Jump to content

Hvor kjøpe vannpumpe til VP 4,3GL 2001 mod. bensin?


Norlady

Recommended Posts

Vi har fått lekkasje (slark) i vannpumpen og har prøvd å skaffe ny, men det ser ut til å være problematisk... :pray: Noen som vet hvor vi kan henvende oss for å få en ny (eller brukt)? Nå er vi på slutten av båtsesongen så det begynner å haste litt... Blir kjempeglad om noen kan være til hjelp :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å kjøpe partier med sjøvanns- og sirkulasjonspumper, da disse passer på omtrent alle GM motorer, men er tom for nye akkurat nå, regner med å få flere nye til neste uke, men har sikkert flere brukte i ukjent tilstand liggende !

 

Hvilken av pumpene er det snakk om, det er jo to vannpumper?

Den originale Johnson sjøvannspumpen er vesentlig dyrere (rundt 2800,-) enn sirkulasjonspumpen (1300,-) !

Link to post
Share on other sites

Hei, takker så mye for svaret. Jeg er usikker på hvilken pumpe det er, det er nok sjøvannspumpen det er snakk om, er usikker på hva sirkulasjonspumpe er :giggle:Lite motorkyndig kan man trygt si... Jeg skulle gjerne vist bilder av den, men får ikke til å laste opp bildet her. Dersom jeg kan sende bildet på mail så gjør jeg gjerne det om du har en adresse. Problemet er i hvert fall at det kom inn vann i motorrommet og at vi tok pumpa med til en forhandler for å skifte pakninger/impeller, men så fant vi ut at det var slark i pumpa og at den burde byttes helt ut - der begynte problemet kan man godt si :confused: nå har det godt en måned,,, det er visst problemer å skaffe den type pumpe forstår jeg.

Link to post
Share on other sites

Det finnes to utgaver til :

 

bilde

 

Og

 

bilde

 

Den siste brukes på en del nyere GM motorer, og det er vel den du har, selv om jeg trodde 2001 modellen brukte den gamle typen pumpe.

Ingen av disse er lette å få tak i, de er ikke tilgjengelige mellom ettermarkedet, og står ikke i hverken Sierra eller Orbi katalogen, og i Volvo Penta systemet står begge som utgått ?

 

Spurte Doug Russel ettersom jeg har en avtale der, og de har den nederste typen pumpe på lager, delenummeret er 21214596, men da må den bestilles fra USA

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Den øverste pumpen ligner VELDIG! Den med nr.12642. Står det nummeret på pumpa tror du, så vi kan sjekke om det er riktig? Tror du det er mulig å skaffe den øverste?

 

ps det er 2 ulike størrelser på rørene.

 

Hjertelig takk for god hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delenummeret hos Volvo på den øverste er 3855778, men den har gått ut av produksjon, men skal være erstattet av 3858847, og den pumpen ser ut til å være på lager i Belgia (Volvo's hovedlager).

 

Prisen er 3077,- og dersom du ringer en autorisert forhandler skal de normalt ha denne i løpet av et par dager ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finner ikke umiddelbart noe rep-sett til den modellen der, men de andre finnes det rep-sett til fra Johnson, har kjøpt flere slike sett opp igjennom årene.

 

De fleste som har skrudd en del på de pumpene, meg selv inkludert, har kommet frem til at det har en lei tendens til å være kortvarig glede.

Det sitter en keramikkring og en tetning på pumpesiden, og når dette byttes ut holder det normalt bare tett i kun kort tid før det begynner å lekke igjen, og derfor selges det nesten aldri rep-sett til de pumpene, hele pumpen byttes i stedet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...