uthavn Startet 7.August.2013 Link til dette innlegget Startet 7.August.2013 Folkens! Sitter å surfer på nettet som jeg ofte gjør på kveldene. Her inne er det mange med kvalifiserte vurderinger og jeg er veldig glad i lese diskusjonene ang hva folk hadde valgt og hvilke erfaringer dere har ang ulike produkter. Er i startfasen om båtbytte og titter på 2-5år gamle båter. Vurderer det meste, både Fly og HT i størrelsen 40-48fot, priser 2-4mill. Har forelsket meg i nyere HT sportscruiserne mellom 40-48fot, og har en liten magefølelse på Windy Chinook og Princess V42. Hva hadde dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ny V42. Windy over 40 for synes jeg er helt teit disponert Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) selv ville jeg valgt en båt med bakvegg og gjerne med IPS om budsjettet er opp til 4 mill. v42 er litt vel kjip i mine øyne, spesielt ift. windy, marex, marquis osv. Princess i samme størrelse med FB liker jeg bedre enn V42. Noen fordeler: God uteplass med utsikt og sol fra alle kanter på flybridge på de fine dagene og flottere salong inne til dagene med dårlig vær. Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Enig med Bitteliten. Nye V42 er en nydelig båt og jeg vil gjette på at den vil være mer populær senere også. Princess kan virkelig å lage båter på 40+ fot. Har selv kjørt div Windyer over 40 fot, og hadde nok ikke valgt de om jeg skulle legge mine egne penger på bordet. I den klassen du beskriver, ville jeg sett på Princess og Fairline. Selv er jeg veldig svak for V48. En av de peneste båtene jeg vet om med litt mer klassisk design. En sen V48 med D9 575 er en rå pakke. Redigert 7.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Windy sliter med å lage gode større båter synes jeg. Nye Grand Zonda ser ut som en Bayliner fra 80 tallet på bilder.... Håper den er bedre live Men såtil trådstarter: så stor båt uten fly??? Har du prøvd fly båt noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
uthavn Svart 7.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Gode begrunnelser. Har windy i dag og kjenner kvaliteten i skrog etc, og etter fire år i dagenes båt (2008mod), har jeg ingen minuser på verken skrog, interiør eller motorisering. Vi trenger nå mer plass, og er (som dere), veldig usikker på løsningene de velger på de større båtene sine. Har ikke prøvd fly, men den sitter litt lengre inne. Synes jeg så ofte ser godt påkledde personer på flybridgene å kjører,mens kone og barn er nede. Vi sitter beskyttet for vind i vår båt i t-skjorte og alle er sammen. Har sett på interiørløsningene i de ny 48 foterne med bakvegg til både Fairline og Princess, og det ser genialt ut. Har vært på visning i en Princess V52 med samme løsning og den virker genial og funksjonell. Desverre er vi da over mitt budsjett foreløpig... Uansett burde jeg som du tipser om Bitteliten gitt fly en sjanse. Kanskje leid en uke neste sommer eller noe, før jeg tar et valg... Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Kan noen forklare meg hvorfor W44 er galt disponert (eksempelvis sammenlignet med v42)? Ut fra mine behov, med tre barn ombord, ville W44 eller NordWest 430 sportstop (eller fly) vært å foretrekke (eller Bavaria 43 hvis du liker flytende campingvogn). Sitér dette innlegget Link to post
uthavn Svart 7.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Windy har kanskje valgt en litt mindre spennende og tradisjonel layout på cockpit (godt utprøvd gjennom tidligere modeller). Det jeg ikke liker i cockpiten med W44 er det lange firkantede dashbordet og fire seter ved siden av hverandre. Synes at Princess løser dette fint med to seter ved kjøreposisjon og bue/ ligge sofa på motsatt side av gangen. I tillegg ser det ut som at W44 har trukket HT-taket lengre bakover slik at jeg ser for meg at det blir skygge over bordet og sofa. Det jeg er usikker på i V42, er om jeg vil prioritere den solsenga og jollegarasje på bekostning av uteplass i cockpit... Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Supert å sitte i kjøreretning når man kjører, så windyen er bra slik sett. (kanskje mindre spennende men gjennomført flott og praktisk) at du får litt skygge for den sterkeste sola og evt. litt ekstra le for vær og vind er bare fordel. vi bor i Norge og på de fineste dagene får du nok sol uansett vil jeg tro. Om du vil ha sola inn så legger du båten den retningen du vil ha den mht. le for vind og sol inn. Noen ganger går det ikke å både få kveldssol og morgensol men det er et veldig godt kompromiss som normalt fungerer veldig bra ift. å styre med enda større kalesje osv. Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) min klare favoritt i klassen du nevner. http://marquisyachts.com/models/420-sc/overview#image-gallery-2 sjekk spesielt image gallery om du ikke kjenner modellen fra før. Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 (redigert) Noen betraktninger fra meg også. Med et budsjett på inntil 4 millioner ville jeg valgt hytte i stedet. Å legge 4 millioner i båt er galskap da man for denne summen faktisk kan få en meget godt beliggende hytte i Vestfold. Båt er ikke noe annet enn et pengesluk, mens en hytte antagelig ville blitt en investering. Når det er sagt forstår jeg at man ønsker båt, men da ville jeg ikke valgt å legge SÅ mye penger i det. Jeg henger meg på Bitteliten og anbefaler flybridge når du ser på båter over 40 fot. Siden jeg forstår at du også er litt opptatt av linjer og kanskje synes en flybridgebåt ikke er så pen å se på så ville jeg gått for markedets mest linjelekre variant, Fairline 46 Phantom. Tilfeldighetene vil at det også ligger et eksemplar på FINN meg D9-motorer(noe som gir mindre støy enn de eldre med 75-motorer). Her får du også 7 faste senger på kjøpet ! Denne synes jeg du bør ta med i vurderingen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43001438 Da har du også litt penger igjen i banken ! Redigert 8.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Windy 44 har ingen gode salonger. Sofaen oppe er ikke så god å sitte i som på 37 GM og salongen nede er latterlig liten. Sjøegenskapene er ikke i GM klasse i følge tester. Mange nye HT båter er disponert som flybridge båt, men uten fly. Flybridgen er suveren i fint vær, og man får et ekstra oppholdsrom og soldekk. Samt at det å sitte 5 moh og rusle i sakte tempo gir et helt annet bilde enn å sitte halvlukket nede med åpen HT luke. Jeg likte ikke flybridge før vi fikk det selv. For meg var det HT båt som gjaldt. Nå vil jeg ikke ha annet enn fly :-) 3 kabiner, to bad og fly rundt 42 fot: eneste jeg vet om er nye Bavaria 42 og vår båt. Er man ute etter kvalitetsbygge er valget relativt enkelt der tenker jeg. Strekker du budsjettet litt kan du få en flott NW420 med ips med alt utstyr Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Bitteliten og VannTro har gode poenger ang FB båt. Man får litt i pose og sekk. Om man ser litt rundt, så er det mange som begynnte båtlivet med åpen båt, som med årene ender opp med en større FB om budsjettet holder , ofte via en HT båt. Dette er ikke uten grunn. Når det er sagt, så har det blitt mange fine HT løsninger de senere årene. En annen flott FB båt er Princess 45 MKII Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaskazi Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 En båt til fire mill. uten flybridge er for spesielt interesserte. Flybridge gir en helt anne båtopplevelse både i finvær og uvær! I tillegg et oppholdsrom til. Dessuten får man en båt med bakvegg som gir langt tørrere innerom en en HT/kalesjeløsning. Hva med en Storebro 43 Commander: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40079514 Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Dette kan jeg lite om merker jeg, men skal man tenke salg igjen er nok SAP inne på en løsning med V48. Registrerte på min båtferie i sommer at det går utrolig mange V48, så disse er sikkert grei omsettlige bare prisen er riktig. Har selv en kompis som har V48, og den båten er flott og veldig gjennomtenkt. Eneste minuset der er vel egentlig salongen fremme ved fører istedet for ett dobbeltsete til. Personlig har jeg også ofte vært litt kritisk til jollegarasje, da denne tar bort en stor sofaplass. Det sagt har jeg forandret syn etterhvert, man blir lei denne jolla i daviter eller på krybbe som tar hele badeplattformen og må sjøsettes opp og ned hele tiden for og ikke være i veien. I tillegg får man ett ekstra stort stuverom ved jollegarasje. Men med å legge så mye penger i båt ser jeg også de gode argumentene for FB båt, så neimen ikke lett dette for TS. Tror uansett valg at 2 håndsverdien kan være lurt å ta med seg, kommer en dag man vil selge igjen. Overprisede Windyer (nypris) må man ta ett relativt større tap på fremover er jeg overbevist om. Antall kjøpere er færre, da markedet tydeligvis søker seg mer og mer mot verdi for pengene (luksus og utstyr), som gjør at båtmerker som Bavaria fort blir favorisert. De har helt andre nypriser enn f.eks Windy og deretter Princess og Fairline. Tror merker da som Bavaria drar ned bruktprisen på de dyrere merkene og nyere Bavariar har fått luket bort mange av de sykdommene de tildligere modellene hadde. Enda en vinkling for å forvirre TS litt til Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Vi sitter akkurat hjemme og diskuterer den samme utfordringen mtp på hva vi gjør om et par år Vi er fortsatt i HT båt modus, liker den ekstra salongen nede hvor barna kan herje og se på film, mensvi voksne sitter oppe i cockpit. Så langt er det V42 ELLER V45 som jeg ser som gode kandidater. Du harhar jollegarasje (og på V45 får du plass til en 285 JetTender), HT, stor solseng akter og ellers greie planløsninger. Har ikke sett andre båter som har alt dette innenfor 44-48 fot. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jeg foretrekker å ha jolla på badeplatformen og at plassen ombord brukes til annet enn garasje. Hev og senkbar platform eller landgang. Vi har en 285 Turbojet på platformen vår. