Jump to content

dilemma: windy chinook eller princess v42

uthavn

Recommended Posts

Den er fin, den udsigt ja. Men læg mærke til lyden. Det er den originale lydside, der er ikke lagt noget på. Musikken er fra radioen, du ser i de første billede. Du kan høre musik, lidt vindstøj og lidt brus fra en dønning. Det er det. Motorerne hører du ikke. I virkeligheden mærker man dem, men det er meget svagt. Og vi cruiser altså med 25 knob.

Det er fra min hentetur i 2010 og jeg hygger mig stadig med at se den film :-)

Sitter og sammenligner V42/V45 (2013 modell) og de er jo veldig like i cockpit-området, mens det er litt forskjell på layout i nede hvor blant annet salongen er større på V42 og byssa bytter side. Det er kun 600Kg forskjell i vekt og mye av dette skyldes mer vekt pga. diesel/vann/motor.

Noen som vet hva man får plass til i jollegarasjen på V42?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Salongen på V45 er endel større (du mente det sikkert, men skrev V42).

Du merker godt forskjellen i størrelse nede. V45 har ett trinn til opp fra badeplattformen, og det merkes godt på takhøyden i kabinene.

I min garasje har jeg en Arimar 270 RIB med Vmax 9,9 Jr. Det går akkurat på lengden med motor opptiltet. I tillegg har jeg lagret sykler, kayaker og annet utstyr der. Veldig stort og fint stuverom. Garasjen er laget for Williams 285 TurboJet. Jeg kjøper Bittelitens når han konverterer til seil :-).

Redigert av mhemil (see edit history)

Salongen på V45 er endel større (du mente det sikkert, men skrev V42).

Du merker godt forskjellen i størrelse nede. V45 har ett trinn til opp fra badeplattformen, og det merkes godt på takhøyden i kabinene.

I min garasje har jeg en Arimar 270 RIB med Vmax 9,9 Jr. Det går akkurat på lengden med motor opptiltet. I tillegg har jeg lagret sykler, kayaker og annet utstyr der. Veldig stort og fint stuverom. Garasjen er laget for Williams 285 TurboJet. Jeg kjøper Bittelitens når han konverterer til seil :-).

Hmm, høres helt riktig ut dette :smiley:

Fikk også veldig sansen for V45 etter at jeg lå ved siden av en flott båt i Marstrand i sommer. Det var vel tilfeldigvis ikke deg mhemil?

Joda 370 Sport - Solgt

Joda, det var meg BingoBonzo :smiley: . Dere fikk en fin tur ned til Lilla Bommen i vinden?

Hyggelig, takk for sist! Joda, ble en bra tur, snek oss på innsiden, enkelte korte strekker med åpent hav og 1-2m bølger, passe med vind. Fikk en bra plass på Lilla Bommen med påfølgende Liseberg og annen morro. Dere kom dere greit nordover etterhvert?

Joda 370 Sport - Solgt

Har kikket en del rundt på finn++ etter at denne tråden har startet. Har derfor satt opp en liste med alternative båter som dekker følgende kriterier:

• Under 48 fot
  • Nyere enn 2008 modell
  • Solseng akter
  • Jollegarasje
  • Hard/softtop
  • Sportscruiser/planende båt

Dette er hva jeg har funnet:

• Princess V45
  • Princess V42
  • Beneteau Monte Carlo 42
  • GALEON 445 HTS
  • GALEON 385 HTS/HTL

Er det noen andre båter som kan være aktuelle?

Joda 370 Sport - Solgt

Stor. Hm se f.eks Mangusta båtene, det er store båter uten fly :-). Flotte er de og. Båter må, etter min mening, være stoooore for å kunne være pene med flere dekk. Blir noe uproporsjonalt over disse små butte trappebåtene. Analogt til liksomSUVer på veien. Ikke er jeg glad i trapper heller. For ikke å snakke om stiger i de minste. Øk lengden før høyden er mitt tips:-).

Redigert av mhemil (see edit history)
Køper den absolutt. De åpne ht båtene har stor cockpit. Blir det rått og kaldt her om kvelden slik at man trekker ned?

De nyere ht båtene med bakdør er på en måte en fly uten fly. Da er det like greit å ta med takterassen tenker jeg.

På sommeren blir vi som regel sittende ute. Skrur på varmeren nede i salongen og lar luka opp til cockpiten stå åpen. Men på kalde og fuktige høstkvelder må vi trekke ned. Da ville det vært fint med tett overbygg. Jeg tror det er tre viktige faktorer for å ha det bra i en kalesjebåt. Den må være så stor at det er god plass og takhøyde under kalesjen, du må ha en varmer, og ikke minst, en tett kalesje av god kvalitet.

Øivind

Hmmm.... La meg gjette!! Princess v45?

Den virker som en spennende kandidat, definitivt! Men, har aldri vært ombord i en V45 eller noen av de andre båtene for den saks skyld. Det vil si at det er masse prøving/testing/prating igjen før man lander på den rette båten!

Og så har du jo all "masingen" :wink: til herremannen nedenfor:

Bortsett fra at det er en alvorlig logisk brist i utvalgskriteriet da.... :wink:

Så stor båt uten flybridge??

Jeg lover at jeg skal ta en grundig runde på fly-båtene på Båter i sjøen. Ser fordeler og ulemper med fly, skal besøke båtene med et åpent sinn!

Hvordan vil en liste over aktuelle fly-kandidater se ut? Nå vet jo dere sånn nogenlunde hva uthavn og jeg kikker etter.

Køper den absolutt. De åpne ht båtene har stor cockpit. Blir det rått og kaldt her om kvelden slik at man trekker ned?

De nyere ht båtene med bakdør er på en måte en fly uten fly. Da er det like greit å ta med takterassen tenker jeg.

