Jump to content

Trøbbel med Raytheon SL70 i regnvær. Brukertips ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har hatt en Raytheon SL70 montert denne sesongen. Flott hjelpemiddel. Heilt til det virkelig gjaldt... :worry: Eg har ikkje manual til den, så det er mulig eg kan stille bedre inn om nokon har tips.

Vi var ute og traff på regn,kuling og tåke. Annslår sikt til 20-100 meter. Det var varierende tykkelse på tåka.

Eg stilte radar inn med knappene eg hadde øvd meg på å bruke, og fikk etter kvart passe tydelige riss av det som måtte være land langs fjorden vi kjørte. Brått såg eg ein båt foran oss. Pulsen gikk høgt til eg fann ut kva vei den gikk... og den gikk samme vei som oss. Eg la nokre grader babord og passete båten. Heile tida justerte eg på rain/sea/gain for å få inn båten, men eg fikk den aldri inn...

Og eg som beroliga ei meeget nervøs kone om at vi hadde full kontyroll nå som vi har radar... yeah.

Noen tips eller erfaringer ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skal ikke kalle meg radarekspert. Jeg har fått det til å funke med de automatiske innstillingene på min Raymarine fra 2005. Eneste "fininnstillingene" jeg gjør er å velge mellom havn og kyst (bølgehøyde) og å slå av eller på for regn.

 

Det som er viktig er å bruke radaren også når det er bra sikt slik at man er trent i å tolke det som kommer frem på skjermen. Og så er det vilktig å avpasse farten etter sikten.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

) Fast Time Constant (FTC). This feature is designed to reduce the effect of long duration returns that come from rain. This processing requires that strength of the return signal must change quickly over it duration. Since rain occurs over and extended area, it will produce a long, steady return. The FTC processing will filter these returns out of the display. Only pulses that rise and fall quickly will be displayed. In technical terms, FTC is adifferentiator, meaning it determines the rate of change in the signal, which it then uses to discriminate pulses which are not changing rapidly. TC: FAST TIME CONSTANT.

 

Er for bruk i regn. I stedet for å forklare så la jeg inn info fra nett

Link to post
Share on other sites

Oki, det høres rimelig ut :smiley: Eg fikk greie bilder når eg justerte på den, men sidan eg kjørte aleine hadde eg ingen båter å teste radaren på, så eg veit ikkje om dei vart filtrert vekk slik eg opplevde når eg justerte rain...

Eg trur ikkje eg har havn / kyst funksjon ? Har som sagt ikkje manual..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Yupp ser rett ut :thumbsup: Var litt mange sider å skrive ut... får lese litt på minipc'en. Thanks !

Har RL70 annen kabel en SL70 ? eg har en kabel til SL70 liggende. Har vert skjøtet sånn ca bare for å teste om skjerm og dome virka etter demontering frå ein båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg mangler den 4 lederen som vhf skal kobles inn på, fikk kontakt med Raymarine Norge på facebook siden nå i kveld. Imponerende. De trodde de hadde en i en roteskuff. Det er ikke lagervare lenger desverre. Men fant de den ville de sende den over til meg.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...