Jump to content

Hvilke toppfart skal Hydrolift f-23 med 260 ha?


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Spørsmålet er som tittel: Med riktig propell, og riktig tilt, hvor høy hastighet skal det være mulig å få? Hvilke turtall har da motoren? Hva er max toppturtall på denne motoren?

 

Motor er Merc, 5,7 v8 260 hk.

 

Har ikke fått hentet båten enda, men i følge eier gjør båten 50 knop på max...

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har i dag hentet båten, og skal ha den på vannet i morgen. På båten sitter det en Balistic, 14 1/2 23 propell. Rustfri propell.

Denne båten har alpha drev, og 260 hk 5,7. Selger mener toppfart er rundt 50 knop.Da har motoren 4100-4200.

Dere som har greie på dette, er dette optimale propellen til denne båten? Om enn skulle ønske høyere toppfart, hvilke propell burde jeg ha da?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Det er noe lavt turtall og den motoren burde greie mer. Kan hende den trenger en tune-up så gjør den noen knop mer med den propelleren du har. Med litt krusninger på sjøen burde du ha 4600-4800 med lett båt og tomt i baugen og dreggkassa. Viktig at den er ren under og på drev og propell.

Link to post
Share on other sites

Den er helt ren under. Propell er helt blank. tune up, hva kan gjøres der? Endre luft/ bensin forhold?

Om enn hadde fått ut, 30-40 hester ekstra, ville motorturtallet økt da, eller vil den bli sterkere på bunn? ville denne propellen yte båten bra ved rundt 300 hk?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Først kan du sette i nye tennplugger og evt. rotor og fordelerlokk hvis dette er gammelt. Sjekk fortenninga. Nytt bensinfilter. Sjekk kjølevannstemperatur. Billige ting som kan stjele mange hester hvis det ikke er iorden. For å få mere hester trenger du Vortec topper og innsug og sikkert en annen kam. Muligens litt høyere kompresjon. Slett ikke komplisert.

Link to post
Share on other sites

hvor får enn tak i slike topper? hva koster slikt? innsug, der har jeg sett det leveres mye.Har sett på hjemme siden til Holly, og de leverer EFI system, som enn monterer tilsvarende en forgasser. Holly terminator. Holder opp til 650 hk. Noen som har slikt? Skal gi bedre respons, og lavere forbruk, mer effekt.

 

Mye gav du for manifoilene dine Dieseldahl?

 

legger ved en link.

 

https://www.holley.com/550-406.asp


motor var overgått da forrige eier kjøpte den for 3 år siden. Ny vannpumpe, starter plugger osv.

Denne hadde sittet i en 96 bayliner mente han. Men jeg vet ikke.

 

Ser det er mange som får over 60 knop med 350 MPI, og må si det frister litt. Kommer jeg over 60, er jeg fornøyd egentlig...

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte å få de for $1600 på bud på eBay. Har ikke sett noen avertere de så billig hverken før eller siden. Jeg har et sett vortec topper liggende. Hvilken årsmodell er motoren din? Hvis du tar av et toppdeksel ser du støpenummeret på topplokket. Et nærbilde av motoren kunne vært til hjelp.

Link to post
Share on other sites

har du et sett topper ja, interesant. Hva skal du ha for disse? Prøver å få lagt ut et bilde av motoren nå. Hva gir topper i effekt? hva er forsjellen på disse toppene fra de gamel?


jeg prøver å laste opp et bilde, men jeg får ikke opp bildet. Trykker på last opp bilder, og velger bilde. Men får ikke noe videre valg... Hva gjør jeg feil?


årsmodell vil var i følge tidligere eier 96, men jeg vet ikke det helt sikkert. Er en 350 mag, med tunderbolt tenning om det sier deg noe ang alder.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sjekke litt hva de er verdt med nye rustfrie ventiler og riktige fjærer ift. kamaksel. Skal til motorbyggeren på Ski i morgen tipper jeg og hente en nyoverhalt 350MPI så skal jeg undersøke litt. Vortec motorer har altså topplokk med bedre brennkammer og innsugskanaler enn tidligere motorer og gir betydelig bedre dreiemoment og lavere forbruk og du får lett 30-40 hester mer med riktig kompresjon og kam.

Link to post
Share on other sites

ok, dette høres interesant ut. Du har ikke en 350 MPI du skal selge da? Gjerne en med vortec topper? Når kom vortec toppene? Om enn ikke bytter kan, hva gir toppene alene? Er disse i stål eller alu?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Toppene er i stål. GM performance lager alu-topper og det finnes ulike originale og ettermarkedstopper i både stål og aluminium til disse motorene. Aluminiumstopper gjør at du kan øke kompresjonen noe men er ikke nødvendigvis noe bedre i en båtmotor. Jeg skal selge den MPI motoren ja. Ikke ferdig bygd ennå. Vortec-motorene kom i 1996 og MPI versjonen noe senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...