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jeg foretrekker å ha jolla på badeplatformen og at plassen ombord brukes til annet enn garasje. Hev og senkbar platform eller landgang. Vi har en 285 Turbojet på platformen vår. I en Fly så har du vel egentlig ikke så mange andre muligheter enn å plassere den på plattform eller i daviter. Synes det virker forlokkende med en sportscruiser hvor lettbåt er borte fra plattformen, man har en stor solseng og adskilte avdelinger for voksne/barn (for øyeblikket, endrer seg sikkert med årene ) Finnes det andre båter (enn Princess V42/45) som er mindre enn 48 fot som kan tilby dette? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Windy Bora har garasje. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Vi har V45 på andre sesong, og er veldig fornøyde. God uteplass, sosial cockpit med alle på ett plan (f.eks. Windy er gammeldag her med to eller 3 kapteinsstoler som er høyt hevet i forhold til resten av sitteplassene), softtop som gir like mye sol i cockpit som en targabøyle/kalesjebåt, men som i løpet av 10 sekunder gir en lukket båt, og jollegarasjen er helt super. Får jolla samt annet stasj bort (vinsj og ruller) med herlig solseng over. Mere enn nok sitteplasser i tillegg til solseng. Bare å løpe og kjøpe . Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Windy Bora har garasje. Dessverre litt gammel båt + at den mangler hard/soft-top. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Engelbert Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Folkens! Sitter å surfer på nettet som jeg ofte gjør på kveldene. Her inne er det mange med kvalifiserte vurderinger og jeg er veldig glad i lese diskusjonene ang hva folk hadde valgt og hvilke erfaringer dere har ang ulike produkter. Er i startfasen om båtbytte og titter på 2-5år gamle båter. Vurderer det meste, både Fly og HT i størrelsen 40-48fot, priser 2-4mill. Har forelsket meg i nyere HT sportscruiserne mellom 40-48fot, og har en liten magefølelse på Windy Chinook og Princess V42. Hva hadde dere valgt? Veldig spennende problemstilling. Ettersom jeg husker har Fairline targa 47 jollegarasje. Det ble nettopp solgt en 2009 mod til ca 2,8. Jeg ville heller ha gått for v45 enn v42, større båt, slankere linjer og ikke mye dyrere (pent brukt). Ellers så synes jeg faktisk de store (svenske) Windyene faktisk er veldig fine - man får jo en tredje lugar i motsetning til flere av de engelske. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Smag og behag kan jo ikke diskuteres - ligesom brugsmønster er meget individuelt. Men jeg kunne ikke tænke mig en (stor) båd uden flybridge. Her er nogle af de ting, jeg bare nyder i fulde drag: At sidde på fly'en i 6 knob og mærke duften af varme klipper og tørt gran mens jeg sejler mellem øerne At have frit og uhindret udsyn 360 grader rundt At sidde en varm aften og se ud over hele havnen At "flyve" hen over bølgerne i 26 knob mens motorerne svagt kan høres to etager under mig - som her: http://www.youtube.com/watch?v=6EhcTy8LcyY I øvrigt har en af de store fordele med FB-konceptet for mig været, at man også får et stort overtækket areal på agterdækket. Fire sommersæsoner har mere end bevist, at det er her, vi opholder os allermest på båden. Både dag og aften er agterdækket stedet hvor vi spiser, læser, og bare nyder livet. Med en god presenning og lidt varme er det den foretrukne stue under de fleste forhold. Hvilket jo kan frigøre den indre salon til "børnestue" hvis man har det behov. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Her er også en kandidat: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43229505 Sitér dette innlegget Link to post
uthavn Svart 8.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Det som er sikkert er at jeg skal bruke tid på dette valget. HT-bruken kjenner jeg godt, men ut fra deres vurderinger og tilbakemeldinger, tror jeg det er lurt av meg å kanskje leie en fly for å teste dette skikkelig før jeg velger. Kommer til å gå på flere visninger iløpet av vinter og vår, og snakke med flest mulig aktører rundt dette. Synes det er suverent å lese deres vurderinger her i båtplassen-panelet. Dere er uavhengige,er brukere av produktene, og det er den beste tilbakemeldingen en kommende kjøper kan få. Båt blir det uansett, hytte som en nevnte, er ikke noe for vår familie. Vi liker friheten, flytte utsikten, og bytte naboer iløpet av sommeren:) Ser det nevnes Bavaria 42 fly. Kjenner ikke Bavaria,men er litt skeptisk. Så batliv-testen og der var det ting som skranglet og hang i veien etc. Det er ok å få mer for pengene,men går det utover kvalitet så er det negativt. Er det noen her som har kjøpt eller kjenner til noen som har kjøpt denne båten. Hadde vært interressant å fått en vurdering av de om båten så langt. Her er også en kandidat: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43229505 Veldig inovativt og moderne. Kjenner du til merke Galeon? Andrehåndsverdien er et spm, lurer litt på om dette interiøruttrykket er like populært om noen år. Kanskje tryggere å velge litt mer tidløst og klasisk:) http://www.youtube.com/watch?v=6EhcTy8LcyY Likte filmen din:) Skjønner at du trives med den utsikten der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.