på noe tidspunkt har hengt seg opp og fryst e.l. på 4 år. Mulig det er avhengig av hva slags PC man har, men på min Lenovo er all "sleep/standby" funksjonalitet konfigurerbart. Setter veldig pris på den store skjermen.

 

Har imidlertid tenkt på å skaffe meg en billig kartplotter/GPS for å forsyne min VHF med posisjon, samt som backup.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Dersom du kikker på det de har på brua på båten til Sommeråpent, så ser du egentlig en haug med PC'er. Inni radaren sitter det en PC. Inni kartmaskina sitter det en PC. Tilogmed inni DP anlegg sitter det en PC.

Du har delvis rett. Mye avansert elektronikk også kartplottere og livsviktige medisinske apparater er basert på PC lignende hardware og Intel x86 prosessor, men med Industri/maritim/mil spec. OG operativssystemet er svært sjelden Windows. Hvis Windows er brukt bruker de WIndows Embedded som er strippet ned og tunet til ett formål. Du får ikke kjøpt det løst som privatperson og du kan ikke installere annen programvare enn det produsenten bestemmer og har testet. Du har heller ikke tilgang til operativsystemet, eller BIOS. Maskinen starter rett opp som f.eks kartplotter. Du kan ikke surfe litt på Facebook og laste ned tre apper før du starter radaren eller plotteren eller VHF-en

 

TIdligere brukte man ofte ingenting eller DOS, De siste 15 årene er det kommet mange moderne sanntids operativsystemer tilpasset Intel x86 som har innebygget funksjoner for å holde HW og programmet i live 24/7.

 

Har hatt en eller fler PC i båten i en bråte med år og det har vært helt problemfritt.

Det kan godt hende det har vært problemfritt, og PC ombord kan brukes til så mangt uten problemer.

 

Har du koplet PC direkte til Autopilot og kjørt på WP og ruter lagret i PC?

Jeg bruker både autopilot og pc, men jeg har ikke koblet disse sammen. Ser ikke poenget i å følge waypoints fra navigasjonsprogrammet, føler at jeg i så tilfelle mister kontrollen.... Autopiloten bruker jeg som kursholder, og som sådan en av de beste investeringene jeg har gjort.

Det tror jeg på. Min autopilot er også min beste investering. Men å holde rett kurs betyr ikke nødvendigvis rett frem for den tar ikke hensyn til avdrift og strøm.

Hvis du kopler din nyerværvede kartplotter til autopiloten vil den styre deg dit du vil med +/- 6-7 meters avvik, uansett vind og strøm.

Da vil du oppleve at investeringen din har fordoblet seg i form av økt sikkerhet og presisjon.

 

 

 

Bruker TIKI på PC for navigasjon, og det synes jeg også er gull. Har aldri erfart at den på noe tidspunkt har hengt seg opp og fryst e.l. på 4 år. Mulig det er avhengig av hva slags PC man har, men på min Lenovo er all "sleep/standby" funksjonalitet konfigurerbart. Setter veldig pris på den store skjermen.

 

Har imidlertid tenkt på å skaffe meg en billig kartplotter/GPS for å forsyne min VHF med posisjon, samt som backup.

 

Lenovo er fremdeles et av de beste valgene du kan gjøre, for de er generelt hakket mere driftsikre enn andre.

Forutsetningen er at du forstår hvordan du kan stille den inn og fjerne all unødig programvare.

Men mange vil oppleve heng og frys likevel.

 

Min anbefaling; Ikke bare som backup, bruk den aktivt som jeg foreslår over. Du vil oppleve en "ny dimensjon av båtlivet". Båten finner veien nesten på egenhånd.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

OG operativssystemet er svært sjelden Windows. Hvis Windows er brukt bruker de WIndows Embedded som er strippet ned og tunet til ett formål. Du får ikke kjøpt det løst som privatperson og du kan ikke installere annen programvare enn det produsenten bestemmer og har testet. Du har heller ikke tilgang til operativsystemet, eller BIOS.

 

Mnei. Det er fullt mulig å spille Minesweeper på en DP konsoll. Du bare går ut av applikasjonen. Bootfila er laget slik at applikasjonen starter direkte. Nå skal det vel også sies at industriPC som brukes brukes oftest som GUI mot en eller en annen real-time unit et annet sted. Men du finner alle versjoner av Windows fra NT og oppover.

 

 

Har du koplet PC direkte til Autopilot og kjørt på WP og ruter lagret i PC?

Nei. Ser ikke behovet. Har seilbåt og vinden blåser skjelden samme vei den dagen jeg skal seile og den dagen jeg planlegger.

Link to post
Share on other sites

 

Min anbefaling; Ikke bare som backup, bruk den aktivt som jeg foreslår over. Du vil oppleve en "ny dimensjon av båtlivet". Båten finner veien nesten på egenhånd.

