Jump to content

Øien 530f - Er der nødvendig med vindskjem?


Stadtlandet

Recommended Posts

Hallo!

 

Har nett kjøpt oss Øien 530f, og lurer på om det er nødvendig med ein vindskjerm, eller om den berre kjem i vegen? Skal bruka båten mest i området rundt Stadt. Er det noko anna utstyr som kan vere greit å ha til den?

 

Håpar nokon har nokre gode tips!

Link to post
Share on other sites

Vi har en 530F i familien, så kjenner båten ganske godt.

 

Ikke tvil om at vindskjerm har sin funksjon for å gi ly for regn og vind. Merker veldig stor forskjell på å sitte på passasjerpall og bak vindskjerm i surt vær. Vindskjermen vi har, er tonet (blå-). Hadde vært bedre med en klar skjerm mtp sikt, da det i gråvær blir mørkt å se gjennom ut på sjøen.

 

Ekkolodd / kartplotter er veldig greit å ha, særlig ved fiske og hvis en ikke er lommekjent der en ferdes. Vi har et enkelt Garmin ekkolodd, men kunne godt tenkt meg plotter også.

 

Vi har bensindreven kraftblokk. Grei til tunge hummerteiner, teiner i lenke, krepse- og havteiner. Men bråker en god del, så jeg drar for hånd hvis det er mulig...

 

Ellers en veldig grei fiskebåt, bra selvlensing, solid og bra kvalitet. Føles trygg å være ombord i selv i ganske stor sjø. Liten eller ingen planingsterskel.

Minus: Litt vel følsom for vind (driver), og synes den går penest opp til ca 20 knop. Noe som er helt greit.

 

PS. Regnet med at du med vindskjerm mente for førerplass, og ikke "overbygg" som dekker hele fronten.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Far i huset kjøpte 530 for sikkert snart 8-10 år siden, da av den typen uten selvlensing og vindskjerm på styrekonsoll, kan ikke si at savnet etter vindskjerm er så fryktelig stort, kanskje når det blåser og fyker på det verste.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Vi har montert en svingbar stol på førerpall. Hvis din far er litt opp i årene, kan det være fordel å montere fiskehjul slik at han kan svinge evt stol rundt uten å reise seg og sitte og bruke fiskehjulet. Dette må da monteres slik at han vendt bakover kan håndtere hjulet greit. Sikrere å sitte og jobbe ved fiske hvis det er litt ruskete på sjøen.

 

Kraftblokk har vi montert akter for passasjerpall, slik at en står og jobber med tau her, og kan legge teiner enten på akterbenk eller passasjerpall. Fungerer greit, men en må da strekke seg litt mer etter styring / gear & gass. Her er vindskjermen også god til å kunne ta tak og holde seg i hvis det er sjø. Denne er solid nok til det.

 

I nærheten av sittepaller blir også rekka godt avstivet, slik at det blir minst "fleks" i rekka ved større belastninger. Greit å montere utstyr her. En må kanskje lage til brakett / feste sjøl for å få optimal plassering av fiskeutstyr, men dette har en igjen for. Bruk rustfritt materiale (alu eller rustfritt stål/ bolter).

 

Ellers har vi kjøpt store gummimatter med åpninger i som legges på dørken, da dørken blir veldig glatt ved f.eks. sildefiske etc. Disse kjøpte vi på Tools.


bilde

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig :smiley: Dere får nok mange fine turer med den båten.

 

Bare pass på når dere skal montere stol, at den plasseres sånn at den går fri av rekke etc når den svinges rundt. Vår stol fikk vi fra Øien forhandler. Måtte montere festet relativt langt bak og til venstre på pall for at den skulle gå klar når svinges rundt. Ellers grei å montere. Bruk rustfrie skruer og en klatt silikon / sikafleks i skruehull. Fordel også at en holder seg mer tørr i baken med en slik stol...

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Har nett kjøpt oss Øien 530f, og lurer på om det er nødvendig med ein vindskjerm,

Nødvendig? Nei, men veldig greit å ha den. Jeg ville ikke vært den foruten på min.

Ellers er jeg helt enig med Søringen når det gjelder blåtoningen på skjermen, min er også blåtonet og synest dette er veldig upraktisk da jeg synest sikten reduseres.

Jeg ferdes i farvann med mye holmer, skjær og staker og sitter en del med hodet til side for vindskjermen, akkurat som en hund med hodet ut ruten i en bil.

Så har du ikke montert skjerm enda så anbefaler hverfall jeg å få tak på en uten toning.

 

Bortsett fra det; strålende fornøyd eier av Øien 530F i snart 4 år.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg lurar på å kjøpa meg ein slik båt. Den skal eventuelt brukast til fiske, og til dykking.

Korleis er stabiliteten og lasteevna på båten?

 

Toler den to mann på ripa, så toler den ein dykkar òg.

 

 

Ask

 

Ingen problem att ett par kaller står i sia på den.

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar ags88.

 

Kor mykje krengar den med to mann på ripa?

 

Ask

 

 

Beklager men har ingen måle enhet på det.

Husker når fattern fikk sin, da husker jeg vi sto 3, kansje vi var 4 også, på sia på båten og beundret båtens stødighet i forhold til en rana 17 tror jeg det var.

Uansett så er 530 en stødig båt, har aldri følt at jeg har nådd noe bristepungt med den vertfall.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Kor mykje krengar den med to mann på ripa?

 

Vanskelig å si nøyaktig, men lite.

 

Størrelsen tatt i betrakting så har den god lasteevne med sine 212 cm bredde.

Uten at jeg synest den er for liten til mitt hobbyfiske med garn, teiner og ruser hadde jeg gått for en 620F om jeg skulle kjøpt Øien i dag.

Samme båt - bare litt større.

Denne var ikke kommet i produksjon da jeg kjøpte min i 2009.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig stødig, lite rank! Men så er den jo nesten som en bred pram også under da :giggle:

 

Eneste gangen vi har fått vann inn i selv-lensa på båten, var med 2 mann bøyd over ripa, en diger sankekiste fortøyd på samme side (vasstrukken og veide sikkert flere hundre kilo), og båten full av is! Og båten krenga heller ikke så mye. Tror du må ha en elefant på ripa skal du klare å velte den.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Legger inn ett lite stemnings bilde om bord i en 530, her er fangsten etter ei dragning av ruser i slutten på november 2012

 

93 kg sløyd og uten hode.

 

Vi gleder oss til høsten/vinteren eller hva? Rusefiske og Øien 530F, fin kombinasjon :smiley:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...