Jump to content

Ny i båt, Finnmaster BR 53 med 2013 Yamaha 80BELT!


Magnus.e

Recommended Posts

Hei. noen spørsmål om praktisk båtføring.

 

Jeg tok båtførerprøven i går, Men har vel praktisk talt ikke kjørt "styrt" en båt mer en 6-7, ganger.

 

Familien har kjøpt landstedsbåt, en 2011 Finnmaster BR 53 med 2013 Yamaha 80BELT. Alt er nytt og sjøsatt for første gang i mai i år.

 

Det jeg har litt spørsmål om er fart og trim.

På trimmåleren til yamaha motoren er det et standard symbol med baugen opp og ned på midten av displayet, men skalaen går fra 0 - 6. Vil det da si at 0-2 er negativ trim, 3 nøytral og 4-6 er positiv trim? Eller er 0 nøytral trim og 1-6 positiv?

 

I pensum til prøven står det bare at akterlig trim gir bedre håndtering mens at forlig trim gjør at man kan skjære lettere gjennom bølger, men kan gjøre båten vanskelig å manøvrere.

 

I bruksanvisningen til motor står det at for å finne riktig trim i høy hastighet så skal man trimme ut til motor suger luft, for og så trimme ett eller to steg tilbake.

 

Hva er best praksis for trim under akselerasjon, lav fart, høy fart og mange eller få personer i båten?

 

Og viktigst av alt, finnes det farlig trim som kan gjøre båten ustyrtelig eller verre?

 

Setter stor pris på alle tips og råd :)

Link to post
Share on other sites

Må nesten bare prøve deg litt fram når du er ute i båten, og bli kjent med den på det viset. Når du skal opp i plan, trimmes motoren inn mot akterspeilet. Når båten planer og du ligger på f.eks. 4000 omdreininger på motoren, kan du prøve å trimme litt ut. Du ser da på økt turtall / knop når båten går lettere i sjøen. Samtidig må en være obs på evt dårligere grep på propell i vannet ved svingkjøring etc.

 

Ved større sjø forfra er det ofte fordel å trimme motoren inn mot akterspeil for å presse baug ned.

 

Trim ved lavere fart vil variere med båt / motor kombinasjon. En må nesten bare prøve seg fram her og, og se hvordan båten oppfører seg. Ditto med mange i båten, og hvordan det planer. Vektfordeling viktig. Opp i plan med motor inn mot akterspeil, prøv hvordan båt oppfører seg når trimme litt ut.

 

Trimindikator er til en viss hjelp, men en må bruke øyne og ører vel så mye for å finne rett trim.

Link to post
Share on other sites

Med mange i båten eller litt last, er det lurt å trimme motoren inn, altså 0-2 kanskje, så når den planer kan du trimme ut litt mer så båten går lett og pent. Vanskelig å beskrive da det er forskjell fra båt til båt.. De fleste båter går greit ned middels trim, altså 3-4.. Så kan du finjustere etterhvert som du kjenner båten bedre.

 

Farlig trim KAN være om du trimmer så langt ut det går i full gass.. Da er det lite kontakt med vannet og høy fart, men det er begrenset hvor ille det blir med den båt/motorkombinasjonen tror jeg..

 

Ved vannsport er det lurt å trimme motoren litt lavt for å få bedre feste i sving, og lettere planing..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

og så varierer det etter om du har sjøen inn fra siden, forfra eller bakfra. Forfra = trim baugen ned, bakfra , trim opp.

Med stor fart og baugen nedtrimmet for mye med sjøen bakfra så kan båten skjære ut til sidene ganske brått.

Som glalaks er inne på, tror denne båt/motorkombinasjonen vil oppføre seg temmelig nøytralt og forutsigbart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...