Jump to content

svakhet i skrog på Hydrolift F-23


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg har lest at F-23, har noen svakheter i skroget, som gjør at de kan være svekket i konstruksjonen. Dette er snakk om delaminering eller om det er noe med motorfeste.

 

Noen som har erfaringer med dette? Evt hvordan dette utbedres hvis det skulle dukke opp. Vet at på den jeg kjøper så, er det laget nye motorfester som er forstrket.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ja, Egil Ranvig har racing i ryggmargen så båtene han laget på den tiden er svært lette og det som ikke går istykker er for tungt..... Vanger foran motorfestene er kjent for å sprekke så her må det ofte forsterkes. Steglister som blir skadet er heller ikke ukjent. Det er noe med fartspotensialet og hvordan disse båtene brukes som sammen med et slankt og lett skrog gjør at de gjerne må repareres litt her og der. Nå er det ikke helt uvanlig at glassfiberbåter sprekker litt og det er skjelden noe farlig.

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell kjøper du? De tidligste modellene KUNNE ha svakheter i konstruksjonen.

Når det gjelder forsterkningsarbeid på motorfester og skrog så er dette ganske avansert. Hvis man forsterker en plass kan dette føre til at skroget blir for stivt akkurat på den plassen og dermed forverrer situasjonen for resten av skroget.Må være fleksibilitet.Det har bl.a vært en stor forsikringsak om akkurat f-23 på dette.

 

https://publisering.finkn.no/viewStatement.aspx?sid=FSN-7288&doc=1&cs=prod

Skal sies at jeg har en F-23 98-mod selv som jeg er strålende fornøyd med :)

Link to post
Share on other sites

Den jeg kjøper er 96 modell. Han som har resteurert båten, driver Proas som bygger båter for proffesjonelt bruk og båt interiør. Han har forklart at motorfestene er forsterket før båten ble lakkert. Denne fikk jeg inntrykk av at gjort på en meget tilfredstillende måte.

Dette ble gjort preventivt, ikke for at det var sprekker.

Steglistene vet jeg ikke om det er gjort noe med. Mulig jeg spørr dumt nå, men hvor er steglistene, og hvor syntes evt sprekker der?

 

 

Takker for gode svar. Gleder meg veldig til å hente båten:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

OK:)TAKK.

 

Får ta en titt ppå de når jeg henter den. Men får håpe det ikke er på denne båten, og at det ikke er så stort problem at det er et vedvarende problem på mange båter.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ok, får håpe det:)

 

Har pratet med Egil Ranvig i dag, og han sa at dette dette gjalt de første båtene. Dette grunnet at underleverandører hadde misforstått lamineringsbeskrivelsene. Disse båten var meget dårlige, og feilene ville dukke opp etter få år. Dette var vel primært for steglistene.

Meget hyggelig og informativ kar, som er objektiv selv på egne produkter.

 

Eier av båten jeg skal kjøpe, er båtbygger av yrke, som også har restaurert båten, og han har forklart i detalj hva han har gjort, så har stor tro på F23, og denne båten jeg skal kjøpe.

 

Jeg får båten på lørdag om en uke, så dette gleder jeg med til:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...