 

 

Som sagt, vil ikke at båten finner veien nesten på egenhånd....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut denne før men:

Rota rundt på nettet for å prøve å finne hvor mye strøm man egentlig brukte med navigasjon på PC. Lite om det, men jeg fant en benchmark hvor man testet små laptoper som skal være svært snille på strømmen mot hverandre.

 

bilde

 

Som en referanse slang man på en MacBook Air som jo er en maskin med høy ytelse.

Og det ga egentlig et noe uventet resultat.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også seilbåt og er interessert i strømforbruket.

Har til slutt funnet en 32 tommer 12 V TV som bare brukte 19 W Anderson ellign.

 

Men det var jo interesant at Mac ikke brukte mer. Det viser vel bare at speed stepping og effektiv bruk av idle mode i prosessor, kan gjøre underverker. Så mens de små prosessorene i de bærebare går for fullt og stråler varme, kan macen koste på seg en liten høneblund mellom opopgaven. Teknologien i Mac er vel også noen år nyere.


Hei , har idag en comnav 1440 autopilot som jeg vil koble sammen med en pc med kart .

 

hvordan går jeg frem og hva trenger jeg ?

 

Bare som en liten oppklaring til trådstarter trond_77.

PC til navigasjon er helt OK. Dvs legge opp WP og ruter og følge med på kartet skjermen, mens du styre selv.

 

Men å kople PC til autopilot og dermed gjøre den direkte delaktig i styring av båten, vil jeg uansett fraråde.

Og det er det jeg forstod at du ønsket.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

1) En PC ikke er konstruert for sanntidsoppgaver . Styring av en autopilot skjer ved at GPS-en og Autopiloten kommuniserer ca en gang i sekundet, Alle oppgaver/programsnutter en PC skal utføre blir lagt i kø og må vente til prosessoren er ledig med forrige oppgav. Det kan ta 2 millisekunder, eller 20 sekunder. Feks Google Earth krever mye prosessorkraft, og hvis den finner ut at den vil bruke 20 sekunder på en sak, før den lar neste program slippe til, og neste program er kartprogrammet som skal oppdatere Cross Track Error, så er du i teorien uten styring i 20 sekunder.

 

Samtidig imøteser jeg gjerne andre synspunkter og andres meninger og erfaringer.

 

Det er ikke slik det virker, selv ikke med Windows. For mange, mange år siden manglet både Mac OS og Windows preemtiv multitasking, men ikke i dag. Hvis man stiller enda høyere krav kan man til og med fint installere et RTOS på en PC.

 

Å site og dille med Google Earth eller WoW på samme PC som styrer båten er dog ikke lurt. Det er ikke lurt å gjøre mens en dedikert kartplotter styrer båten heller. Litt merkelig å legge til grunn at noen med vettet i behold vil finne på dét?

 

Til slutt - har ingen erfaring som tilsier at en litt tilårskommen kartplotter er i nærheten av å være så stabil som en moderne pc eller et nettbrett, men det er nå engang bare slik jeg opplever det.

Link to post
Share on other sites

Du har jo rett i at Windows er blitt mere stabil og at Win 7 er bedre enn forgjengere og kanskje godt nok. Men å bruke std PC, eller en gammel PC tilkoplet autopilot vil jeg likevel ikke anbefale.

Du har fremdeles problemet med USB-Rs232 dongelen.

 

SE over:

3) Men det værste er USB til RS232-dongelen som er nødvendig på de fleste nye PC'er som ikke har egen RS232 port. Dongelen har det med å slutte å virke med ujevne mellomrom. Enten pga punkt 2) eller fordi driveren fryser eller finner på annet tøys. Det finnes dyre dongler som oppfyller industri/mil krav. Men de er like dyre som en rimelig kartplotter. Dessuten stopper de de også bare sjeldnere. Er du skikkelig uheldig må du ; kople fra Autopiloten, slå av PC'en, trekke ut strømkontakten, fjerne batteriet, trekke ut USB-dongelen, montere batteriet igjen, starte PC'en, sette innn igjen dongelen, starte kartprogrammet, velge GPS og Autopilot i nedtrekksmenyene og aktivere autopiloten igen (puh!) før du kan lene deg tilbake igjen og slappe av.

 

Jeg har langtidstestet dyre(!) industrispekkede dongler, selv "manageable" overvåkede konvertere til 3,500,- (+mva) holdt maks i 24 timer. Ofte frøs de etter noen timer.

Så hvis du på død og liv skal bruke PC, bør du skaffe en nyere med onboard RS232-port. Det er enklere og mer robust teknologi, men du finner de ikke på Elkjøp eller Komplett.

Og RTOS høres ut som en god ide.

 

Men da er det vel enklere å finne en brukt kartplotter på Finn :smiley:

 

Det er et råd i beste mening, selv om det kanskje ikke var det svaret trådstarter håpet på :nonod:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...