Jump to content

Pris på overhalt VP aq130?


biozide

Recommended Posts

Hei,

Har en gammel AQ130 stående i garasjen. Denne ble overhalt i 2009, altså renset alle lager, nye pakninger, honet sylinder, nye stempelfjærer/topp pakning fra KG-trim og rep.sett på to stromberg forgassere. Alt av rør , oljekjøler og eksosmaifoil " bør byttes" medfølger. Denne testet jeg kun på pall i 3 timer, så ble den satt bort i påvente av et båtprosjekt som aldri ble noe av!

 

Noen som har en formening om hva jeg kan få for denne, og da mener jeg en rimelig pris..lei av å se på den;-)

 

Mvh

 

Jon

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Noen ide om denne passer på et aq 100 b drev? er i såfall veldig interessert...

 

Det er clutchuset som avgjør det. Men har du en utslitt B20 på ett AQ100 drev i dag, kan du bare overføre det clutchuset rett på. Ellers så ble B20 levert som motor til både VP100, 250, A270 og muligens 280. De tre siste går om hverandre, men 100 er jeg usikker på. Men har du ett clutchus som passer til B20 for 250-280 er jeg relativt sikker på at det vil passe på 100 drevet. Antakelig så er det også B18 (som er identisk med B20) som ble levert som motor til 100 drevene, men da med typebetegnelsen AQ100 som egentlig viser til 100HK. Tror disse motorene B18 + B20 kom som AQ100, AQ115, AQ120 og AQ130. Mere om dette kan sikker adeneo svare på.

 

Disse motorene er det ikke så mange igjen av nå, og mange av de er helt nedkjørte og trenger derfor full overhaling. Sikkert ikke lett og billig å få tak i alle delene lengre. Synes derfor Index viser til en fair pris selv om motoren ikke er satt fullstendig sammen.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De første AQ drevene (AQ 80 / 95 / 100) ble normal levert med B16, og jeg mener det var AQ110 som var det første drevet som ble levert med B18.

 

B16 og B18/20 er ikke umiddelbart like, slik som mye annet Volvo er, det er forskjeller på det aller meste, mens B18 og B20 er samme motor med kun forskjellig slagvolum.

 

Det samme gjelder for AQ200 - 290, hvor AQ200, 250, 270, 280, 290 og alle modellene imellom er stort sett like, men med enkelte forskjeller, for eksempel for litt spesielle modeller med power trim osv.

Transom og svinghulskåpen på AQ200 serien er ikke likt som på AQ100 serien, og passer ikke i det hele tatt.

 

Bladde litt i noen gamle kataloger da jeg var litt usikker, et AQ100 drev er nærmest som museumsgjenstand å regne, og jeg ville ikke kjørt spesielt langt med et drev som var et halvt århundre gammelt, og derfor går det lenge mellom hver gang man ser et slikt i drift.

 

aq100_1.jpg

aq100_2.jpg

aq100_3.jpg

aq100_4.jpg

 

Ser man på bildene ovenfor så er det altså 1.6 liters motor, eller med andre ord B16, og de gamle transomfestene med stag ut i toppen og en helt annen løsning for belger osv. er helt forskjellig fra AQ200 serien.

 

Når det kommer til gamle B20'er, så er det lite som skiller bil og båtmotoren. Det er ikke noe spesielle veivaksler eller annet innvendig som er annerledes, det er kun snakk om eksos / elektrisk / svinghulskåpe osv.

Det betyr at det fortsett er mulig å kjøpe en slik motor på de fleste bilopphuggerier for et par lapper, og så kommer selvfølgelig det faktum at denne motoren er påkostet noe, samt at marinedelene er der, så er nok den prisen som er tidligere antydet nogenlunde fornuftig, kanskje noe lavere dersom man kun ser på verdien. Nå er det markedet som bestemmer, og dersom det er et markedet for motoren og mange som er interessert i en gammel B20 så kan man selvfølgelig forlange noe mer også, vanskelig å sette pris på slikt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Når det kommer til gamle B20'er, så er det lite som skiller bil og båtmotoren. Det er ikke noe spesielle veivaksler eller annet innvendig som er annerledes, det er kun snakk om eksos / elektrisk / svinghulskåpe osv.

 

Hei Adeneo, er det ikke en kvassere kam "K-kam på aq130", større ventiler (aq130) og ståldrev istedet for bakelitt på vannpumpa som skiller bil/båt!? Når det er sagt var vel dette også mulig å få på en B20 i bil...eller er jeg helt på feil jorde...;-)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker var det skråstilte motorer som kom med K kammen, og den ble vel levert på AQ145 og B23E i bil eller noe sånt (fritt etter hukommelsen).

Jeg mener stort sett alle de gamle rettstilte kom med A kam?

 

Husker ikke helt om ventildimensjonen på B18/20 var det samme, men det som er helt sikkert er at alle Volvo topper som noengang er produsert til skråstilte motorer, det vil si fra rundt 1975 når B21'en kom og frem til 1998 når produksjonen ble stoppet, hadde 44mm innsugsventiler og 35mm eksosventiler.

 

Det fantes ingen topper med større ventiler (til skråstilt, jeg er litt usikker på de gamle), og selv om båtmotorene kom med 531 topper, så er den eneste forskjellen at det var plass til mer porting og ventiler, Penta toppene i standardutførelse hadde kanskje et fluefittehår bedre luftflyt, som på en god dag kanskje kunne gitt en dvergponni ekstra i effekt.

 

Den store forskjellen på de nyere motorene er langslagsveiv og 0.2 liter mer plass til bensin og luft oppi der. På de gamle rettstilte var det fint lite som skilte motorene, men de hadde ståldrev, rustfrie toppakninger og en del annet som var marine relatert, ellers stort sett samme motoren som i en Amazon, og Amazon kom vel med 115 hester i 1968 (riktignok bare sport og GT), omtrent det samme som Penta motorene, som igjen tilsier at det er fint lite forskjell effektmessig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...