Jump to content

Hvor følsom er en batterilader for høy temperatur?


Framtia

Recommended Posts

Jeg har en kombilader som bråker litt når den står på. Den har så langt vært montert på vegg i akterkabin, men det medfører irritasjon om natta så jeg har pleid å slå den av. Jeg har derfor nå montert den i rommet under den ene senga, noe som løste problemet. Men dette rommet er dårlig ventilert, og jeg regner med at det kan bli godt og varmt der under ugunstige forhold. Har tenkt å måle temperatur, og vurderer evt å bedre luftingen. Regner med en PC-vifte og lufteslange vil funke greit.

 

Er det noen som har erfaring med slik plassering, og vet opplevd at laderen har tatt skade av å stå litt varmt? Det var tross alt ikke iskaldt inne i akterkabinen alltid heller. Hvor høy temperatur er akseptabelt?

 

PS: har en Victron Multiplus 12/800/35.

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Denne laderen har et arbeidsområde mellom -40 og +50'c, og har innebygd kjølevifte. Det er bare å måle temperatur i rommet under bruk over tid.

Har selv en Combi 2500 fra Waeco, og har opplevd at denne reduserer selv effekten, om temperaturen i noen tilfeller skulle bli for høy i små lukkede rom.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Slik tenker jeg også, men hva om det viser seg at temp blir f.eks 55 grader, er det da slikt at greiene ryker eller vil det mest sannsynlig gå bra det også?

Det vil vel blant annet avhenge av om den er intelligent nok til å redusere eller midlertidig stoppe lading hvis det blir for varmt. Hva sier manualen? Har den en cutoff-funksjon?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...