Vi sitter alltid oppe, webastoen gjør jobben greit nok og jeg sitter alltid i t-skjorten og synes det er bra. Men admiralen hinter frempå at det kunne vært tørrere og ymter frempå at en dør kanskje kunne vært fint..

Joda 370 Sport - Solgt

Skal du se på 42 fot med fly må også Bavaria 42, Galeon 420 fly, Sealine 42 og Absolute 43 vurderes. Alle har 3 kabiner, med unntak av Sealine som har to, men med en gigantisk midtkabin med tre køyer. Min klare favoritt er NordWest 420, selv om den både er minst og dyrest. Men den er mest sporty og har stil og klasse og en sånn udefinerbar aura over seg (x-faktor) som de andre ikke kan matche. Princess med fly (samme gjelder for Fairline) bllir for gubbete for meg (etter det jeg har kunnet observere i sommer ser det ut til å være 60 årsgrense på disse båtene). Dessuten må du opp på 45/46 for å få tre kabiner, som er et must for meg ved neste bytte.

Båt er og blir jo et spørsmål om kompromisser. Jeg tror det er viktig å være svært ærlig med seg selv mht hvilken båtbruk man trives best med og realistisk sett også er i stand til å realisere. Vi ønsker å bruke båten mer enn vi gjør, men må bare innse at med tre barn i barneskolealder er det svært begrenset hvor mye vi får brukt båten i hverdagen og i helger. Da sitter vi for alle praktiske formål igjen med sommerferien. Da liker vi å kunne flytte oss fort og ligge 50-50 i uthavn respektive gjestehavn. Da ser jeg for meg at 42+ fot fort vil kunne gå for tregt, men ikke minst legge betydelig begrensninger mht hvor man kan legge til og når man kan komme til havn. Skulle gjerne hørt erfaringene fra de av dere som har gjort spranget fra typisk Windy37 og hvordan dette har påvirket bruken i ferietid.

Skal du se på 42 fot med fly må også Bavaria 42, Galeon 420 fly, Sealine 42 og Absolute 43 vurderes. Alle har 3 kabiner, med unntak av Sealine som har to, men med en gigantisk midtkabin med tre køyer. Min klare favoritt er NordWest 420, selv om den både er minst og dyrest. Men den er mest sporty og har stil og klasse og en sånn udefinerbar aura over seg (x-faktor) som de andre ikke kan matche. Princess med fly (samme gjelder for Fairline) bllir for gubbete for meg (etter det jeg har kunnet observere i sommer ser det ut til å være 60 årsgrense på disse båtene). Dessuten må du opp på 45/46 for å få tre kabiner, som er et must for meg ved neste bytte.

Galeon 420 Fly virker som en kandidat, fine linjer og design. Galeon 430 Skydeck er absolutt en spennende båt, her har du faktisk HT/Fly i samme kombinasjon. Skal absolutt sjekkes ut. Ser også at disse båtene kan spekkes opp med alle mulige motoralternativer, det er positivt.

Er det noen Galeon eiere på forumet som kan gi innspill i forhold til kvalitet, sjøegenskaper og båtglede?

Kikket på Absolute, fin båt men trigget ikke samme følelse som Galeon. Når det gjelder NW/Princess så er min smak at NW ser betraktrelig mer gubbete ut enn Princess, både innvendig og utvendig.

Båt er og blir jo et spørsmål om kompromisser. Jeg tror det er viktig å være svært ærlig med seg selv mht hvilken båtbruk man trives best med og realistisk sett også er i stand til å realisere. Vi ønsker å bruke båten mer enn vi gjør, men må bare innse at med tre barn i barneskolealder er det svært begrenset hvor mye vi får brukt båten i hverdagen og i helger. Da sitter vi for alle praktiske formål igjen med sommerferien. Da liker vi å kunne flytte oss fort og ligge 50-50 i uthavn respektive gjestehavn. Da ser jeg for meg at 42+ fot fort vil kunne gå for tregt, men ikke minst legge betydelig begrensninger mht hvor man kan legge til og når man kan komme til havn. Skulle gjerne hørt erfaringene fra de av dere som har gjort spranget fra typisk Windy37 og hvordan dette har påvirket bruken i ferietid.

Hvordan ser du for deg at 42fot (Fly eller sportcruise eller begge) legger begresninger mtp på hvor du legger til? Når det gjelder hastighet går vel de fleste båtene vi diskuterer i området 30-36 fot, vet din GM er meget rask.

Joda 370 Sport - Solgt

NordWest vs Princess: NW har objektivt sett et skrog (og linjer for øvrig) som er slankere og i større grad bygget for fart enn Princess. Mye treverk i NW - jeg liker treverk - men jeg tror også utførelsen i NW er mer praktisk og holdbar enn i den mer glossy Princessen for oss med små barn ( også Windy er for glossy er etter hvert min erfaring).

Fart og begrensinger mht tillegging ved stor båt: litt preget av fetterforskning dette her, men mitt inntrykk er at folk med flymaskiner av typen Princess/Fairline stort sett går i deplasementsfart (kan jo ha sammenheng med at prisen for å frese på er høy og at de ikke er spesielt manøvrerbare i plan - trives best rett fram, mens min GM omtrent kan kjøres som en daycruiser). Videre ser jeg nesten aldri så store båter som vi her snakker om i uthavn (kan jo ha sammenheng med at man ikke føler det trygt nok å ligge med dreggfeste akterut og 15 tonn og vindfang som en obos-blokk). I gjestehavn blir du fort avhengig av å kunne ligge longside; da er det hardere kamp om plassene, og du får alltid noen utenpå deg og vice versa. Jeg foretrekker å ligge med nesa mot land og ha rompa ut i det "fri og uforstyrrede"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...