dastunt Startet 6.August.2013 Del på Facebook Startet 6.August.2013 God kveld! Eg har ein 2003 mod. Mercury 4t, 60 hk som var tatt storservice på i fjor med olje og filterskifte. Pga lite tid fekk eg berre brukt den 9 timer i 2012. Båt og motor har vert lagra utendørs under tak i vinter. Spørsmålet er då om eg treng å skifte motorolje, filter og girhusolje no når eg skal sjøsette? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Det hadde neppe jeg gjort. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Nei Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Antagelig ikke nødvendig, men i lys av hva 2-3 liter olje koster (mange utenbords kan bruke vanlig 15w40 som er billig) og de 5 minuttene det tar og bytte, så hadde jeg gjort det. Filteret hadde jeg latt stå iom under 9 gangtimer. Olja hadde jeg bytte pga at den har stått i ett år mtp kondens og for sjelero, hehe. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Hadde ikke byttet oljefilter og gearolje. Et skifte av motorolje skader jo aldri, men mtp kvalitet på moderne oljer er det nok ikke nødvendig. Hvis oljen ser fin ut på peilepinnen (ren og klar) er det vel mer et spørsmål om hvor pedantisk du sjøl er Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Hadde ikke vurdert det en gang. Men å løse litt på nederste skrue for å se på gearoljen skader ikke :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 girolja kan man også sjekke - skru ut nedre pluggen og hold f.eks en finger for. sjekk om det er spon samt se på oljedråpen som unnslipper om den ser grå ut. I så fall, bytt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Jeg ville ha sjekket gearoljen for vann som ivar skriver, utover det ville jeg ikke ha gjort noe. Ser noen bekymrer seg for kondens, men det er helt ubegrunnet. Eventuell kondens forsvinner uansett første gang du kjører motoren god og varm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
dastunt Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Takk for mange gode svar. Motoroljen vart peila og såg fin ut. Giroljen var i skjønneste orden. Med ny våtdrakt blir det mange timer med vannski no på seinsommer høst. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.