Jump to content

MPPT solcelle regulator anbefaliger?


Helge78

Recommended Posts

MaxPower har jeg brukt nå en sommer sammen med ett solpanel på 69W montert fast montert foran sprayhooden på seilbåten. Morsomt å se at battmetret viser lading på over 2A i uthavn (når ikke kjøleskapet går) Veldig fornøyd. Regulatoren trekker kun 6mA fra batteriet. Kjøpte den hos Hjertmans i Sverige for SEK 999,-.

Kjøper du billige regulator som ikke har MPPT får du etter hva jeg skjønner ikke benyttet spenningen som solpanelet gir på mellom 13-19V. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har allerede kjøpt ein slik PWM regulator på best marin, men ser at den ikkje klarer å lade noenting om ikkje batteriene er tomme i regnvær.

Rekner med at ein MPPT regulator hiver spenningen opp til 14 - 14,5 volt, og så er lading i orden..

 

Har i dag et panel på46 watt, men lurer på å kjøpe meg et på 100 watt i tillegg.

 

Kan eg paralellkoble 2 stk på ein regulator?

Link to post
Share on other sites

En MPPT regulator klarer ikke lage noe ut av ikke noe, er det gråvær eller regnvær som du skriver så får du svært lite ut av et solpanel...vi snakker da om et par hundre milliamp.

Ja du kan godt parallell koble flere panel, men det er bedre å heller velge en regulator med flere panel innganger. Husk at summen på alle panelene avgjør størrelsen på regulatoren. I ditt forslag så må du ha en regulator på 16 amp.

Link to post
Share on other sites

Ja du kan godt parallell koble flere panel, men det er bedre å heller velge en regulator med flere panel innganger.

 

Hvorfor det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Holder på p bygge to panel, ett på ca 120W med 36 stk 6x6" celler på ca 4w hver og ett på ca 60-70W med 36stk 3x6" celler, og fant en MPPT regulator på ebay til rundt $ 50. http://www.ebay.com/itm/LCD-30A-MPPT-Solar-Panel-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-380W-760W-With-USB-/281114918367?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4173c13ddf#ht_10000wt_1203

Den klarer 30A og har endel funksjoner som overvåker max og min spenninger og gir info om batteriets lading. Det har også temp overvåking.

Prisen er gunstig om man vil begynne et sted, så kan man eventuellt skaffe noe dyrere senere om man trenger det.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...