Jump to content

Hvordan skifter man gass-wire i snekke med innenbords motor?


janmar

Recommended Posts

Hei
I dag fikk jeg en uventet overraskelse da jeg skulle på tur i båten. Jeg har hatt en gammel plastsnekke i ca 2 uker. Og utbedret en del småting som jeg "arvet" etter forrige eier.
I denne båten er det en Bukh DV20 diesel-motor. Og det meste fungerer greit. Såpass trygg følte jeg meg på båt og motor nå,etter 2 uker "bli kjent-turer", at jeg hadde pakket båten for en 3-netters tur.
Men så, ut fra havna, så skjedde det noe rart. Gass og gir-spaken ble mer en pynte-gjenstand, enn en bruks-gjenstand.
Båten ville ikke opp i fart. Ingen utslag på gass-spaken. Dvs båten gikk i gir på "tomgangs-turtall". Og jeg kunne sette i fri og i bakk-gir. Så giret fungerte. Men ingen fart.

Jeg fant fort ut at en tur Kristiansand-Søgne da ville ta hele dagen. Så jeg gjorde vendereis etter en halvtimes cruisein på fjorden i en halv knops fart.

Jeg skal ikke gjøre meg dummere enn eg er. Og jeg skjønte at det var gass-wiren som var røket.

Spørsmålet mitt er:
Kan noen forklare meg på en enkel måte hvordan jeg skifter en slik gasswire. Er det noe en med 10 tommeltotter kan klare selv. Eller må jeg ha fagfolk på verksted til å gjøre dette?
Er dette en dyr affære?

 

Jeg har en sånn en-spaks boks som er montert oppå kontroll-panelet. Dette må vel skrues opp?

Jeg er takknemlig for all hjelp, og veiledning. Og har lyst til å komme på tur før snøen kommer.

Link to post
Share on other sites

Hei janmar

 

Dette er veldig enkelt.

Gir eller gass vaier er det samme når du kjøper ny, selges over alt der de har båteler. De kjøpes på hver 5 eller10 cm i lengde om jeg ikke husker feil.

 

Det stemmer som du sier at du må løsne kontrollboksen på kontroll-panelet når dette er løsnet ser du hvordan vaieren er festet. Tipper du trenger en liten spiss tang for å løsne en saksesplint, ett skrujern ( flatt eller stjerne) og en 8 mm fastnøkkel for å løsne en bøyle som holder vaieren fast til selve kontroll-spaken.

 

Saksesplinten ble dratt ut av ett lite hull på en liten sylindrisk mutter, denne må også av, bare husk hvor langt inn denne var skrudd inn på det gjengete partiet i enden av vaieren.

 

Du løsner så på motorsiden her er fremgangsmåten mer eller mindre lik. Vaieren er festet i en liten bøyle og enden av vaieren er festet på armen med ei saksesplint. ( om det ikke er en saksesplint i enden av vaieren er det muligens ett lite låseblikk og en liten gjennomgående bolt, eller ett rundt lite hodet skrudd på armen og en plastikk brikke som bare er klipset på det runde hodet, klipsen bikkes av med ett skrujern).

 

Når dette er gjort er det bare å trekke ut vaieren, husk å binde ett lite tynt tau i enden av vaieren som du lar trekkes med hele veien gjennom. Dette bruker du motsatt vei når ny vaier skal på plass igjen.

 

Det kan godt være at det en masse ledninger som er stripset rundt denne vaieren. Disse må jo selvfølgelig taes bort før du drar ut vaier.

 

Lykke til

 

larss

Link to post
Share on other sites

Takker Niko og larss for gode svar, og god hjelp.
Jeg skrudde av kontrollboksen i dag, Og ser iallfall at wiren fremdeles sitter på festet til spaken. Men den er borte på motorsiden. Så det kan godt tenkes den bare er røket av på festet til motoren.

Det var litt rart. For den funket da jeg startet motoren. Jeg må nemlig ha litt turtall for at motoren skal starte skikkelig. Men da jeg satte båten i gir etterpå, var alt helt daut.
Har for sikkerhets skyld fått en som har bedre forstand enn meg på å finne bortkomne wire, til å se på saken. Og så kan han forhåpentligvis lære meg hvordan jeg gjør det til neste gang.
Men det var jo litt kjipt å ha landligge på disse flotte dagene jeg hadde planlagt å tødde en tur for å hilse på "Sommerbåten" i verdens vakreste skijærgård.

Link to post
Share on other sites

Skift girwiren i samme slengen , det kan fort gå veldig galt visst dette ryker når du skal manøvrere. Har hørt om diverse båter som har havnet oppå brygga istedenfor i båsen ved oppbakking .

Og da er det ikke bare bare å være mor å stå i baugen å ta imot :)

 

Fra spøk til alvor, kan være fornuftig å bytte begge når en først er i gang. Jeg trodde mine måtte byttes også spaken var så treg, koplet av i bunn og topp og bevegde dem med fingrene. Smøret så opp mekanismen i manøverhendelen og da ble alt mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Når dette er gjort er det bare å trekke ut vaieren, husk å binde ett lite tynt tau i enden av vaieren som du lar trekkes med hele veien gjennom. Dette bruker du motsatt vei når ny vaier skal på plass igjen.

 

 

Eller teip den nye wiren fast i den gamle, slik at du drar den nye på plass idet du drar ut den gamle.

Dro engang ut en styrekabel uten å tenke på "retretten" - det tok meg en hel dags arbeid med myye :headbang::headbang: å få den på plass igjen. Måtte låne en elektriker-trekkefjær til slutt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter at "fiklet" litt med dette i dag, etter anbefalinger fra dere, så fant jeg fremdeles ikke ut hva som var feil. Så jeg fikk ut fagmann fra "Odd`s Båtservice" i Kristiansand for å se på herligheten. Han skjønte heller ikke hva som var galt. Både gir-wire og gass-wire var fakrisk veldig ok. Men etter å ha klødd litt i lys hår med oljesmurte fingre, oppdaget vi tretthetsbrudd i en overføringshendel inne i konsollen. Dvs spaken. Så nå jobbes det på spreng for å finne en liten reservedel. Hvis ikke, må jeg ha ny spak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...